Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burfråga  (läst 7045 gånger)

torpargubbe

• Gäst
SV: burfråga
« Svar #20 skrivet: 15 feb-09 kl 10:26 »
Nejet beror på att gräsklipp jäser väldigt lätt! Jäst gräs tar död på kaninen!

Så finns det de som har teorier om att avgaserna från gräsklipparen gör gräset otjänligt, men till hö använder man traktor med diselavgaser  och skitiga däck ::)

läste i en annan tråd:  låt gräsklippet ligga nån dag (varm sommardag) så det torkar då är det okej..  en sak som man grunnar på :  har hört om trummsjuka att det jäser i magen,,men när dom betar färskt gräs ? jäser inte det i magen?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 15 feb-09 kl 10:34 »

läste i en annan tråd:  låt gräsklippet ligga nån dag (varm sommardag) så det torkar då är det okej..  en sak som man grunnar på :  har hört om trummsjuka att det jäser i magen,,men när dom betar färskt gräs ? jäser inte det i magen?

Stora mängder kål och klöver kan jäsa i magen speciellt om kaninen inte är van vid kosten. Att beta färskt blandat gräs går däremot bra. Det är ju det kaniner är gjorda för  ;)

Sprider du ut gräsklipp tunnt så att det torkar på en gång, blir det fint hö. Men om du lägger klippet i en hög på gräsmattan så börjar högen utveckla värme på nolltid  :-\
Landsflykting i storstan...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 feb-09 kl 10:55 »
Stora mängder kål och klöver kan jäsa i magen speciellt om kaninen inte är van vid kosten. Att beta färskt blandat gräs går däremot bra. Det är ju det kaniner är gjorda för  ;)

Sprider du ut gräsklipp tunnt så att det torkar på en gång, blir det fint hö. Men om du lägger klippet i en hög på gräsmattan så börjar högen utveckla värme på nolltid  :-\

jag har kaniner på g och börjar planera för dom,det är bättre då att inte ha uppsamlare till gräsklipparen kan man i alla fall konstatera, jag ska satsa på betes burar i alla fall,, om man då torkar gräsklippet ordentligt så borde man kunna använda det till vinter foder då? precis som vanligt hö?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 15 feb-09 kl 12:21 »

jag har kaniner på g och börjar planera för dom,det är bättre då att inte ha uppsamlare till gräsklipparen kan man i alla fall konstatera, jag ska satsa på betes burar i alla fall,, om man då torkar gräsklippet ordentligt så borde man kunna använda det till vinter foder då? precis som vanligt hö?

Japp, går så bra så... men det är en del jobb för ganska lite hö  ;)

Du kan ha kaninerna betande på gräsmattan så behöver du inte klippa alls. Låt en del gräs växa högt och slå med lie tex. Borde ge lika mycket hö till vintern, men med mindre jobb - min teori iaf  :)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 feb-09 kl 12:24 »
Japp, går så bra så... men det är en del jobb för ganska lite hö  ;)

Du kan ha kaninerna betande på gräsmattan så behöver du inte klippa alls. Låt en del gräs växa högt och slå med lie tex. Borde ge lika mycket hö till vintern, men med mindre jobb - min teori iaf  :)

jag hadde gjort så om jag själv fick bestämma,, frun är en veritabel gräsklipparfanatiker :-[

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 15 feb-09 kl 12:28 »
jag hadde gjort så om jag själv fick bestämma,, frun är en veritabel gräsklipparfanatiker :-[

;D Här är det maken som är något fanatisk med gräsklipparen!
... och ve och fasa - kaninerna skiter ju på gräsmattan  :P

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 15 feb-09 kl 12:52 »
;D Här är det maken som är något fanatisk med gräsklipparen!
... och ve och fasa - kaninerna skiter ju på gräsmattan  :P

och hemska tanke..har en likadan gubbe här hemma  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torpargubbe

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 feb-09 kl 13:51 »
och hemska tanke..har en likadan gubbe här hemma  ;D

kimma?  är du redo ?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 15 feb-09 kl 14:00 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torpargubbe

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 feb-09 kl 14:04 »
För vad?

för en kaninfråga? jo ja vet att du hållt på ett tag med detta :D  jag har problem med att hitta literatur om kanin uppfödning..jag har en gammal bok som heter kaniner från 1976  vill ha lite nyare bok vet du nåt om detta?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 15 feb-09 kl 14:06 »
för en kaninfråga? jo ja vet att du hållt på ett tag med detta :D  jag har problem med att hitta literatur om kanin uppfödning..jag har en gammal bok som heter kaniner från 1976  vill ha lite nyare bok vet du nåt om detta?

Tja vilken sorts information söker du först och främst?

torpargubbe

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 feb-09 kl 14:08 »
Tja vilken sorts information söker du först och främst?

ja jag har inte haft kaniner innan och jag hämtar några gottisar nästa vecka,,tankten är att få några kullar om året ,sälja några levande och äta några själva.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 15 feb-09 kl 14:12 »

ja jag har inte haft kaniner innan och jag hämtar några gottisar nästa vecka,,tankten är att få några kullar om året ,sälja några levande och äta några själva.

Du letar alltså allmän information om kaniner.
Lg Produkter har ett par böcker om ämnet kaniner, där kan du säkert få reda på det du behöver veta.

Första kaninen

smådjursboken

Stadlantisen

« Svar #33 skrivet: 18 feb-09 kl 07:10 »
Jag har använt kompostgaller och satt ihop som en kub men att man kan öppna för i/ur tagning av kaniner. Perfekt att flytta runt på gräsmattan när kaninerna ska beta.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 18 feb-09 kl 10:42 »
smart!
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #35 skrivet: 18 feb-09 kl 12:19 »
Jag kör kompostbursvarianten, lätta burar som är enkla att montera ner. Tyvärr funkar den bara för vuxna kaniner, ungarna går igenom.
Har fått ett tips om att själva ringarna i ringpärmar är bra till att låsning för den grind man använder som lucka, men har inte provat det ännu.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

torpargubbe

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 feb-09 kl 12:44 »
Jag kör kompostbursvarianten, lätta burar som är enkla att montera ner. Tyvärr funkar den bara för vuxna kaniner, ungarna går igenom.
Har fått ett tips om att själva ringarna i ringpärmar är bra till att låsning för den grind man använder som lucka, men har inte provat det ännu.

smart med pärmringarna, var har dom billigast kompost galler då?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 18 feb-09 kl 12:54 »
smart med pärmringarna, var har dom billigast kompost galler då?

Jula, Biltema... ibland på rea hos Granngården och trädgårdsfirmor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #38 skrivet: 18 feb-09 kl 12:55 »
Det finns lite här o där.. Karlsson, Jula etc brukar ha för 79kr/4st. Granngården tar normalt 99kr per set. Man behöver ha två set för att få nån storlek på buren. Gör du en trekantsbur räcker åtta grindar precis, o då har du nät i botten också.
Sen behövs ju en bolåda och gärna en skivbit luta mot halva buren så dom kommer undan solen ordentligt.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

torpargubbe

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 18 feb-09 kl 13:14 »
Det finns lite här o där.. Karlsson, Jula etc brukar ha för 79kr/4st. Granngården tar normalt 99kr per set. Man behöver ha två set för att få nån storlek på buren. Gör du en trekantsbur räcker åtta grindar precis, o då har du nät i botten också.
Sen behövs ju en bolåda och gärna en skivbit luta mot halva buren så dom kommer undan solen ordentligt.

det verkar smart med sånna galler,jag ska kika på det,, kanske har dom på harald nyborg,jem och fix,eller cheapy, följer det med några clipps eller nåt,eller hur fästs dom i hopa med varandra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser