Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ponnyraser  (läst 12939 gånger)

Myrka

• -
ponnyraser
« skrivet: 05 feb-09 kl 09:59 »

Jag är lite dålig på ponnyraser. Har själv bara haft en hästras.
Min fråga är nu vad hitter dom olika ponnys mellan
islandshästen mankhöjd ner till shettlandponny höjd.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: ponnyraser
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 10:28 »
Ja... Det finns väl jättesupermånga ponnyraser, eller menade du några speciella? Annars är det väl ungefär som att fråga vilka hästraser det finns över D-ponnystorlek.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 11:28 »
 Min favorit är Gotlands russet. jag växte upp med ett jättetrevligt russ som fungerade bra som både kör och ridponny.
                                         Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

emeralda

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 12:10 »
Det finns många olika ponnyraser, men de som är vanligast i Sverige är:

Minishetland
Shetlandsponny max 107 cm
Welshmountainponny max 122 cm
Dartmoorponny
Exmoorponny
Gotlandsruss max 130 cm
Welshponny (sek B) max 137 cm
Welshponny av cobtyp (sek C) max 137 cm
Newforestponny
Connemara
Svensk ridponny
Welshcob (som även kan får vara över ponnymått)

dessutom är följande raser ofta av ponnymått (max 148 cm):

Islandshäst
Fjordhäst
Haflinger

och ibland även följande hästraser:

Arabiskt fullblod
Angloarabiskt fullblod
Nordsvensk
Kallblodstravare
Varmblodstravare
Knabstrup
Morganhäst
Lippizaner

Detta är bara exempel. Sen finns det även t ex Fellponny, Highlandsponny, Kaspisk ponny, Dalesponny, Nordlandshäst etc etc...

Jag är lite dålig på ponnyraser. Har själv bara haft en hästras.
Min fråga är nu vad hitter dom olika ponnys mellan
islandshästen mankhöjd ner till shettlandponny höjd.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 12:31 »
Själv är jag väldigt förtjust i Welsh och connermara. Pigga, smidiga ponnys ofta med en del motor i. Russ är också ok, men ibland upplever jag dem som lite mer tungridna och lite tjuriga. Newforest (iaf de jag har ridit) har varit tröööga.

Allt handlar om egna erfarenheter och att "skönheten sitter i betraktarens öga".

Varför undrar du Myrka? Ska du köpa en ponny? Isf till vem? Vad ska ni ha den till?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 09:19 »
om man ska va riktigt någa så passar ingen häst till att bara stå i en hage dom måste ju få lite stimelans ialla fall en 2-3 dagar i veckan för att inte lägga sej till med en massa dumheter.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 09:23 »
En pensionär eller T-märkt passar utmärkt för det jobbet, oavsett ras tycker jag :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

8890

« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 09:50 »
Vad är svensk ridponny för typ av häst har aldrig hört talas om det, är det en egen ras som är svensk??
En till fråga vad betyder T-märkt??

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 10:05 »
Svensk ridponny är väl en typ av sportponny? Korsad av olika raser?

T-märkt är en märkning dom får när dom blivit utförsäkrade av en eller annan anledning, dvs. hästen har en skada som gör att den EJ BÖR brukas, mer än till lite promenadridning. Dessvärre tror ganska många att det betyder att hästen inte får tävla annat än små klubbtävlingar, vilket i mitt tycke är åt helskotta fel. Är dom skadade då är dom.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 10:52 »
en t-märkt häst ska ingentligen inte tävlas allas men tyvärr gör en del det endå på typ klubbtävlingar men vill man bara latsja i skogen så e det ju en bra häst att ha beroende på varför den är t-märkt finns ju massor av olika anledningar.

A9kha

« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 13:33 »
Jag har kommit fram till att New forest ponnyn är den ras som passar till allting :)
Har ofta fått frågan om det är en Norsvensk jag har  :o
[img]http://i204.photobucket.com/albums/bb279/fredsborg_photo/buckcarroh10.jpg/img]
Är min hingst på bilden
Håller absolut inte med om att New forest skulle vara tröga ,då skulle de inte legat i toppen på tävlingsbanorna år efter år  ::)

8890

« Svar #11 skrivet: 06 feb-09 kl 14:07 »
Att T-märkt var samma som triangelmärkt tänkte jag ej på :-[ borde jag veta då den häst vi köpt för enklare körning och ridning är det.
Hon är utdömd travare nordsvensk hade fång som 2åring är nu 12 och verkar inte ha några problem med fången.
Många är nog utdömda för att dom ej fungera som tävlingshästar, kan fungera bra ändå tydligen då denna häst inte haft fång sedan dess vad man kan läsa sig till.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 14:09 »
Jag har ett russ och hon är allt annat än trög ;D. Dock rids hon inte, så hur hon är där kan jag inte svara på. Men jag gillar verkligen mitt russ. Däremot tror jag att de liksom många andra ponnyer kan vara rätt speciella. Jag tycker hon är superskön. Glad och pigg, social, nyfiken och så. Däremot tror jag inte hon ligger i topp på intelligensligan, men det kan jag överse med.

A9kha

« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 14:38 »
Mina pållar jag har hemma är 31 och 26 år  Så new forest blir gamla med  ;)

Jag har dom med i trädgården emellanåt  ,promenerar i skogen ,rider en tur ibland och bara myser :)
De är som hundar  ;D när jag rider i skogen följer gamla madam med som sällskap lös ,men hon uppför sej bättre än en hund .
när gamla madam var 24 år körde vi med vagn för första gången och älskade det.

Och på nyårs afton beslutade dom sej för att bli sambo  :-X

Jan lindgren

« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 10:57 »
Hej!
Skaffa en islandshäst. Lugna, intelligenta hästar som är avlade till att var bra ridhästar som tål ett hårt klimat. Rasen är bra eftersom den är så stark att vuxna kan rida den. Det kan vara svårt att hitta en småvuxen bra ryttare till andra små hästar. Även en liten häst bör få en god ryttare som rider till den ibland.
MVH
Jan

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 11:35 »
 Vårt russ bodde hos oss från 2 års ålder till sin död så han växte in  familjen :)
Smart, arbetsvillig och lite egensinnig var han. Men en riktig kompis!
 Vi barn red allt ifrån skogsturer till dressyr och hoppning, vartefter vi lärde oss så utvecklades även han. Han följde med på badutflykter och drog oss med tält och utrustning när vi tältade som barn.
 Han lärde hela byns ungar i två generationer att rida.
 Som körponny var han jätteduktig. Drog släde, rockard, flakvagn, lite ved i skogen, "Alade" potatisland (vet inte vad det heter på "svenska", kanske det heter så?) tog hem hö från ladorna i släde på vintern.
 Han var skicklig i att smita och krypa ur div grimmor och träns. Men han gick aldrig från gården, däremot kom han in i huset nån gång om dörren stod öppen.
 Ja han var en riktigt rolig häst!
                                                     Mvh
                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #16 skrivet: 09 feb-09 kl 17:21 »
Jag ska iallafall ha en highlander någon gång :D :D
Verkar vara trevliga familjehästar till både körning och ridning,bra temprament,bra fysik-viktbärande.
Längtar efter att få rida ponny igen ;)

Fritjoff

« Svar #17 skrivet: 09 feb-09 kl 20:26 »
Hur är Gotlands russ
har flera åsiket om dom?

Har fyra stycken på våran ridskola. Jättebra för nybörjarna. Dom har en fin trav med mycket energi bakom!
Tycker dom är lätta att träna, bra stabilt temperament. Här är en bild på den sötaste, Balder:

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #18 skrivet: 09 feb-09 kl 22:29 »
Prova med Öselponny eller tinker det låter som bra raser för dig.

fjäderfän

« Svar #19 skrivet: 10 feb-09 kl 07:43 »
Jan, jag har haft islandshäst över 10 år.

Tänkte kolla upp lite andra raser, därför är jag så dålig på ponny raser.

Men skulle kunna tänka mig en isis till, men så många av dom är så
avlad på tävling o prislappen är hög.

Skoj kolla upp andra raser också?

Nån som vet nå mycket om fjordhästen?

Gotland russ verka va en trevlig ras. ska läsa mera om dom.

grannen säljer ut sina två åringa för 13000kr det är hingstar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser