Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinval - liten skala  (läst 6498 gånger)

Vitis

• Skåne
Maskinval - liten skala
« skrivet: 02 feb-09 kl 22:28 »
Funderar och grubblar ... vill ha en liten maskin för jordbearbetning men vet inte vad man ska leta efter.

Vill kunna fräsa nya land, fräsa bort ogräs i sparrisodlingen, kanske kupa potatis ... dra en tung vagn, vad vet jag.

En Belos eller Agria är såklart trevligt men kan man hitta reservdelar till dessa på dessa gamla trotjänare på smidigt sätt ?? Kan man hitta redskap, typ slåtterbalk, kupplog, ytfräs m.m. eller är det bara sopborste och snöblad man hittar ?

Så en sånhär, Husqvarna CRT51 som verkade fräck ... men är det bara plast och "kinasmäck" i hela maskinen. Kan inte heller bära andra redskap såvitt jag förstår.

Den här ser ganska robust ut men kostar ju en slant. Mångsidig, kraftig och många redskap följer med ... men man är ju lite snål.  :-[

Alla synpunkter och tankar om mindre trädgårdsmaskiner är välkomna. Tanken är att få lite draghjälp i en grönsaksodling på några 1000 m2. Dags att utöka och mina hundår med spade och hacka är räknade ...

Riktig traktor funkar inte, det är trädgårdsodling som gäller om än i lite större skala. En liten smidig maskin måste det vara.

Alla tankar och erfarenheter om små trädgårdsmaskiner är välkomna.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Maskinval - liten skala
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 09:06 »
Jag har inget tips men hakar på tråden.. söker nåt likadant.. en liten klen jordfräs känns lite B..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

torpargubbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 feb-09 kl 10:57 »
sånna som dom har i tex kina som dom åker i vagn efter,det är väll liknande agria..har själv sökt efter sådana men dom är svåra att hitta till bra pris,de är eftertraktade.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 03 feb-09 kl 11:47 »
En liten traktor plus en lagom lätt jordfräs är en bra kombination. Om inte traktor är fyrhjulingar användbara. Du har lerjord, va? Det är bra att kunna plöja emellanåt. Med en liten traktor/fyrhjuling kan du dra en enskärig plog, liten harv, fräsaggregat eller en liten vagn och du har möjlighet att transportera en hel del på den. För ogräsrensning och annat arbete skaffar du en jordfräs som du också kan använda till att fräsa såbäddar med.

Att bara satsa på jordfräs har nackdelar. Du torkar ut vårmyren och på sikt riskerar du att få en frässula på det djupet dit fräsen når som blir hård och omöjlig för rötter och fukt att ta sig igenom.
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 feb-09 kl 16:06 »
En liten traktor plus en lagom lätt jordfräs är en bra kombination. Om inte traktor är fyrhjulingar användbara. Du har lerjord, va? Det är bra att kunna plöja emellanåt. Med en liten traktor/fyrhjuling kan du dra en enskärig plog, liten harv, fräsaggregat eller en liten vagn och du har möjlighet att transportera en hel del på den. För ogräsrensning och annat arbete skaffar du en jordfräs som du också kan använda till att fräsa såbäddar med.

Att bara satsa på jordfräs har nackdelar. Du torkar ut vårmyren och på sikt riskerar du att få en frässula på det djupet dit fräsen når som blir hård och omöjlig för rötter och fukt att ta sig igenom.

Japp, fin-fin lera.

Den i min andra länk, Hondan, hade ju både plog (som såg hyfsat kraftig ut på bilden) och ytfräsaggregat. Den har också fäste för att dra en vagn eller valfritt redskap som inte behöver kraftuttag.

Motoreffekt framgår inte och jag har inte hittat mer info om modellen på nätet.

Ska leta vidare...

Vurre

« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 16:25 »
Jo, hondan såg rejäl ut men jag skulle inte komma långt med den som plog i min lera, det händer att jag får köra på fyrhjlusdriften.

30 000 tycker jag verkar oerhört mycket pengar för en jordfräs, du kan hitta en traktor för den summan. Utan fyrhjulsdrift dock.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 feb-09 kl 16:36 »
Gå till alibaba.com och sök på WALKING TRACKTOR, tvåhjulstraktorer de tillverkas av många än och är vanliga i Asien och i bergsbyggder.
En beg kan kanske fås från Thailand via någon som ändå åker dit.
Finns med diesel och klarar en plog, vagn mm.
De är säkert inte dyra.  Jag gissar runt 10000:-.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rödjan

« Svar #7 skrivet: 03 feb-09 kl 22:53 »
Prova två grisar. De äter dessutom upp ogräsrötterna. 500 kvm görs grundligt på ungefär en vecka.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 feb-09 kl 13:17 »
Prova två grisar. De äter dessutom upp ogräsrötterna. 500 kvm görs grundligt på ungefär en vecka.

Grisar är bra och trevliga på många sätt men inte riktigt vad jag är ute efter ...  :)

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 22 feb-09 kl 20:36 »
Varför krångla till det? ;D
Köp en Belos. Ibland så hittar man dom med jordfräs. (sällsynt)
Övriga tillbehör som jag känner till är snöslunga, gräsklippare, vagn, sopaggregat, sandspridare,
ståplatta och schaktblad.
Vill man veta mer vilka tillbehör som finns till gamla Belos så får man gå in på Belos-forumet.
http://belos.plingeling.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 22 feb-09 kl 20:42 »
Också ett alternativ ;)
Om det nu är alternativt att äga en Ferrari ;D
http://www.blocket.se/vi/20378131.htm?ca=8_s

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 22 feb-09 kl 23:03 »
Tvåhjustraktorer har ofta så högt andrahandsvärde så jag tror det är bättre att köpa nytt, även om det blir dyrt.
Eller så får man vänta in de enstaka bra erbjudandena. De kan komma ibland, på t ex Honda, på t ex Blocket, men försvinner snabbt. (I varje fall kan de se bra ut ibland.)

Jag har en Honda F-560 som jag hittills bara kört med slåtterbalk. Jag fräser ju så sällan. Men ska kanske fräsa upp lite mark till våren. Det är en rätt skaplig maskin, men lite gammal. Slåtterbalken går sönder ibland och det har börjat läcka olja ur traktorn. Har inte hunnit kolla om det är växellådan eller motorn.

Det verkar vara bättre ekonomi med jordbrukstraktor. Redskapen kostar mindre, då det finns mycket begagnat, och det är mer slitstarka grejor.

Fräsning ska inte överdrivas, snarare tvärtom, i synnerhet på lerjord. Lerjord ska höstplöjas och vårharvas, typ. Med vissa variationer då. Fräsa kan man göra för att bryta vall och kanske för att snabbt mylla mycket skörderester. Och det får inte vara blött. Men det vet du säkert redan. Därför blir användningsområdet för fräsen begränsat. Det är inget universalredskap. Jag är m.a.o. ungefär på Vurres linje, fast ännu mer restriktiv med fräsning.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 feb-09 kl 10:13 »
Också ett alternativ ;)
Om det nu är alternativt att äga en Ferrari ;D
http://www.blocket.se/vi/20378131.htm?ca=8_s

Tack för länken. "Bepps" passerar jag på vägen hem från jobbet idag med en omväg på ca 300m ...  :D

Får väl ta med en bunte kataloger och dregla i om inte annat.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 23 feb-09 kl 11:36 »
Tack för länken. "Bepps" passerar jag på vägen hem från jobbet idag med en omväg på ca 300m ...  :D

Får väl ta med en bunte kataloger och dregla i om inte annat.
Köper du en ferrari så får du givetvis köpa en keps och jacka som det står ferrari på också. ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 feb-09 kl 13:15 »
Jag hittade en gul ytterjacka på loppis sån som stallmekarna har i motortävlingar, den har alla logos och reklamgrejor, detta för MC och märket Honda.  Jag har den som utstyrsel när jag fäller träd, stor imponeringsfaktor :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 feb-09 kl 18:54 »
Varför krångla till det? ;D
Köp en Belos. Ibland så hittar man dom med jordfräs. (sällsynt)
Övriga tillbehör som jag känner till är snöslunga, gräsklippare, vagn, sopaggregat, sandspridare,
ståplatta och schaktblad.
Vill man veta mer vilka tillbehör som finns till gamla Belos så får man gå in på Belos-forumet.
http://belos.plingeling.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Halaj!

Jag gör inte vågen för Belos, för Vitis användningsändamål, trots att jag själv har en.
Det finns alla möjliga påhängsgrejer i alla inscannade broschyrer på Belosforumet, men det verkar som om 9 av 10 sålda Belosar har använts av fastighetsskötare.
Följaktligen har jag aldrig sett något annat tillbehör till salu på Blocket än de som Rosten listar upp.

//T

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 23 feb-09 kl 19:48 »
Halaj!

Jag gör inte vågen för Belos, för Vitis användningsändamål, trots att jag själv har en.
Det finns alla möjliga påhängsgrejer i alla inscannade broschyrer på Belosforumet, men det verkar som om 9 av 10 sålda Belosar har använts av fastighetsskötare.
Följaktligen har jag aldrig sett något annat tillbehör till salu på Blocket än de som Rosten listar upp.

//T

Jordfräsarna till Belos verkar vara riktigt sällsynta. Har själv letat men det verkar vara enklare med en liten traktor. I alla fall för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
Ollefund, långfot, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser