Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15593 gånger)

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Märkningen...
« Svar #120 skrivet: 02 apr-09 kl 19:29 »
Halloj!

Jag var med på styrelsemötet i Gotlandskaninföreningen i Söndags, som adjungerad, så jag vet vad som diskuterades men jag har ju inte direkt mandat att komma med några utfästelser!

Det är en skrivelse inlämnad till Jordbruksverket (eller om det var departementet?) om att föreningen vill få kaniner omklassificerade som produktionsdjur i stället för sällskapsdjur. Om detta sker så får vi vips öronmärka som före 1/1 2009! Men som alla förstår så är det en byråkratisk gång här som kan ta tid! Under denna tid - alltså under en begränsad tid! - vill Gotlandskaninföreningen ha dispens för att få registrera kaniner utan märkning. Man hänvisar här till att det är djurplågeri att släpa iväg kaninungarna till veterinärmottagning och förenat med livsfara för kaninerna att bli sövda. Alltså har Gotlandskaninföreningen ANSÖKT om att få köra omärkt en period de har inte BESTLUTAT något eftersom det inte är upp till dem att besluta utan Jordbruksverket som måste ge tillstånd. Arbete med att ta fram riktlinjer för hur beskrivningen skall göras under tiden har redan påbörjats.

Det finns också en ansökan inlämnad från föreningen om att få full kostnadstäckning för att övergå till chip-märkningssystem. Svar på detta väntades eventuellt i början av denna vecka. Har ej hört hur det gått! Får föreningen positivt besked på detta så blir det med största säkerhet ett chipsmärkningssystem som införs.

Slutsatsen är alltså att de rekommendationer som står på föreningens hemsida fortfarande är det som gäller. Alltså att i möjligaste mån vänta med att ta kullar till lite senare på säsongen. I övrigt får man räkna med att försöka få sina kaniner märkta hos veterinär enligt Jordbruksverkets regler och betala för det själv - om man vill registrera kaninen. Uppdatering av uppgifterna om nya märkregler kommer att föras in så fort det bara går på föreningens hemsida. Byråkratins kvarnar mal långsamt men Gotlandskaninföreningen gör så gott den kan för att försöka få till stånd ett så bra beslut som möjligt.

Ja, nu har jag talat om vad jag vet och jag kan bara hoppas att vi får nya riktlinjer riktigt fort! Vårsäsongen är i gång!
Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #121 skrivet: 02 apr-09 kl 20:01 »
Jag lovar att på hemsidan föra in den information styrelsen skickar mig så fort den når mina händer ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #122 skrivet: 02 apr-09 kl 20:03 »
Då tycker jag att det är konstigt att genbanksansvarig sa till oss igår över telefon att det var beslutat i föreningen att det ska vara ok att använda omärkta kaniner för dom som inte vill/kan åka och märka.

Ska man inte kunna lita på den info man får direkt från genbanksansvarig.  ???

Kan du möjligen ha missuppfattat? Detta beslut kan som tidigare nämnts inte fattas av föreningen utan att jordbruksverket först godkänt.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #123 skrivet: 02 apr-09 kl 20:17 »
Har nu precis ännu en gång pratat med genbanksansvarig och jag hade inte missförstått.
Det är enligt honom ok.
Gotlandskaniner, genbank.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #124 skrivet: 02 apr-09 kl 21:03 »
Det är en skrivelse inlämnad till Jordbruksverket (eller om det var departementet?) om att föreningen vill få kaniner omklassificerade som produktionsdjur i stället för sällskapsdjur. Om detta sker så får vi vips öronmärka som före 1/1 2009!

Gäller det då bara för gotlandskaniner eller alla kaniner?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #125 skrivet: 02 apr-09 kl 22:30 »
Det borde väl gälla för både gotlandskaninen och mellerudskaninen.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #126 skrivet: 02 apr-09 kl 23:31 »
jo, men alla andra raser då? är det då bara dessa två som är jordbruksdjur och alla andra kaniner inte  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #127 skrivet: 02 apr-09 kl 23:49 »
Gäller BARA Gotlandskanin och Mellerudaren eftersom Föreningen Gotlandskaninen INTE ansvarar för andra raser.

Januschka,
som väntar med fler kullar och sedan sälja med bra beskrivning i förhoppning av inregistrering OM det gäller sällsynta linjer

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #128 skrivet: 03 apr-09 kl 01:34 »
så jordbruksverket kan bestämma att vissa kaniner är produktionsdjur och vissa inte. om inte det är invecklat byråkrati så vet jag ju inte ...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #129 skrivet: 03 apr-09 kl 07:15 »
Men hallå, vaddå vänta med kullar?!

Jag har tre renrasiga kullar i stallet nu, ska jag bara slakta dessa då? Jag vill märka för att om vi sedan får samma villkor som tidigare måste vi märka inom 10v och då är mina ungar mycket äldre än 10v... ::) Vad händer med de djuren? Dessutom avstannar aveln och vem vet när jbv får fram ett beslut? När vintern kommer? Då finns det väl inga som tar ungar....

Imorgon kommer vet. och märker mina ungar iaf.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #130 skrivet: 03 apr-09 kl 08:45 »
så jordbruksverket kan bestämma att vissa kaniner är produktionsdjur och vissa inte. om inte det är invecklat byråkrati så vet jag ju inte ...

Jaaaa, myndigheter. Det finns enligt dem fyra väldigt olika kaninstammar som ska ha olika regler:
a) sällskapsdjur
b) produktionsdjur
c) djurparksdjur
d) försöksdjur

Edgar

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #131 skrivet: 03 apr-09 kl 09:09 »
Den inlämnade skrivelsen gäller bara Gotlandskanin och Mellerudskanin! KAF har antagit reglerna att de antingen märker (sövda kaninungar) hos veterinär eller ringmärker. Ringmärkning är inte optimalt för Gotlandskanin eftersom storleken kan variera så mycket hos vuxna djur att det är svårt att välja rätt ringstorlek att sätta på kaninungar.

Det är olyckligt att uppfödare sitter med säljfärdiga ungar i kaningården just nu. Läget är oklart och arbetet är i full gång med hur vi skall identifiera och registrera enskilda djur för att när byråkratins kvarnar märkt färdigt kunna märka in dessa djur. Gotlandskaninföreningen driver på frågan allt vad den kan men de är inte bemyndigade att fatta beslut om märkning utan bollen ligger i detta nu hos JBV och det måste vi rätta oss efter. Jag tror att nya riktlinjer om ett tillfälligt system med registrering av omärkta djur med beskrivning kommer snart!

/ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #132 skrivet: 03 apr-09 kl 15:40 »
Saxat från hemsidan:

Citera
Föreningen rekommenderar att om möjligt vänta med årets förstakull, så att märkning inte blir aktuellt förrän framåt sommaren. Då bör läget ha klarnat.

Detta har även framgått i tidningen Gotlandskaninen som alla medlemmar får. Så dom som står med säljklara kaninungar nu, ja då lyssnade man inte, eller dog en rövare o hoppades på att besluten redan skulle vara fattade o den rövaren gick inte hem.

Det finns inget fattat beslut varken från föreningens eller jordbruksverkets sida. Så är det i dagsläget. Man håller på och tar fram bilaga till genbanksintyget där färg etc ska beskrivas noggrant (som ska med om det blir omärkt), men den är inte klar. Klartecken har getts till vissa att sälja omärkt, men jag skulle personligen inte göra det för att sen stå där om Jordbruksverket säger nej. Ska styrelsen då behöva sitta o gå igenom och godkänna en massa omärkta kaniner? Eller är dessa kaniner förlorade ändå? Frågetecknen är många!

Jag ser ingen anledning att i dagsläget kränga en massa kaninungar till folk. Jo, en anledning som jag nu säger rätt ut: man gillar klirret i kassan. Men för mig handlar inte genbanksarbete om det, det är ett bevarandearbete. Mina kaniner kommer inte dö imorgon allihop, jag kan vänta några månader med att ta kullar som jag sen kan sälja, eller vänta till nästa år. Dom enda ungar som möjligen ska sparas o säljas är såna som kommer från starkt underrepresenterade linjer, och dessa ska enbart till genbanksarbete gärna stabila sådana. Värva nya genbanker kan vi göra längre fram, är man seriös och verkligen vill vara med så kan man vänta några månader!

En tanke: Om inga eller väldigt få kaniner går vidare kanske det kan påverka hela märkningsfrågan? Det är ju på Jordbruksverkets uppdrag vi bevarar kaninerna. Dom har sina planer upplagda, märker dom att arbetet avstannar kanske dom lägger på ett kol o får fram lite beslut??

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #133 skrivet: 03 apr-09 kl 16:25 »
Nu måste jag göra ett litet inlägg..
Klirr i kassan ???
Hur mycket tjänar man på att föda upp och sälja ungar för 200kr/st.. tror inte det är många som föder upp gotlänningar för pengarnas skull ::)
Förutom foder till de blivande mammorna och till ungarna.. allt arbete man lägger ner.. all tid man pratar med intresserade människor som mailar, ringer kommer på besök..
Som affärsidé är det rena katastrofen ::)..........

Vi driver ett jordbruk som vi naturligtvis vill att det ska gå runt.. MEN det kommer att ta tid för vi har valt helt fel djur ur ekonomisk synvinkel  för att vi tycker att det är viktigt att bevara de svenska lantraserna..
Men kaninerna går inte på plussidan och kommer nog inte att göra det heller.. men vi gör en insats.. och får lite mat i frysen..
Dessutom tänker jag inte ekonomiskt när jag håller ett stort antal handjur när det gälller alla djur på gården för linjernas skull.. kaninerna som ex 8+8..

Men kullar har jag tagit både på starkt underrepresenterade linjer och fler andra intressanta kombinationer..
Jag kommer att behålla de bästa under ordnade förhållanden för att kunna märka dem (hos vet) om det blir ett sånt beslut..
Vill någon köpa en sällskapskanin av mig så självklart.. det är ju supertrevliga kaniner.. Varför slakta dem när nåt barn kan ha stor glädje av dom ???

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #134 skrivet: 03 apr-09 kl 18:28 »
Citera
Jag ser ingen anledning att i dagsläget kränga en massa kaninungar till folk. Jo, en anledning som jag nu säger rätt ut: man gillar klirret i kassan. Men för mig handlar inte genbanksarbete om det, det är ett bevarandearbete. Mina kaniner kommer inte dö imorgon allihop, jag kan vänta några månader med att ta kullar som jag sen kan sälja, eller vänta till nästa år. Dom enda ungar som möjligen ska sparas o säljas är såna som kommer från starkt underrepresenterade linjer, och dessa ska enbart till genbanksarbete gärna stabila sådana. Värva nya genbanker kan vi göra längre fram, är man seriös och verkligen vill vara med så kan man vänta några månader!

En tanke: Om inga eller väldigt få kaniner går vidare kanske det kan påverka hela märkningsfrågan? Det är ju på Jordbruksverkets uppdrag vi bevarar kaninerna. Dom har sina planer upplagda, märker dom att arbetet avstannar kanske dom lägger på ett kol o får fram lite beslut??

Vilket klirr i kassan?

Nu blir jag riktigt förbannad, verkligen fräckt att påstå att man skulle vara ute efter pengar.  >:(
Och att man skulle vara oseriös.  >:(

Mina kaniner kostar betydligt mer än vad jag någonsin kommer att få tillbaka på att sälja deras ungar.
Jag har inget lantbruk, odlar alltså inget foder själv så jag har köpt allt foder plus övrigt som behövs på Granngården.

Ingen ska säga att jag har mina kaniner för att tjäna pengar.
Jag har dom inte heller för köttets skull eller som keldjur till barn (har inga).

Jag har mina kaniner för att jag vill bevara denna lantras och naturligtvis för att jag gillar kaniner.

Jag tror inte att jordbruksverket kommer att ändra sig.

Vad är då bäst för rasen?
Att vi är flexibla och försöker att hitta ett annat sätt eller att vi tjurigt slutar att föda upp dessa kaniner?
Att vänta ut jordbruksverket kan ta hur lång tid som helst och sitter man med unga honor som är redo att få sin första kull så är det kanske inte så konstigt att man inte vill vänta på jordbruksverket.

Jag har inte tagit någon "rövare" alls.
« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 18:49 av LM »

louise

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 03 apr-09 kl 20:08 »
Nu byter jag spår lite här, men hur kan era kaniner inte gå plus? Förutsatt att man får normalstora kullar som överlever och att det finns köpare till allihop. Jag har kommit fram till att utgifterna för mina är ca 30 % av försäljningspriset.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #136 skrivet: 03 apr-09 kl 20:15 »
Att jag säger att vi driver ett jordbruk har egentligen inget med kaninerna att göra.. kaninerna är ett intresse och att jag valde just gottisarna är för att bevara rasen.. och som jag skrev inget som kommer att dra in pengar..
Vi föder upp får och grisar.. har inget eget foder utan köper närodlat..

Har inga egna små barn men är glad att ha mat i frysen som levt ett bra liv på bra mat..
Vi har däremot mycket besök på gården av barnfamiljer, dagis mm och de vill gärna se små kaninungar på våren :)

Hoppas att inte nåt av din ilska var riktad mot mig LM...

Jag hoppas verkligen att det löser sig så vi kan fortsätta bevara denna underbara kaninras..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #137 skrivet: 03 apr-09 kl 20:21 »
Citera
Hoppas att inte nåt av din ilska var riktad mot mig LM...

Absolut inte.  :)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #138 skrivet: 03 apr-09 kl 20:22 »
Nu byter jag spår lite här, men hur kan era kaniner inte gå plus? Förutsatt att man får normalstora kullar som överlever och att det finns köpare till allihop. Jag har kommit fram till att utgifterna för mina är ca 30 % av försäljningspriset.

Mmm.. men jag räknade även på all tid jag lägger ned på kontakt med människor, besök på gården, parningsplanering, skötsel, kostnad för burbyggen, renovering av burar  mm..

Har köpt och hämtat och även lämnat kaniner på ganska stora avstånd för att göra nån form av nytta inom aveln..

Köpare till alla är en utopi.. åtminstone här i norrland..

« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 20:24 av Oskarsgården »

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #139 skrivet: 03 apr-09 kl 20:26 »
Absolut inte.  :)

Nu har jag nog fyllt min kvot av inlägg i den här tråden.. men ville säga att jag är glad att det inte var riktat mot mig :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser