Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag rent min popcornmaskin?  (läst 9209 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Hur gör jag rent min popcornmaskin?
« skrivet: 02 feb-09 kl 16:53 »
Den livsnödvändiga prylen.. ;D

Har en OBH Nordica, sån med genomskinlig plastskål man vänder upponer på. Tyvärr har man varit lat och inte rengjort den direkt efter användning, så oljan har på nåt vis etsat sig in i plasten i själva locket/skålen. Diskar den i varmvatten, använder diskmedel, rengöringsmedel, skrubbar, det går inte att få bort eländet! Känns o ser jätteäckligt ut, provade att skrapa med en kniv o då blev det liksom flagor av fett :-X
Känns inte kul att poppa nya popcorn i den. Vad gör jag? Finns det nån dunderkur eller måste jag sätta mig o skrapa ren den? Kan säga att den blir väldigt repig av det, men det är åtminstone bättre än skitig.. Tål den att koka, då kanske eländet släpper?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Hur gör jag rent min popcornmaskin?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 17:01 »
Jag skulle använda nästan kokvatten. Först skölja, sen gnugga med diskmedel och så skölja med hett, hett vatten igen.
Kanske måste proceduren upprepas någon gång?

Landsflykting i storstan...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 17:07 »
Prova att fylla den med varmt vatten och lite maskindiskmedel.
låt stå ett tag.
Brukar fixa det mesta som sitter fast.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 18:27 av Lycka »
Hedemorahöns

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 17:16 »
Jag kör min i diskmaskinen. Det enda som händer är att den blir mattare eller repad rättare sagt. Petitesser, tycker jag :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 feb-09 kl 18:42 »
Gör dig av med en sån onödig pryl, jag poppar ibland i en järngryta och då blir det inga konstigheter med den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 02 feb-09 kl 18:47 »
Bravo Skytten.
var tror du att min står?
Just det längst in i skåpet. :D
 ska skicka med den då grabben flyttar
Hedemorahöns

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 feb-09 kl 00:26 »
I-landsbekymmer   ;D

Kokande vatten och yes diskmedel...     Låt stå tills det är svalt sen bör släppa...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-09 kl 12:48 »
Och en fritös då...? Om man inte vill använda Yes?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 09 feb-09 kl 19:27 »
Jag vågar inte ens käka popcorn efter jag bet sönder en tand på ett opoppat korn med dyr tandläkarräkning som följd  :-[...Sen ska det vara "magpåbyggande" med popcorn ... ;)..
Annars kan man lägga i blöt med ätticka ,varmt vatten och diskmedel..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-09 kl 07:57 »
Har du fått rent den??
Hedemorahöns

Huggare

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 feb-09 kl 08:41 »
släng skiten och poppa i en gryta! inte för att jag är någon slit och släng typ men när man köper dagens nya skräp inser man ganska snart att det inte var något att ha. Man är ganska lättlurad.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 14 feb-09 kl 17:57 »
Nja, jag slänger inte min, inte sen gubben skulle göra popcorn o det började slå ut stora eldsflammor ur kastrullen :o Köpte dessutom min rätt billigt mot vad den brukar kosta, 199kr tror jag det var. Och någon onödig pryl kan man väl få ha? Vi använder våran rätt ofta.

Jag har kört diskmedel o maskindiskmedel som fått stå, får rent den någorlunda men perfekt kan jag nog glömma :-\ Duger åt oss!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Huggare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 feb-09 kl 18:06 »
ajdå :(

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-09 kl 19:37 »
Halaj!

På mc-hjälmar brukar man använda möbelpolish för att rengöra visiret.
Det är ju rätt viktigt att visiret inte blir repigt...

//T

torpargubbe

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-09 kl 19:42 »
Halaj!

På mc-hjälmar brukar man använda möbelpolish för att rengöra visiret.
Det är ju rätt viktigt att visiret inte blir repigt...

//T

pledge

MADDEira

« Svar #15 skrivet: 19 jul-09 kl 08:07 »
Vi har också en sån popcornsmaskin...för oss är det inte något problem att få rent locket/skålen, men däremot är själva maskinen omöjlig att få ren, bottnen är repig och ingrodda fettspår går inte bort hur mycket man än gnuggar med diskmedel. Alltid svårt att få rent elapparater. Försöker tänka både en och två gånger om jag verkligen behöver en köksapparat förrän jag köper den, speciellt om den är svår att rengöra. Men popcornsmaskinen används flitigt.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 aug-09 kl 23:15 »

Har en OBH Nordica, sån med genomskinlig plastskål man vänder upponer på. Tyvärr har man varit lat och inte rengjort den direkt efter användning, så oljan har på nåt vis etsat sig in i plasten i själva locket/skålen. Diskar den i varmvatten, använder diskmedel, rengöringsmedel, skrubbar, det går inte att få bort eländet! Känns o ser jätteäckligt ut, provade att skrapa med en kniv o då blev det liksom flagor av fett :-X
Känns inte kul att poppa nya popcorn i den. Vad gör jag? Finns det nån dunderkur eller måste jag sätta mig o skrapa ren den? Kan säga att den blir väldigt repig av det, men det är åtminstone bättre än skitig.. Tål den att koka, då kanske eländet släpper?
varken popcorn och popcornmaskin tillför inget nödvändigt i livet...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-09 kl 23:25 »
varken popcorn och popcornmaskin tillför inget nödvändigt i livet...

?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 aug-09 kl 00:02 »
?
nä,jag tycker inte man ska äta nåt så onytigt som popcorn och SKA man det poppar man de på spisen i en kastrull..man går INTE och köper en popcornmaskin för 499kr.

Jäger-hans

« Svar #19 skrivet: 03 okt-09 kl 00:01 »

Någon lätt frätande lösning skulle nog funka, så länge det inte skadar plasten..

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser