Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kittlig sto  (läst 3167 gånger)

merit

• Västergötland
kittlig sto
« skrivet: 04 feb-09 kl 18:17 »
Har köpt ett sto, nordsvensk som visade sig vara väldigt kittlig under magen. Får borsta henne överallt men inte magen. Hon kastar sig bakåt när jag kommer med borsten för nära magen, väldigt irriterande.
Tror ni att hon har ont el kan hästar bara vara kittliga?. Försöker träna varje dag genom att massera med handen så nära magen jag kan och att det förhoppningsvis ska gå över...

Merit
merit

Gräbban

• -
SV: kittlig sto
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 18:28 »
Det låter som om hon är kittlig. Under magen brukar dom ju inte ha så ont att det skulle smärta av en borste. Jag antar att du testat att borsta hårt? Annars tycker jag du gör rätt när du närmar dig och på så vis vänjer henne. Se till bara att du inte slutar att borsta/massera henne under magen i samma sekund som hon reagerar, för då lär hon sig att det hjälper. Håll noga koll på henne och sluta strax innan reaktionen kommer (det är ju inte så enkelt att fortsätta borsta om hon kastar sig bakåt..).
Många hästar är kittliga under magen.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 19:02 »
Jag tror att det är ett inlärt beteende. Om hon reagerar så har hon märkt att hon kan påverka människor. Tex. att sluta.
Jag blev varnad av en kompis att hennes häst var kittlig. Efter 15 min av NH träning kunde jag borsta stoet hur mycket jag ville på magen. De trodde inte att det var möjligt.

Det mesta hos djur är inlärda beteenden. Jag tror inte att djur är kittliga på samma sätt som vi. TROR inte hon har ont heller...

Men detta e bara min teori.

Var bor du?

Anna

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

merit

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 20:39 »
tack för svaren....blev nervös att jag köpt en häst som har ont...inget kul. men jag får kämpa på och försöka träna bort det helt enkelt....kan inte mycket om natural horsemanship men har läst  en del om det...hennes förtroende för mig kanske inte är så stort än då jag bara haft en månad ungefär...sånt tar väl lite tid att bygga upp....

Skriv gärna och berätta lite om hur ni gör när ni tränar Natural horsemanship

jag bor i lidköping
merit

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 22:42 »
Åj... Det e svårt att berätta såhär...

Jag försöker tänka att beteenden är inlärda för att hästen (djuret, människan) tjänar på det. Så om Hon istället tjänar på att göra det Du vill att hon ska göra, så kan du lära in ett nytt beteende. Som ett trix. Varje gång du får borsta på magen, bara en sekund, så beröm. MYCKET! sen kan du kanske borsta en sekund ngra dagar. Sen 2 sek... osv. Lite mer beteendeteori än NH. Jag e ju beteendevetare så jag mixar väl beteendeinlärningsteori, positiv förstärkning och Nh när det gäller hästar. Har du vägarna förbi e du välkommen hit på en liten minikurs... Svårt att skriva så här.

PM.a gärna om du vill eller har fler frågor!

Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 23:21 »
Har en vännina med många hästar varav flera är kallblodsston..
Hon har ett som är stökigt när man borsta under magen och sadlar.. så illa att hon själv bara kan göra det med henne.. enligt henne ::)
Hon har haft henne från föl.. jag tror att hon låtit henne hållas utan att säga ifrån eller att bara låtsats som inget hänt och problemet har förvärrats..
Jag har ridit henne ett par ggr och sagt att jag vill försöka själv.. motvilligt har hon låtit mig.. stoet har varit stökigt men det har gått bra med lugn..
Det går säkert att träna bort med lugn och konsekvens.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 10:21 »
Vissa hästar är fruktansvärt kittliga (jag har själv haft ett mkt kittligt ponnysto).

Försök göra det så lätt som möjligt för hästen genom att bara borsta när det behövs (jag brukade spola henne under magen om hon blivit riktigt lerig eftersom det var så jobbigt för henne när det kittlades).
Många fungerar bäst med riktigt mjuk borste som man drar med bestämda drag.

Man får ju göra vissa individuella anpassningar till varje häst och jag anser inte att det är ett stort problem att göra det för en kittlig häst. Är det dock ett sto som ska betäckas så kräver jag acceptans på att man får röra spenarna.

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 18:38 »
Handlar om ett förtroende, övertyga henne att du inte tänker kittla henne..  ;)

Sto ägare !

8890

« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 20:22 »
Även jag har ett nordsvenskt sto att ansvara för som är kittligt? skönt att veta att man inte är ensam om problemet, jag tror själv att problemet tyvär blivit större för att vi ej varit tydliga i vårt sätt med henne.
Hon kan ibland sparka rakt ut i väggen vilket givetvis känns oroande, sista veckan dock inte ett väggspark.

merit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 21:08 »
tack för alla svar, hon har aldrig sparkat åt mig som tur är... det tar väl sin lilla tid att träna bort, en dag i sänder bara...ska läsa på om NH, så kanske en blir lite klokare

merit
merit

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 05 feb-09 kl 23:00 »
Även jag har ett nordsvenskt sto att ansvara för som är kittligt? skönt att veta att man inte är ensam om problemet, jag tror själv att problemet tyvär blivit större för att vi ej varit tydliga i vårt sätt med henne.
Hon kan ibland sparka rakt ut i väggen vilket givetvis känns oroande, sista veckan dock inte ett väggspark.

Sparkar är ju aldrig tillåtna. Däremot rekommenderar jag att försöka göra det så lätt som möjligt för hästen så att den inte behöver misslyckas. Hur reagerar hon på olika borstar etc?
Jag tror inte ett dugg på inlärt beteende, en riktigt kittlig häst ÄR riktigt kittlig. Däremot FÅR den inte regera med sparkar.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 feb-09 kl 23:10 »
Hur reagerar hon för bukhjorden ?

8890

« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 09:54 »
När det gäller vår tös är den inte uppskattad men hanterbar vi arbetar på det varje dag nu hon älskar att bli körd så det fungerar bra.
Upplever att dom här problemen blev större efter att hon gått på sommmarbete även om tentensen fanns innan, vi har bara haft henne 8 månader.

merit

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 12:12 »
Det kvittar vilken borste jag tar fram, jag kan borsta henne överallt utom magen, hon backar när jag börjar komma för nära magen och slutar jag inte blir hon nervös och kastar sig bakåt. Hon rycker bara till när jag har tex lokselen på och spänner åt. Borstar henne där jag får och försöker närma mig magen och ju mer jag får borsta destomer beröm får hon...morötter är gott, el sak man endast berömma med klapp, kel och ord? Tycker det är lite svårt att veta när man bör sluta borsta, det handlar ju om rätt timing.

merit
merit

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 01:40 »
När vi köpte vårt gammelsto sa de att hon var kittlig, och att man därför skulle borsta hårt... När man lärt känna henne så upptäckte vi att det funkade bättre att inte borsta allt för hårt, och inte ha så vass borste... Mor min är dessutom reumatiker, och har inte den fysiska styrkan att borsta speciellt hårt!

En annan grej var att hon aldrig gått att sadla med mindre än att hon togs in i boxen, ställdes med rumpan i ett hörn och matades med havre medan man drog åt sadelgjorden... När hon stått uppbunden vid sadling hade hon tydligen hållit på att kasta sig baklänges och slitit sönder både grimmor och rep...

Vi (som var näst intill nybörjare när vi köpte henne) valde helt enkelt att försöka med lugn och konsekvens. Vi köpte en ny gjord (hon hade en repgjord som vi fick med vid köpet), var alltid två till en början, och tog först lös henne så att hon inte skulle sitta fast ifall hon skulle kasta sig... Men, det var nog bara nåt par månader vi höll på så... Sen gick det hur bra som helst att ha henne på stallgången medan man drog gjorden... Och vi hade hästen från hon var tolv år till hon var 28... En period tog hon visst tillbaks det beteendet med en medryttare, men... annars märkte vi inget alls av det!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 20:35 »
Jag tror att det är ett inlärt beteende. Om hon reagerar så har hon märkt att hon kan påverka människor. Tex. att sluta.
Jag blev varnad av en kompis att hennes häst var kittlig. Efter 15 min av NH träning kunde jag borsta stoet hur mycket jag ville på magen. De trodde inte att det var möjligt.

Det mesta hos djur är inlärda beteenden. Jag tror inte att djur är kittliga på samma sätt som vi. TROR inte hon har ont heller...

Men detta e bara min teori.

Var bor du?

Anna

Dela gärna med dig vad för slags träning du använde som bara tog 15 minuter för att fixa detta? NH är ju en enormt generell term som kan betyda princip vad som helst. Om det inte är en företagshemlighet så vet jag många som kan dra nytta utav en sådan bra träning!  ???

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 10 feb-09 kl 00:32 »

Den hästen tror inte jag är kittlig/känslig på riktigt......

En häst har inga problem att känna en fluga på kroppen. Varför tror du inte att de kan vara kittliga/känsliga som vi? Personligen är jag övertygad om att kittlighet är en form av överkänslighet i huden, om det sedan kittlas eller rent faktiskt gör ont vet jag inte.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #17 skrivet: 10 feb-09 kl 09:37 »
Enligt ägaren var hästen RIKTIGT kittlig och jag skulle akta mig för hon blev väldigt arg. Men jag kan ju inte gå igod för det...  Exakt vad jag gjorde är ju svårt att beskriva såhär... Jag gjorde först rundcoralls övningar å sen smekte jag henne över hela kroppen utom magen. Sen när hon slappnat av och accepterat mig och det jag gjorde, tog jag mig an magen. Jag tog lugnt och pratade lugnt med henne. Jag smekte magen väldigt lugnt och försiktigt och stressade inte. Jag gjorde detta från båda sidorna förstås. Egentligen som man tar sig an alla inlärda faror. Jag fick köpa min ena nordis för att han var så lättskrämd. Postlådor, soptunnor, galler you name it! Nu e han den lugnaste och tryggaste hästen vi har. Samma med min ardenner som inte litade på människor, eller rättare sagt inte förstod sig på människor. Han var VÄLDIGT dominant. 1 ton envis översittare. Men inte nu. Nu e han mattes lilla kelgris... Jag kan ju som sagt inte beskriva precis hur jag gör men det finns ju en mängd både böcker, filmer å kurser i ämnet. Sen får man ju ta russinen ur kakan å göra det till sitt eget. Jag säger inte att hästar inte kan känna, de har ju en väldigt utvecklad känsel, men jag tror att de har en annan känsel än vi. Jag tror inte att de är kittliga på samma sätt som vi. Eller förknippar den känslan som vi gör med att ngn kittlar oss. Men jag tror att de kan ogilla. Precis som de kan ogilla en hel del som de får ta å stå ut med för att vi ska kunna använda dem.
Men jag e ingen expert på området så jag har ju bara mina teorier å dömer inte folk som har andra teorier. Kanske är det så att hästar kan vara jättekittliga, vad vet ja? Men jag ser det jag tror, å tror det jag ser...

Good Luck!

Fritjoff

« Svar #18 skrivet: 10 feb-09 kl 20:34 »
Enligt ägaren var hästen RIKTIGT kittlig och jag skulle akta mig för hon blev väldigt arg. Men jag kan ju inte gå igod för det...  Exakt vad jag gjorde är ju svårt att beskriva såhär... Jag gjorde först rundcoralls övningar

Jag blir väldigt förvirrad med NH språk. Vad är rundcoralls övningar för nåt? Round corral vet jag vad det är, för dom såg jag mycket av i Texas, men det är ju en rund inhägnad och inte ett verb?

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #19 skrivet: 11 feb-09 kl 11:16 »
Jag blir väldigt förvirrad med NH språk. Vad är rundcoralls övningar för nåt? Round corral vet jag vad det är, för dom såg jag mycket av i Texas, men det är ju en rund inhägnad och inte ett verb?

Rundcoralls övningar = övningar i rundcorall. Se M. roberts P. Parelli mfl. kan inte här gå närmare in på vad det är. Du får låna böcker och gå kurser om du vill veta mer. Kan verkligen rekomenderas!
Mvh Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser