Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan man ta i arende?  (läst 1481 gånger)

fjäderfän

vad kan man ta i arende?
« skrivet: 03 feb-09 kl 19:38 »
vad kan man ta betalt i arende för två hagar som är på 2,5hektar var?? det är mest gärde och lite skog i hagarna?
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

covboy

• Gäst
SV: vad kan man ta i arende?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 21:02 »
Tja, man får ju gratis upp puttsat bara där går djur o betar..

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 14:37 »
Det beror väl på vem som får ev. bidrag, och som ska stå för stängsling och annan skötsel. Vi får betalt för att våra kor betar andras mark....

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 14:48 »
märken äggs av oss hon det är grannarna som är ibehov av marken för att kunna ha sina hästar och jag känner inte att jag vill ge bort det gratis för pengarna går ju till mina hästar.

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 15:03 »
Bidrag får man edast om man kan visa upp utgifter och skötselplan på 5 år ..

Några stora pengar finns inte att skaffa på beten,jag skulle vara nöjd om nån röjde upp igenvuxen mark..

Skall man manuellt putsa hagmarker blir rätt så dyrt, men om nån tänker få bidrag för marken då kan man ha arrende med som en utgift och få stöd även för arrendet.

Tror båda partners blir nöjda bara ni får djur till marken. ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 15:06 »
Vi arrenderar 2 hektar naturbetesmark av kommunen som vi själv måste sköta, och för det måste vi betala 1800kr om året. Kanske ger en riktlinje.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 04 feb-09 kl 15:25 »
jo jag har ju egna hästar som jag kan ställa i hagarna om jag vill ha det betet e  just det att grannarna e ju behov av att få va på våran mark för att kunna ha sina hästar. och ena grannen är inte specielt trevlig heller så känner inte att jag ska behöva ge bort mark gratis när jag själv kan använda den.

tack kimma då har jag nått att gå på.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 15:32 »
jo jag har ju egna hästar som jag kan ställa i hagarna om jag vill ha det betet e  just det att grannarna e ju behov av att få va på våran mark för att kunna ha sina hästar. och ena grannen är inte specielt trevlig heller så känner inte att jag ska behöva ge bort mark gratis när jag själv kan använda den.

tack kimma då har jag nått att gå på.
Vi har ett snarlikt problem med en grinig granne.. Det är svårt att veta hur man ska göra, å ena sidan blir det dåligt för en själv och å andra sidan får man grannosämja och då blir det ju inte heller bra för en själv. Hur man än vänder sig har man arslet bakåt! :)

Vi har ett antal hektar utarrenderat till en bonde i trakten som brukar marken aktivt, istället för att ta tillbaka detta så ska vi få bruka lika mycket mark som ligger intill vår gård som är hans. Problemet är att en hästgård intill oss lånar denna "vall" (utan betalning) till sina hästar eftersom att de inte har någon egen mark. Nu är ju de givetvis tok-sura för att vi ska använda marken istället..  :)

Så det val man egentligen har är att skänka bort 2.5 hektar mark och avstå från planerna att skaffa några kor eller att bli osams med grannarna som anser att vi har tillräckligt med mark och inte behöver mer... Det är jobbigt att vara godsägare!  ;D

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 feb-09 kl 21:43 »
Tja man får ju fundera efter vad som är värt mera,osämja eller sämja.. ::)

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 14:31 »
Beror väl lite på var man bor ! vi betalar 5000 sek för ett hektar i mitten av skåne  :(
använsd mest som vinterhage eftersom den är ganska torr och det spar våra andra hagar till sommaren.
MVH  GP
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 feb-09 kl 14:41 »
Beror väl lite på var man bor ! vi betalar 5000 sek för ett hektar i mitten av skåne  :(
använsd mest som vinterhage eftersom den är ganska torr och det spar våra andra hagar till sommaren.
MVH  GP
men shit vilket överpris  :o
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 05 feb-09 kl 15:02 »
MVH  GP

oj det va ju mycket hm.  ja våran ena granne har ju inte ens frågat om lov om hon får ha dom i den hagen heller för det e en annan granne som hade den från början. så det e värsta röran.

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 feb-09 kl 18:35 »
Beror ju på om det är stödberättigad område eller ej.. Jag vill ju vända på steken och se hur vackert man får ett område med betande djur..
Personligen har jag ansökt om eu-bidrag för ca 10ha strandområde vart jag ska ha betande kor för att öppna landskapet.

En bekant arrenderar ca 2 ha åt mig för 50e (ca 500kr/ha) för att det bör ingå arrende vid arrendejord,och minst 5 års kontrakt.. Hans önskan var att få öppnat landskap på sitt område,men blev ju att binda sig ivf 5 år för att jag skulle ha intresset. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-09 kl 23:34 »
vad kan man ta betalt i arende för två hagar som är på 2,5hektar var?? det är mest gärde och lite skog i hagarna?
Jag betalar 325kr / mån inkl moms för 2hkt .

Du själv sätter ju prislappen ,, tidigare betalade jag 6000kr / år för 6hkt hagar ,, ej momsad mark , jag finns i uppland.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser