Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns o frukt  (läst 16310 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
höns o frukt
« skrivet: 03 feb-09 kl 16:48 »
Jag ger mina höns en frukt tallrik 2 g / v nu på vintern . Den består oftast av äpple , ananas , apelsin , kiwi och banan. Ger också kokta morötter o kokt potatis samt fil 1 - 2 g / v. Dom äter fullfoder i övrigt tror att även djur behöver lite extra vitaminer under den mörka årstiden   :) eller har jag fel  ??? Hur gör ni andra ?
Nybliven gårdsägare

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: höns o frukt
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 21:51 »
Tveksam till att ge frukt till djur eftersom den oftast innehåller bekämpningsmedelsrester. Egna äpplen och pumpor från våra odlingar är OK men inget från affären...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: höns o frukt
« Svar #2 skrivet: 03 feb-09 kl 22:25 »
Tveksam till att ge frukt till djur eftersom den oftast innehåller bekämpningsmedelsrester. Egna äpplen och pumpor från våra odlingar är OK men inget från affären...

KRAV-odlat lär väl funka?! Det ger jag mina barn... OCH hönsen =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: höns o frukt
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 11:11 »
Jag får GRATIS frukt och bröd ifrån affären, Året om...Förstår inte vad det skulle vara farligt???Mina höns älskat vindruvor ,päron melon. Ibland är det solrosskott och olika grodar, men även all sort sallad åker ner det med, men jag brukar skära det i fina strimlor...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: höns o frukt
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 14:17 »
Mina höns äter:

rårivna morötter, rivet äpple, potatisskal och potatis, groddar, apelsiner (gick glatt ned, skalade ch hackade givetvis!  ;) ), Gurka, Tomat ... de har jättejättefin riktigt guuuula gulor!  :-*

också får de  spagetti, ris, överbliven mussli och bröd...

ja, inte allt på samma dag förståss.. och inte så mycket varje dag. de äter förståss både värpfoder+spannmål också varje dag.  :-*

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: höns o frukt
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 14:21 »
Jag ger mina höns en frukt tallrik 2 g / v nu på vintern . Den består oftast av äpple , ananas , apelsin , kiwi och banan. Ger också kokta morötter o kokt potatis samt fil 1 - 2 g / v. Dom äter fullfoder i övrigt tror att även djur behöver lite extra vitaminer under den mörka årstiden   :) eller har jag fel  ??? Hur gör ni andra ?

Hej! Tycker du gör helt rätt ;D Jag ger oxå mina frukt och grönsaker samt matrester, inte varje dag men i den mån det blir över. Ska höra efter i affären om dom har något gott över som jag kan ge till hönsen ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: höns o frukt
« Svar #6 skrivet: 04 feb-09 kl 19:57 »
Det är väl alltid bra med en varierad kost. Men tycker mina svarta börjar bli kräsna... ingen riven morot, ingen kokt potatis. Fnys. Inte äpplen heller, det är bara ibland de passar  :-[
Försöker alltid komma på nåt nytt spännande att ge dem. Fick några vintersquash från jobbet för nån vecka sedan. Kravodlade o allt  :D Delade dessa, men de blev ignorerade, såg nog lite konstiga ut o läskiga, de är ju nästan lika stora som unghönorna själva. Men, efter några dagar gick de runt höns med oranget fruktkött på näbbarna, och mycket riktigt så var squashen mest ett skal, helt urgröpt var den. När de väl fattade så slank det ner  :-[

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: höns o frukt
« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 13:33 »
Jag har ett knep för att få tråkig frukt att slinka ner i kräsna hönsmagar;) Mixa/skär den och blanda den med den dagliga gröpen, alltid lika uppskattat.
Har testat att servera torkade rönnbär som dom är - jag kan säga att inte blev dom galna av längtan precis :-[
När jag istället repade bären direkt ner i gröpen, rörde om och serverade så nära på slogs de om maten ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: höns o frukt
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 16:49 »
Jag har ett knep för att få tråkig frukt att slinka ner i kräsna hönsmagar;) Mixa/skär den och blanda den med den dagliga gröpen, alltid lika uppskattat.
Dagliga gröpen?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: höns o frukt
« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 17:22 »
Inte för att jag explicipt köper frukt till höns, men skulle det krävas KRAV för att hönsen ska må bra?  Det människor i detta fall överlever på klarar nog hönsen, annars skulle de nog rata det, i varje fall att det fanns val.

Höns har man hållit i långa tider, och deras förträfflighet förutom att de är trevliga och till nytta med ägg och kött,  är att de är anspråkslösa med mat, de är med andra ord inte alltför dyra i drift.

Jag skulle inte huvudsakligen fodra mina höns med det jag hellre skulle äta själv, och det är inget fel på en sån djurhållning.

Har man höns som "pet" kommer det i en annan dager, men hönsen spelar då mer en annan roll än den som den historiskt haft som husdjur.

Se bara till att de inte får välfärdssjukdomar, det förekommer ibland, och faktiskt inte minst i de minsta och de största besättnigarna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: höns o frukt
« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 20:45 »
Inte för att jag explicipt köper frukt till höns, men skulle det krävas KRAV för att hönsen ska må bra?  Det människor i detta fall överlever på klarar nog hönsen, annars skulle de nog rata det, i varje fall att det fanns val.

Höns har man hållit i långa tider, och deras förträfflighet förutom att de är trevliga och till nytta med ägg och kött,  är att de är anspråkslösa med mat, de är med andra ord inte alltför dyra i drift.

Jag skulle inte huvudsakligen fodra mina höns med det jag hellre skulle äta själv, och det är inget fel på en sån djurhållning.

Har man höns som "pet" kommer det i en annan dager, men hönsen spelar då mer en annan roll än den som den historiskt haft som husdjur.

Se bara till att de inte får välfärdssjukdomar, det förekommer ibland, och faktiskt inte minst i de minsta och de största besättnigarna.

Skytten, är det mig du syftar på så köper jag aldrig heller frukt eller likande "explicit" till mina höns!
Jag tar hem en del halvkass frukt/grönt från jobbet. På mitt jobb är det svårt, om inte omöjligt att få tag på konventionellt odlat frukt o grönt, vi har bara enbart KRAV-odlat.  ;)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

fräsen

  • Gäst
SV: höns o frukt
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 12:34 »
förrutom säd och matrester ger jag mina fodermorötter. Jag lägger in dom hela så har pullorna lite att pyssla med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 5 användare (1 dolda)
LimJans, Nina W, Eldtroll, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser