Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15372 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Märkningen...
« Svar #140 skrivet: 03 apr-09 kl 20:43 »
Min ilska riktas mot detta:
Citera
Jag ser ingen anledning att i dagsläget kränga en massa kaninungar till folk. Jo, en anledning som jag nu säger rätt ut: man gillar klirret i kassan.

Jag blir arg när någon påstår att "man"(genbanksinnehavare?) vill sälja kaniner endast för att tjäna pengar.
Och låter påskina att man är en oseriös "bevarare".

Om jag tar 2-4 kullar på ett år och säljer så många av dessa kaninungar som jag kan för 200kr/st så lär inte jag tjäna några pengar på det då kaninerna kostar mig mer än så i foder och övrigt underhåll.
Ex: en halmbal 44kr, en höbal 91kr osv..
Hur mycket som går åt till 6st vuxna kaniner + 4 st kullar per år tänker inte jag räkna ut.

Jag tänker inte heller diskutera detta vidare, tror inte att något gott kommer av det.
Ha det bra med dina fina kaniner "oskarsgården".  :)

« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 20:44 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 03 apr-09 kl 20:50 »
Heta känslor här! Men reglerna är ju klara. Den plan som jordbruksverket har godkänt föreskriver att kaninerna skall märkas med tatuering i öronen. Och jordbruksverket säger att kaninerna måste sövas och tatueras av veterinär. Då är det ju det som gäller tills något annat framkommer.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #142 skrivet: 03 apr-09 kl 21:13 »
Visste att en del skulle känna sig träffade. Bjuder på den. Men jag förstår inte, föreningen har klart och tydligt gått ut med hur läget är och att man bör vänta med årets kullar till fram på början av sommaren, i början av april står folk med färdiga kaninungar och begär besked om hur dom ska märka sina ungar för nu ska dom säljas ???

Ni får väl ta hur många kullar ni vill och när ni vill, exempelvis har alla mina honor har fått ungar nu. Men när läget är som det är, varför inte vänta eller slakta ut kaninerna när dom blir klara? Bra kött från djur som haft det bra! Man måste dessutom inte sälja dom när dom är åtta veckor, vi kanske får ett klarare besked om en månad o då är det bara att köra på! Ska man sälja omärkt så kan man väl åtminstone vänta på att bilagan till genbanksintyget är klar..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 03 apr-09 kl 22:54 »
ja nä, räknar man tiden så går det ju minus;)

Men LM- har du inga möjligheter till bättre fodersäljare? en höbal för 90 spänn är ju helt sjukt! Jag köper väldigt dyrt hö, det dyraste som finns, å då kostar en bal på ca 10 kg 35 kr + moms.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #144 skrivet: 03 apr-09 kl 23:16 »
ja nä, räknar man tiden så går det ju minus;)

Men LM- har du inga möjligheter till bättre fodersäljare? en höbal för 90 spänn är ju helt sjukt! Jag köper väldigt dyrt hö, det dyraste som finns, å då kostar en bal på ca 10 kg 35 kr + moms.

Det är ju lite olika hur stora höbalar är...  ;) Och halm likaså... Min halmbal kostade över 400 spänn, och det låter ju dyrt... Men den väger ju mer än 300 kilo, så det var ju inte så dyrt ändå.  ;D

Hö bör man väl inte behöva betala mer än 3:-/kg för. Men det är ju väldigt olika hur bra tillgång det finns. Bönder är himla bra att ha.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #145 skrivet: 04 apr-09 kl 09:56 »
Citera

Citera
Det är ju lite olika hur stora höbalar är...   Och halm likaså

Det är Granngårdens priser.
Halmbalen, 14kg.
Höbalen, 17kg.

Jag har inte plats för större. Och bönderna runt omkring gör inte "småbalar" längre utan säljer bara 300kg:s.

Obs! Jag klagar inte på att kaninerna kostar, jag har ju valt själv att hålla dom. 
Och jag skaffade dom inte för att tjäna pengar.

:)   

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #146 skrivet: 04 apr-09 kl 10:08 »
Heta känslor här! Men reglerna är ju klara. Den plan som jordbruksverket har godkänt föreskriver att kaninerna skall märkas med tatuering i öronen. Och jordbruksverket säger att kaninerna måste sövas och tatueras av veterinär. Då är det ju det som gäller tills något annat framkommer.

Tack!

Veterinären märkte mina 4 försäljningsklara ungar igår, och inte är det för att jag är pengakåt utan för att jag vet att kaniner omsätts och rätt som det är kanske man står utan sina avelsdjur och viktiga linjer om man väntar på beslut från jbv. Jag vet också att de flesta som skaffar genbank och kaniner är mest angelängna på våren och under försommaren att köpa sina första avelsdjur, finns det då inga gotlänningar att köpa så kan det ju knappast främja bevarandearbetet???!!

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 04 apr-09 kl 12:16 »
Nä men det är ju sant Linda, avelsarbetet går lite åt helvete just nu, det är väl nåt som gör oss alla lite ledsna medan vi väntar på svar.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #148 skrivet: 04 apr-09 kl 12:58 »
Tack!

Veterinären märkte mina 4 försäljningsklara ungar igår, och inte är det för att jag är pengakåt utan för att jag vet att kaniner omsätts och rätt som det är kanske man står utan sina avelsdjur och viktiga linjer om man väntar på beslut från jbv. Jag vet också att de flesta som skaffar genbank och kaniner är mest angelängna på våren och under försommaren att köpa sina första avelsdjur, finns det då inga gotlänningar att köpa så kan det ju knappast främja bevarandearbetet???!!

Du har ju gjort efter vad som gäller i dagsläget, fullt medveten om att du förmodligen inte kommer få kostnadsersättning för det låtit en veterinär märka dom. Kanon!

Det jag menar med att vänta lite är att visst kan man köra på som vanligt MEN räkna med att första kullarna kan komma att slaktas. Man slaktar ju inte gotlandskaninerna förrän dom nått 5-6 månader, då kanske läget är ett helt annat och då kan man sälja dom som avelsdjur till blivande genbanker. Faktiskt bättre att sälja dom lite äldre, det är mycket svårt att avgöra om en åttaveckors kaninunge kommer bli ett lämpligt avelsdjur. Man kan även ta sensammarkullar och spara dom finaste ungdjuren över vintern, då kan man sälja kaniner som färdiga att avla på nästa vår. Blir det beslut om omärkt under en övergångsperiod finns ju inget som hindrar att sälja en kanin som är fem månader (tänker på tioveckorsregeln när det gäller örontatuering, något som föreningen också ifrågasätter eftersom det inte går att avgöra en individs lämplighet som avelsdjur vid den åldern).

Är man orolig för att viktiga linjer ska dö ut osv, ja då är det väl ännu större anledning att hålla lite på sina ungdjur? Att inte sälja dom på ett sätt som man inte hundra procent vet att dom kommer kunna användas senare? Plus att dessa viktiga linjer ska helst till stabila genbanker med kunskap, erfarenhet och engagemang. Det är jättemånga som startar genbank och sen lägger ner efter nåt år, och då är dessa linjer iaf förlorade..
Visst känns det som att slakta inte är ett bevarande, men det är kaniner vi pratar om, när första kullarna nått slaktmogen ålder har dom småsyskon som är redo att flytta ifrån sin mamma.
Jag ser fortfarande ingen anledning till att sälja omärkta kaninungar så länge det inte finns nåt beslut om detta från högre ort (dvs Jordbruksverket). Eftersom föreningen har väldigt engagerade och aktiva människor i styrelsen och en av dom till och med jobbar på Jordbruksverket finns inte behovet att förhasta sig redan nu, jag skulle tippa att vi innan sommaren får beskedet om att få sälja omärkt med beskrivningsbilagan som följer med genbanksintyget. Jag kan vänta till dess eftersom jag vill vara säker på att mina sålda kaninungar kan gå vidare inom genbanksarbetet, även jag har flera genetiskt viktiga linjer och dom får inte riskeras!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #149 skrivet: 04 apr-09 kl 18:04 »
Citera
Veterinären märkte mina 4 försäljningsklara ungar igår

Vilken tur du har som hittat en "villig" veterinär. Här "växer de inte på träd" precis.

Att låta veterinär märka var min plan också. Jag var helt beredd på att kanske få stå helt själv för kostnaden.
Kontaktade en veterinär innan jag parade kaninerna som sa sig vara villig att utföra märkningen åt mig men nu när jag åter kontaktade honom så hade han ändrat sig och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon annan som kan tänka sig att märka.

Citera
Jag vet också att de flesta som skaffar genbank och kaniner är mest angelängna på våren och under försommaren att köpa sina första avelsdjur

Det stämmer säkert, har haft flera intressenter men jag har ju inte kunnat svara dom på deras frågor ang. märkn. så...det är verkligen olyckligt.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #150 skrivet: 04 apr-09 kl 19:43 »
Vilken tur du har som hittat en "villig" veterinär. Här "växer de inte på träd" precis.

Att låta veterinär märka var min plan också. Jag var helt beredd på att kanske få stå helt själv för kostnaden.
Kontaktade en veterinär innan jag parade kaninerna som sa sig vara villig att utföra märkningen åt mig men nu när jag åter kontaktade honom så hade han ändrat sig och tyvärr har jag som sagt inte hittat någon annan som kan tänka sig att märka.

Det stämmer säkert, har haft flera intressenter men jag har ju inte kunnat svara dom på deras frågor ang. märkn. så...det är verkligen olyckligt.

Ring till veterinären o förklara läget, ett muntligt avtal är lika bindande som ett skrivet.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #151 skrivet: 04 apr-09 kl 20:50 »
Jag har fått samma svar, veterinären vill inte tatuera därför att de måste söva kaninen. Risken att kaninen avlider i samband mad sövning är ganska stor. De rekomenderar chip, vilket jag inte vill ha så länge jag inte vet om det blir chip som ska gälla som märkning. Då krävs ju att man får en avläsare, annars är det ju ingen ide. Inte ens polisen här har en avläsare för de är inte billiga, närmaste avläsare finns på en polisstation 15 mil härifrån. Det gäller hundar då naturligtvis.
Som tur var har jag nu i veckan fått mina första kullar så jag har ju ett tag på mej innan jag måste besluta hur jag gör med ungarna. Det är synd då flera har hört av sig om djur och tänker starta genbank, risken är att de skaffar andra raser om det inte finns djur som går att ansluta på. Sen vet vi ju inte om det hjälper att vänta med årets kullar, vi kanske inte får nåt svart i tid ändå. Det kan ju dra ut till årsskiftet vad vet vi, och naturlig tid för att ta ungar är väl på våren. Året har ju en naturlig gång, vid denna tid ska det födas kaninungar som växer upp, vissa säljs vidare till förhoppningsvis blivande ganbanker eller andra genbanker som behöver nytt blod. De som sedan får växa på sig slaktas i nov - dec. Det tycker jag är ett normalt "kaninår" och över vintern är det skönt att bara stå med avelsdjuren.

Att anlita veterinär är inget alternativ, det kostar ett par hundra per kanin och det tror jag ingen vill betala, varken uppfödaren eller nån blivande genbank. Samtidigt krävs inga intyg eller nåt för att bevisa att veterinär utfört märkningen! Hoppas att Jordbruksverket omprövar och klassar kaninerna som produktionsdjur, vilket de ju faktiskt är. Det skulle lösa våra problem så att vi fick tatuera igen.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #152 skrivet: 05 apr-09 kl 01:22 »
Hej!

Men vi visste ju att märningsproblem skulle kommer, det var alltsa läge att övervintrar höstens ungar för att kunna sälja till nya genbanker.  Tänkte jag i alla fall som nu slakta ut sista tjejerna födda i augusti 2008 (killar slaktade förra veckan) Tjuvparningsungarna som föddes i december  kan vara kvar här till läget klarna. Resten av parningar har jag lagt senare och planerat att det blir mera scheckar dvs, enklare att beskriva och känner igen om den beskrivningsvarianten blir aktuellt. sällsynta linjer skulle man nog har kvar hemma ett ar till om kaninens aldrar tillata detta.

Januschka
för tillfället pa kontinenten utan svenska bokstäver
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #153 skrivet: 05 apr-09 kl 12:00 »
Citera
Men vi visste ju att märningsproblem skulle kommer, det var alltsa läge att övervintrar höstens ungar för att kunna sälja till nya genbanker.  Tänkte jag i alla fall som nu slakta ut sista tjejerna födda i augusti 2008 (killar slaktade förra veckan) Tjuvparningsungarna som föddes i december  kan vara kvar här till läget klarna. Resten av parningar har jag lagt senare och planerat att det blir mera scheckar dvs, enklare att beskriva och känner igen om den beskrivningsvarianten blir aktuellt. sällsynta linjer skulle man nog har kvar hemma ett ar till om kaninens aldrar tillata detta.

Det är ju verkligen jättebra om man kan göra som Januschka men alla genbanksbesättningar har ju inte samma förutsättningar och det ska inte glömmas bort i detta sammanhang.

Det finns genbanker med olika förutsättningar och tanke bakom sin djurhållning.
Jag tycker att man ska vara lika välkommen oavsett om man har stor besättning för köttets skull eller en liten för sällskaps skull. Man kan inte dra alla över en kam och säga att den ena typen är/kommer att bli mer seriösa bevarare än den andra.

Jag tror att många som köper sina första kaniner vill ha dom som ungar.
Så är det nog med de flesta djur. Har själv viss erfarenhet från katthem, många vill ha ungarna de äldre får vänta längre på att hitta hem. Kan kännas orättvisst men så är det. Det finns trots allt ett visst nöje i att följa djuren från det att de är små. Det betyder inte att den som köper en unge är en mindre seriös ägare än den som köper den vuxne.

Innan man vet vad exakt som ligger bakom den enskilda genbankens beslut ska man inte dömma deras handlande.

Jag själv väntade i flera år efter att jag "hittat" rasen innan jag köpte mina första.
Det var ett mycket väl genomtänkt beslut.
Jag om någon vet hur viktigt det är med genbanksintyg. Jag köpte mina från en kvinna som inte var ansluten till genbanken. (Hon var seriös.) Hon hade köpt djuren ca 8 mån. innan med plan att gå med men hennes situation ändrades. Genom mig hamnade djuren i genbank i alla fall.

De djuren kommer från Januschka:s genbank och stammar från den fina Hera. De har ett underbart temperament.
Hos mig har de hittat ett livslångt hem.  :)

Vad jag vill visa med detta och vad jag skrivit tidigare är att inte alla planer går i lås hur väl man än planerar och hur seriös man än är. Så döm därför inte innan ni har alla fakta.
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 12:07 av LM »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #154 skrivet: 05 apr-09 kl 12:23 »
Jag vill bara återigen påminna om att om inte alla planer går i lås kanske man blir tvungen att slakta? Du kan i vilket fall som helst inte räkna med att få alla ungar sålda, slakta blir du tvungen till förr eller senare om du inte vill stå med en massa kaniner.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #155 skrivet: 05 apr-09 kl 13:10 »

Jag tror att många som köper sina första kaniner vill ha dom som ungar.
Så är det nog med de flesta djur. Har själv viss erfarenhet från katthem, många vill ha ungarna de äldre får vänta längre på att hitta hem. Kan kännas orättvisst men så är det. Det finns trots allt ett visst nöje i att följa djuren från det att de är små. Det betyder inte att den som köper en unge är en mindre seriös ägare än den som köper den vuxne.

Nja, håller inte riktigt med. Har märkt att många är otåliga o när dom vill starta upp ska det gå att para redan nästa dag. Jag har fått många förfrågningar om jag har några avelsklara kaniner att sälja.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #156 skrivet: 05 apr-09 kl 15:10 »
Citera
Jag vill bara återigen påminna om att om inte alla planer går i lås kanske man blir tvungen att slakta? Du kan i vilket fall som helst inte räkna med att få alla ungar sålda, slakta blir du tvungen till förr eller senare om du inte vill stå med en massa kaniner.
Skrivet: idag 
Om ditt inlägg var riktat till mig så kan jag tala om att jag aldrig har räknat med att få alla ungar sålda.
Jag har besökt och pratat med flera erfarna genbanker så jag vet vad som är realistiskt.

Citera
Nja, håller inte riktigt med. Har märkt att många är otåliga o när dom vill starta upp ska det gå att para redan nästa dag. Jag har fått många förfrågningar om jag har några avelsklara kaniner att sälja.
Det finns troligen båda sorters köpare eftersom alla inte tänker på samma sätt ang. sitt kaninköp.
Jag har aldrig påstått att det inte finns dom som vill ha vuxna.
Man kan inte uteslutande utgå från sina egna erfarenheter och tro att det är det enda som gäller.
Kan bara ta mig själv som ex.
Jag hade inte särskilt bråttom jag väntade nästan ett år innan den första parningen.
Jag köpte både vuxna, ungar och ungdjur.
När jag köpte kaninunge så var det just en unge jag ville ha och jag hade köpt från en annan genbank om den tänkta genbanken bara hade haft vuxna till salu.

Men nu har vi kommit ifrån trådens kärnämne.

« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 15:16 av LM »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #157 skrivet: 05 apr-09 kl 16:40 »
Jag hade inte särskilt bråttom jag väntade nästan ett år innan den första parningen.
Jag köpte både vuxna, ungar och ungdjur.
När jag köpte kaninunge så var det just en unge jag ville ha och jag hade köpt från en annan genbank om den tänkta genbanken bara hade haft vuxna till salu.

Hade du haft än mindre bråttom och följt föreningens rekommendationer dvs
Citera
Föreningen rekommenderar att om möjligt vänta med årets förstakull, så att märkning inte blir aktuellt förrän framåt sommaren. Då bör läget ha klarnat.
hade du haft säljfärdiga ungar i rimlig tid dvs framåt sommaren, denna tidsram har föreningen jobbat efter och även om Jordbruksverket inte fattat sitt slutgiltiga beslut så har vi med största sannolikhet klarare riktlinjer då. Föreningen har årsmöte i maj och då kommer detta bli ett stort diskussionsämne. Det är stor press på Jordbruksverket och det jobbas för fullt i dagsläget med att ta fram bilaga till genbankskontraktet.
Att en del veterinärer inte vill märka kaninungar har också varit ganska uppenbart en längre tid.

Sälj dina ungar som du tänkt och jag önskar dig lycka till med det, verkligen! Men det vore väldigt tråkigt för kaninköparna om det visar sig bli problem med att använda djuren i avel senare, hoppas du informerar om denna eventualitet. Kanske går det att rekommendera den som köper kaninungen att snarast märka den hos veterinär och be denna stansa in numret i intyget, då behöver ju du inte jaga veterinärer?

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #158 skrivet: 05 apr-09 kl 17:13 »
Citera
Hade du haft än mindre bråttom och följt föreningens rekommendationer dvs
Du har ingen aning om varför jag valde att para nu. Du väljer att hellre anta saker om andra än att ta reda på vad som ligger bakom.

Citera
Men det vore väldigt tråkigt för kaninköparna om det visar sig bli problem med att använda djuren i avel senare, hoppas du informerar om denna eventualitet. Kanske går det att rekommendera den som köper kaninungen att snarast märka den hos veterinär och be denna stansa in numret i intyget, då behöver ju du inte jaga veterinärer?
Varför skulle jag inte informera om det?
Ännu ett antagande från din sida?

Förstår inte vad du får ut av det?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #159 skrivet: 05 apr-09 kl 17:43 »
Du har ingen aning om varför jag valde att para nu. Du väljer att hellre anta saker om andra än att ta reda på vad som ligger bakom.
Varför skulle jag inte informera om det?
Ännu ett antagande från din sida?

Förstår inte vad du får ut av det?

Jag antar att jag inte behöver återupprepa vad jag tycker, kaninstek är gott ;)
Förlåt för att jag önskade dig lycka till och gav dig ett förslag som kan säkra kaninernas kommande framtid som genbanksdjur och följer Jordbruksverkets gällande regler, har förstått att du gärna vill se dom gå till liv. Jag är nu en sån människa så jag antar att det var fel av mig! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
ärt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser