Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burfråga  (läst 7012 gånger)

torpargubbe

• Gäst
burfråga
« skrivet: 06 feb-09 kl 21:41 »
kaniner är på g.. har några sånna här burar som man flyttar runt på gräsmattan om sommrarna med ett minimalt krypinn och klädda med hönsnät...min undran är kan kaninerna vara ute i dessa om nätterna?  de är ju rätt klena kan tänka att räv mm skulle ta sig in i dom efter en stund?
« Senast ändrad: 09 feb-09 kl 09:01 av torpargubbe »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: burfråga
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 21:55 »
Nej, hönsnät håller inte mot rovdjur. Det ska vara svetsat fyrkantsnät. Till och med kaninen kan bita sönder hönsnät. Krypinnet måste vara isolerat på vintern och den ska vara upphöjda från marken. (Vintertiden) Tror till och med det står i djurskyddslagen.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 22:00 »
Nej, hönsnät håller inte mot rovdjur. Det ska vara svetsat fyrkantsnät. Till och med kaninen kan bita sönder hönsnät. Krypinnet måste vara isolerat på vintern och den ska vara upphöjda från marken. (Vintertiden) Tror till och med det står i djurskyddslagen.

nej det är inte frågan om nu utan till sommaren,,,,måste man konka in kaninerna om kvällarna till deras riktiga burar?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 22:05 »
Kaninerna kan vara ute året runt och dygnet runt  :)

Har du ett rejält nät så kommer inte räven in! Se bara till att kaninerna kan komma bort från väta, om det regnar mycket.

Krypinet behöver inte vara isolerat men torrt och dragfritt, vintertid ska det vara 70 cm upp från marken, om jag minns rätt.
Landsflykting i storstan...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 22:30 »
Kaninerna kan vara ute året runt och dygnet runt  :)

Har du ett rejält nät så kommer inte räven in! Se bara till att kaninerna kan komma bort från väta, om det regnar mycket.

Krypinet behöver inte vara isolerat men torrt och dragfritt, vintertid ska det vara 70 cm upp från marken, om jag minns rätt.

jo jag har fina uteburar men jag menar sånna som man flyttar runt på gräsmattan så dom får färskt gräs hela tiden.... är det ingen som fattar vad jag menar för burar?

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 22:34 »
Jag fattar, tror jag :)
 Jag har kaniner i betesburar dygnet runt på sommaren men då har jag rejält nät, hönsnät är inte tillräckligt.
                               Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 22:59 »

jo jag har fina uteburar men jag menar sånna som man flyttar runt på gräsmattan så dom får färskt gräs hela tiden.... är det ingen som fattar vad jag menar för burar?

Jodå - och du får samma svar  ;)

Har i skrivande stund 60 cm snö och ändå två kaniner boende i en sådan bur. Finns ett hus en bit upp från marken och snö i nätdelen. Det går bra så länge marken är frusen. När det töar får de flytta till vanlig bur på ben tills värsta slasket torkat upp.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 08:06 »
på sommaren har jag oxå mina gående i betesburar med hus i , har även honor som har fått ungar ute i dessa burar. när det är som alldra varmst så går mina kanier ute på natten och får komma in i de svala stallet på dagen.
« Senast ändrad: 09 feb-09 kl 08:51 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

torpargubbe

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 14:53 »
ingen som har bilder/ritnigar på betesburar?  jo jag har googlat och hittat en del men alternativares omdömme väger tyngre för mig än tex martin timell :D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 16:06 »
Här är mina favoriter med hjul i ena änden.
http://www.cuniculture.info/Docs/Phototheque/Materiel07.htm

Jag har byggt 2 meter lång och 70 cm hög fyrkantig utebur med hus i två våningar (utan hjul), så det ska funka för dem att komma upp från snön. Rätt otympliga burar att släpa runt på, så nu bygger jag mest trekantiga betesburar med envåningshus, bara till sommarbruk.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 16:26 »
Så här såg det ut vid första snön  :)
Hittade ingen bild på konstruktionen i datorn, men hus i dubbel höjd finns till vänster.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 09 feb-09 kl 08:52 »
jag satte in en bild på mitt förra inlägg med hur mina uteburar ser ut, dock gjorde jag med för stora nät så ungarna kunde krypa ut när de var små, så de fick bli hönsnät nederst.
ALLA är välkomna !

torpargubbe

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 feb-09 kl 09:01 »
på sommaren har jag oxå mina gående i betesburar med hus i , har även honor som har fått ungar ute i dessa burar. när det är som alldra varmst så går mina kanier ute på natten och får komma in i de svala stallet på dagen.

den var ju väldans stilig :D  vad har du använt för dimision i trävirket till själva utedelen?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 09 feb-09 kl 13:46 »
Tackar !! :) jag har använt 45x45 mm virke, det är väldigt rejäla burar och de väger en del när de ska flyttas, speciellt när det sitter en 8 kg kanin i oxå.... men jag känner att de är "säkra" burar så länge det inte är 2-beningar som tänker sno dom.....
Burens mått är 2 meter lång och 1 meter bred och 80 cm hög har jag för mig.
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 13:53 »
Här är mina favoriter med hjul i ena änden.
http://www.cuniculture.info/Docs/Phototheque/Materiel07.htm

Jag har byggt 2 meter lång och 70 cm hög fyrkantig utebur med hus i två våningar (utan hjul), så det ska funka för dem att komma upp från snön. Rätt otympliga burar att släpa runt på, så nu bygger jag mest trekantiga betesburar med envåningshus, bara till sommarbruk.

Vi gjorde en stor stadig bur för några år sedan, med skottkärrehjul. Men ändå besvärlig... Gillade fransmännens lösning med cylinder istället! Nya ritningar skall göras. Vill kunna ha så många som möjligt ute, även vissa honor som ska ha ungar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jonaflax

« Svar #15 skrivet: 14 feb-09 kl 20:18 »
Jula har bra pris på fyrkantsnät. Kanske inte kraftigaste sorten, men det höll för en hundattack (vilket tyvärr inte hönsnätet i stora hagen gjorde - en dyrköpt läxa).
Kan man inte bygga med hjul så är det fiffigt att ha någon form av handtag på båda sidor/gavlar, så blir det mycket enklare att flytta.

Med rejäl "gömbur" med minimal kaninlucka så törs jag låta dem vara ute i hagen obevakade. Kommer någon hund då så kan de kuta in i buren och ta skydd.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 feb-09 kl 20:41 »
Jula har bra pris på fyrkantsnät. Kanske inte kraftigaste sorten, men det höll för en hundattack (vilket tyvärr inte hönsnätet i stora hagen gjorde - en dyrköpt läxa).
Kan man inte bygga med hjul så är det fiffigt att ha någon form av handtag på båda sidor/gavlar, så blir det mycket enklare att flytta.

Med rejäl "gömbur" med minimal kaninlucka så törs jag låta dem vara ute i hagen obevakade. Kommer någon hund då så kan de kuta in i buren och ta skydd.

ingen bild på "gömmburen"? den måste ju vara rätt tung och kraftig så inte en hund då så att säga kommer in i hagen och välter gömmburen.

Jonaflax

« Svar #17 skrivet: 14 feb-09 kl 23:22 »
Nej, inga bilder. Nu är de översnöade.
Bästa buren är trekantig, Gavlarna är i formplyfa (skittungt) och även ena änden är täckt med det (+lite plastmatta över skarven). Där finns även en hylla att hoppa upp på, och där man kan lägga halm utan att gräset under buren blir förstört. På gaveln i änden med nät så sågade vi ett runt hål, lagom stort för en kanin precis ska komma in. Finns en låsbar lucka om man vill stänga in i buren under natten. Lätt att lura in dem om man kommer med god kvällsmat. ;D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 feb-09 kl 10:11 »
att ge kaninerna gräsklipp verkar vara en kontroversiell fråga,vissa säger bra andra NEJ?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 15 feb-09 kl 10:14 »
att ge kaninerna gräsklipp verkar vara en kontroversiell fråga,vissa säger bra andra NEJ?

Nejet beror på att gräsklipp jäser väldigt lätt! Jäst gräs tar död på kaninen!

Så finns det de som har teorier om att avgaserna från gräsklipparen gör gräset otjänligt, men till hö använder man traktor med diselavgaser  och skitiga däck ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser