Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15349 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Märkningen...
« skrivet: 09 feb-09 kl 11:41 »
Jag funderade lite härom dan på om det hänt nåt i märkningsfrågan för gotlandskaninerna.
Nån som vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Märkningen...
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 12:37 »
Ja du...
Dispensansökan som föreningen skickade in är avslagen. Jordbruksverket viker sig inte en tum på den punkten, det blir inte tal om tatuering i öronen så som vi gjort det hittills.
Så nu diskuteras olika alternativa lösningar, vi får se vad det blir.
Jag tycker inte att ni som tänkt märka kaninerna hos veterinär ska räkna med att få pengarna tillbaka för det. Alternativet veterinärmärkning står ganska långt ner på listan, blir det en annan metod kommer pengarna som föreningen ansökt om till det (och ännu inte fått beviljade, observera det!) antagligen att gå tillbaka.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-09 kl 15:19 »
Hejsan! Det här svaret fick jag idag..

"Vi kommer att ansöka hos Jordbruksverket om att inte märka kaninerna. De ska få nummer som tidigare som ska skrivas på genbanksintyget och sedan ska kaninen beskrivas mer noggrant än vad vi hittills gjort. Om någon vill märka hos veterinär eller med chips går det bra, men det blir inget krav (om det går som vi tänkt oss)."

Mvh Emil

Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 10 feb-09 kl 15:22 »
Så om man har 4 blå wiener honor födda i samma kull så ska man beskriva dem hur? "Blå med blå ögon, födda 090210 ???  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 10 feb-09 kl 15:41 »
Mellerudskaninerna kommer också bli ett problem. Ordentliga skyltar på varje bur har jag fått som rekommendation, men om ungarna (eller andra) släpper ut alla kaniner kan det bli jobbigt..
Man kommer heller inte kunna säga hundra procent att de kaniner som sålts som sällskap verkligen är rätt individ.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 10 feb-09 kl 18:33 »
Kan det vara lämpligt att fota ungarna och skicka in fotot med genbanksintyget i årsrapporten.. som vi gör med avelsdjuren ???
Jag fotar ändå nästan alla kaniner så om jag skriver ut foton och sätter fast det på intygen så har man lite bättre koll iaf..
Kan man så är det ju lätt att redigera in på bilden så kaninens och genbankens nr står på fotot ifall de kommer på avvägar från intyget..
Går ju förstås att skriva för hand på baksidan oxå ;)

Har två kullar hittills födda i år.. jag kör så så får vi se vad som händer framöver.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 10 feb-09 kl 19:17 »
jag skulle då inte kunna skilja mellan två BW om nu med kort eller utan ... :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #7 skrivet: 10 feb-09 kl 19:25 »
Men det är väl bara gotlänningarna detta gäller och inte skaf-raserna? Eller?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 10 feb-09 kl 19:54 »
dunno. men varför skulle det bara gälla för en ras? motiveringen är väl ändå att kaninerna lider av att märkas i van miljö av personen som handska med dem dagligen ... ??? och då är det ju ingen skillnad på vad det är för kanin ... ?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-09 kl 23:57 »
Skaf har väl inte lämnat in nåt förslag på att bara beskriva ungarna? Detta handlar ju om hur föreningen Gotlandskaninen försöker lösa identifieringsfrågan på sina kaniner.
Dispensen för tatueringsmärkning på gotlandskaninen gäller ju inte längre, och då försöker man ju hitta andra lösningar.
Men jag tror ju att det kommer att bli ruggigt svårt att hålla 100%-ig koll om man bara ska beskriva dom med ord. Alla uppfattar ju saker olika, och rätt vad det är så skriver nån fel. Massor med frågetecken kommer det att bli, och hur löser man dom då?
Nej, nån typ av märkning tycker jag nog att man ska ha, men hur man ska lösa det vet jag inte.

Förresten, helt OT... Om man har ett gäng likadana ungar som man vill hålla isär tillfälligt, kan man helt sonika måla med lite nagellack (i olika färger) i örat då? Eller är det jättefarligt...? Jag tänker mig rött i honornas öron och blått i hanarnas...  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 11 feb-09 kl 00:12 »
nja, det är väl inte så bra för huden. men det finns färgat hårspray som barn kan ha då de ska klä ut sig t ex. finns i alla möjliga färger, jag hade rosa sånt en gång i tiden  :-[ . man kan spreja en liten dutt sånt i pälsen istället (ryggen eller nåt). behöver man märkningen inte längre kan man bara tvätta bort den med lite vatten ... kan tänka mig att det är en lite skonsamare lösning på problemet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-09 kl 00:16 »
Hmm... ja, fast det får ju gärna sitta ett par dar i alla fall. Är det vattenlösligt så tvättar dom väl av det på ett nafs...
Måste klura lite mer på detta... Men tack för tipset!  :)

/Sara

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 11 feb-09 kl 00:36 »
Dom målar ju på hundvalpar med nagelellack.. utanpå pälsen så det är nog inte farligt om man inte målar i kontakt med huden..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-09 kl 00:44 »
Men egentligen... Är nagellack farligt om det hamnar på huden? Det hamnar ju ganska ofta på huden på en själv när man ska hålla på och försöka göra sig fin...  ::)

Jag har sett uppfödare som duttar valpar med tippex oxå. Det måste väl ändå vara värre??

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 11 feb-09 kl 08:51 »
ja, det finns ju uppfödare som håller på med en hel del dumheter  ::) så lätt gick färgen inte att tvätta ur som jag minns. det behövdes då ljummet vatten. om man spraja sen där kaninerna inte kommer åt så bra själva ska det ju sitta ett tag. det där med nagellacken är ju att jag tänker främst på removern sen när lacken inte behövs längre. huden på nyfödda kaniner är nog lite känsligare än vår hud.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 11 feb-09 kl 09:34 »
Har för mig att det finns försök med benringar till kaniner. Ungefär samma typ som till höns.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-09 kl 10:09 »
Sån färg som man sprayar på grisar/får/ibland kor måste väl gå att använda !!
Eller?? de är ju hudvänligt (ska de hetas va iallafall).
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #17 skrivet: 11 feb-09 kl 10:43 »
Detta gäller alltså INTE raskaniner.
vi får väl försöka uppmuntra så stor färgrikedom som möjligt på de här gotlänningarna då...  ;)

SKAF diskuterar och ska fatta beslut om ringmärkning, dvs. en ring som sätts runt kaninens bakben. Den rekommenderas det dock att man ska ta bort när kaninen är färdigutställd mm eftersom den kräver lite tillsyn.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 11 feb-09 kl 11:12 »
ja, det finns ju uppfödare som håller på med en hel del dumheter  ::) så lätt gick färgen inte att tvätta ur som jag minns. det behövdes då ljummet vatten. om man spraja sen där kaninerna inte kommer åt så bra själva ska det ju sitta ett tag. det där med nagellacken är ju att jag tänker främst på removern sen när lacken inte behövs längre. huden på nyfödda kaniner är nog lite känsligare än vår hud.

Jag hade inte tänkt använda det på nyfödda kaniner utan 6-8 veckors just för att hålla koll på könen. Sen får det skavas bort, tänker inte ta bort med remover/aceton.

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 11 feb-09 kl 12:19 »
Utomlands har de små öronmärken till köttkaniner, som typ metallmärket man sätter på får. Men det är väl också djurplågeri antar jag, hur är det då med chip, det gör ju också ont, varför är inte det djurplågeri???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser