Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart köper man råmjölksersättning?  (läst 5659 gånger)

Norna

• Blekinge
Vart köper man råmjölksersättning?
« skrivet: 05 feb-09 kl 21:55 »

Kan man inhandla det på Lantmännen eller måste man beställa det någonstans? Såg att det fanns På LG produkter, men jag tycker det är lite dyrt med frakten. Är det någon som vet?  ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

saittam

• Öland
SV: Vart köper man råmjölksersättning?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 22:20 »
Kan man inhandla det på Lantmännen eller måste man beställa det någonstans? Såg att det fanns På LG produkter, men jag tycker det är lite dyrt med frakten. Är det någon som vet?  ???
Ja det kan du jag köpte där förra året....Ring och kolla så dom har det hemma så du slipper köra i onödan  :)
Mattias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

hustran

« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 22:38 »
Om du inte bor för långt från mig ,så har jag MV fri råmjölk från förra året. Ö. svealand.   

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 08:32 »
LGprodukters råmjölk är bara en liten påse med pulver i. Det kan inte kosta så många kronor i frakt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 12:22 »
Lånar tråden lite  :-[.

Finns det någon i Skåne som har råmjölk från får eller get. OM det skulle krisa brukar jag använda råmjölk från ko till lamadjuren och kamelerna ... men råmjölk från får och ännu hellre get ska vara bättre.

Undrar också hur det skulle fungera att ge råmjölk från ko till ett lamm? Fungerar det, men är inte bra? Är det helt OK eller är det direkt livsfarligt?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 18:54 »
Det ska fungera, mer än så vågar jag inte säga men vet iaf en som ger alla sina lamm koråmjölk.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 19:11 »
Exotica....Vi har getter och jag brukar frysa in råmjölk att ha om det krisar. Nu finns det säkert getägare närmre dig än vad jag är men det kan kanske ge mig en anledning att få komma på besök hos dig och få veta mer om Lamor.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 07:49 »
Exotica....Vi har getter och jag brukar frysa in råmjölk att ha om det krisar. Nu finns det säkert getägare närmre dig än vad jag är men det kan kanske ge mig en anledning att få komma på besök hos dig och få veta mer om Lamor.

Absolut! Du är mer än välkommen! Kommer du till vårträffen hos Skånetösen den 2 maj?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 09:15 »
Det ska fungera, mer än så vågar jag inte säga men vet iaf en som ger alla sina lamm koråmjölk.
Man kan ta ko-råmjölk om det krisar men då ska man helst blanda råmjölk från minst tre st kor för att undvika risken att de reagerar negativt på mölken.
Jag kommer inte ihåg i huvudet vad det är lammen kan reagera på men det är något som vissa kor har i mjölken och som kan ge symptom på anemi mm. Framför allt om man ger mjölken ett lite längre tag.
Det är inte så vanligt så därför anses risken minska om man blandar mjölken från flera individer om någon av dem skulle vara en "dålig ko".

Koråmjölk är ju inte heller lika fet som tack/getråmjölk så man ska definitivt inte vara snål i sina givor utan ge lammet så mycket det vill dricka.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 09:19 »
 Jag har också någon gång lärt mig att vissa kors mjölk kan ha antikroppar som lamm inte tål.
Om det hjälper att blanda mjölken är ju det smart, annars får man hålla reda på vilken kos mölk som inte dödar lamm och använda den.
                                      Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norna

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 09:37 »
Jag har också någon gång lärt mig att vissa kors mjölk kan ha antikroppar som lamm inte tål.
Om det hjälper att blanda mjölken är ju det smart, annars får man hålla reda på vilken kos mölk som inte dödar lamm och använda den.
                                      Mvh
                                    Charlotte

Jag har också läst något liknande. Men jag har för mig att det var lammens blodkroppar som "sprängdes" av komjölk...
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 09:53 »
Jag har också läst något liknande. Men jag har för mig att det var lammens blodkroppar som "sprängdes" av komjölk...
Ja, men bara av vissa kor som har antikroppar. Därför är jag lite fundersam om det verkligen hjälper att blanda från 3 kor, visserligen blir det utspätt, men kan det räcka?
 OT:Undrar om det inte är så att tom vissa ston kan ha såna antikroppar mot sina egna föl? Var det inte Queen L som inte kunde låta sitt föl dricka av råmjölken? Och hur är det med våra Rh+ och Rh-?
  Men jag vet inte hur vanligt fenomenet är...
                                                         Mvh
                                                     Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #12 skrivet: 07 feb-09 kl 13:22 »
Jag funderar på om det går att använda fryst råmjölk (från mina tackor) från förra året? När blir det gammalt i frysen?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 07 feb-09 kl 13:43 »
Fryst råmjölk håller minst ett år så det är aldrig fel att mjölka ur de tackor som har mycket även om det är slutet på lamningen för det kan vara ovärderligt i början på nästa lamningssäsong.

Man ska dock aldrig tina råmjölk i micron utan i varmt vattenbad.

hustran

« Svar #14 skrivet: 07 feb-09 kl 17:43 »
Vi fryser alltid in råmjölk och märker den 1, 2, 3, för att markera "styrkan" om det krisar med mängden så spär jag ut den med druvsockervatten, vet inte om det är bra men det har funkat tidigare. Att tänka på är MV statusen. Undrar hur råmjölksersättning fungerar, med antikroppar och så? För flera år sedan hade jag ngt. resept på ers. där ingick äggula, känner ni till det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser