Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagom pris för hö? Vad tycker ni?  (läst 9016 gånger)

Charlotte

• -
SV: Lagom pris för hö? Vad tycker ni?
« Svar #20 skrivet: 02 feb-09 kl 16:34 »
Produktionskostnaden på vårt hö får jag till högst 50 öre/kg om man räknar med fem års avskrivningstid på utrustningen. Då har jag ändå räknat med att traktorn bara används till hö.

traktor 9000
slåttermaskin 700
räfsa 700
löspress 2500

utrustningen kostar alltså sammanlagt 12900.
2580 om året i fem år

40 liter bensin, låt säga 420

Summa 3000 kr

Mängden hö uppskattar jag till åtminstone 6000 kg.
Har du räknat med kostnaden för anläggning av ny vall?
Stora höproducenter torkar ju höet med höfläkt för att hinna få in/vara mer säkra på att få in överhuvud taget.
Också arbetskostnaderna...
50 öre är en snäll kalkyl ;)
 Jag ska köpa hö för 1,80 + moms och tycker att jag fått ett bra pris för ett bra hö. Då kommer jag att vara med själv när vi pressar från höskulle och lastar i container och fraktar hem med lastbil så säljaren får väl en halv arbetsdag (?) när han gör detta. Skulle jag köpa släpvagnslass skulle jag förstå om han ville ha mer, varje gång man hämtar blir han ju hindrad, dörrar ska skottas fram osv.
 De flesta jag har hört tar just 2 kr/kg i år så det verkar vara ett "normalt" pris.
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 02 feb-09 kl 16:55 »
Kostnad för underhåll av maskiner. De har ju en tendens att paja just när man behöver dem, särskilt om de är så billiga som dina.
Gödsel.
Och som Charlotte skriver, alla kostnader för omläggning av vall; fler traktortimmar, fler redskap, vallfrö m.m.

Vi räknade på en gammal obruten vall och då fick vi en kostnad på 0,33 kilot utan arbetstimmar, utan att räkna på skulltork och utan gödsel. Men då får man ju ett hö därefter också.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Norna

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 02 feb-09 kl 17:03 »
Det gör inget att tråden spårat ur  :P Tycker det blev en jätteintressant diskussion  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 feb-09 kl 17:05 »
Jag räknar inte med arbetskostnad, underhåll av maskiner eller omläggning av vall. Å andra sidan räknar jag orimligt åt andra hållet genom att anta att traktorn står oanvänd 51 veckor om året. Om jag bortser från traktorn - som vi skulle ha haft i alla fall - och räknar med att alla andra maskiner bara håller en enda säsong så blir det inte en krona kilot i alla fall.

Jag är lite nyfiken på hur de som kommer fram till produktionskostnader på flera kronor räknar. Sådana pengar blir det om jag tar alla våra utgifter under hela året utom foder och dividerar med höskörden. Dvs sågkedjor, öronmärken, stängselstolpar, allt. ;)

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 02 feb-09 kl 17:26 »
 Jag kommer inte ihåg exakt vad det var min kompis revisor hade räknat ut för produktionskostnader på hö för några år sedan? Kan det ha varit 1,10?!? Eller så var det ensilaget :-\ Men som sagt så kostar det tid att sälja också... Och sedan vill väl även höproducenter tjäna nåt öre på sitt jobb.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Putte E

« Svar #25 skrivet: 02 feb-09 kl 19:16 »
Produktionskostnaden på vårt hö får jag till högst 50 öre/kg om man räknar med fem års avskrivningstid på utrustningen. Då har jag ändå räknat med att traktorn bara används till hö.

traktor 9000
slåttermaskin 700
räfsa 700
löspress 2500

2580 om året i fem år

Summa 3000 kr

producera du ditt hö för 50öre kilot så har du lyckats jävligt bra!!
räknar man med alla kostnader så går de inte komma under 1,50kilot
går inte ha hur billiga maskiner som helst för de gäller att de funkar när de är väder
har man tio hektar så är de genast ett par timmar att vända de varje dag gräset ska slås strängläggas pressas transport hem  gödning gödsel arbete lyckas du med de med 50öre kilot så är du inte dålig

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 02 feb-09 kl 19:32 »

traktor 9000
slåttermaskin 700
räfsa 700
löspress 2500

2580 om året i fem år

Summa 3000 kr

Jag ser att du inte sprider varken skit eller gödning och inte använder du höfläkten heller till 6 ton hö.Men du är säkert en jäkel på att laga maskiner.Så det kan säkert gå,frågan är hur blir kvaliten.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 feb-09 kl 19:58 »
Ja, man får väl se hur kalkylen blir på några års sikt. Nu har vi ju bara hållit på i tre år.

Det är lite intressant det här med det småskaliga. Om man tar höet med lie och räfsa och hässja kan man inte få någon större volym, men kostnaden exklusive arbete blir väldigt låg. Så gjorde vi första året och delvis förra. I år var det lite high-tech och kapitalintensivt.

soleskog

« Svar #28 skrivet: 02 feb-09 kl 21:14 »
Intressant tråd. 50-öres kalkylen bygger ju på att det är småskaligt. Och arbetskostnaden måste tas med någonstans, som kr/timme eller som vinst etc. Vad ska man annars leva på, eller är det SÅ roligt att ta in hö så att man kan se det som rent nöje? Och som flera andra sagt, ta in hö utan att använda hötorken känns inte som ett bra alternativ om man vill producera kvalitetshö. Även om man har långliggande vallar måste man lägga om vallarna ibland...Och gödseln är inte alls medräknad? 1-1,50 kronor, utan arbetskostnad är mer rimligt.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #29 skrivet: 02 feb-09 kl 23:05 »
Jag behöver köpa till lite hö till mina får... Fick tag på en bonde häromkring som ville ha 25 kr per bal (små balar var det), det blir 2 kr kilot. Är inte det dyrt??  ??? Eller är det ett rimligt pris?

Tacksam för svar  ;)

Ja Helt rimligt i feb,mars april kanske maj beroende på ort  ;D  - Då har man lärt sig hur mycket hö som ska köpas till nästa år i skörde tiden  :D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 03 feb-09 kl 09:56 »
Ja Helt rimligt i feb,mars april kanske maj beroende på ort  ;D  - Då har man lärt sig hur mycket hö som ska köpas till nästa år i skörde tiden  :D

Fast i slutet av mars och april då brukar priserna på hö och hösilage gå ner igen. För då vill många tömma lagerna inför nya säsongen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Rea på HÖ ??
« Svar #31 skrivet: 03 feb-09 kl 20:13 »
Fast i slutet av mars och april då brukar priserna på hö och hösilage gå ner igen.
För då vill många tömma lagerna inför nya säsongen.

???
I skördetid/sommar brukar det ju inte finnas hö att köpa.
Däremot en sommar med dåligt höväder kan man ju få köpa förvuxen hövall på rot
när ägaren gett upp om att själv få in det torrt den sommaren.

Hö brukar ju inte ens bli billigare inför nya säsongen (om det ens finns Norrland)  :-\
Däremot ensilaget eftersom det har kort hållbarhet och mera fåglar kommer  :-X

Och gammalt hö brukar ju i alla fall säljas för 1-1.50 kr kilot!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #32 skrivet: 03 feb-09 kl 20:36 »
Grimla,

Många häromkring säljer det pressade höet direkt från åkern, så gör grannbonden med all sitt hö. Andraskörden bli ensilage till de egna korna.

Vi har haft mer hö än vad vi kan lagra och har också sålt hö direkt från åkern efter skörd.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rea på HÖ ??
« Svar #33 skrivet: 03 feb-09 kl 21:50 »
???
I skördetid/sommar brukar det ju inte finnas hö att köpa.
Däremot en sommar med dåligt höväder kan man ju få köpa förvuxen hövall på rot
när ägaren gett upp om att själv få in det torrt den sommaren.

Hö brukar ju inte ens bli billigare inför nya säsongen (om det ens finns Norrland)  :-\
Däremot ensilaget eftersom det har kort hållbarhet och mera fåglar kommer  :-X

Och gammalt hö brukar ju i alla fall säljas för 1-1.50 kr kilot!

Här säljs också hö i skördetid direkt från åkern. Så att bonden slipper att hantera det så mycket eller så köper man det i skördetid och hämtar det senare. Inför nya säsongen så hittar man hö här för 1-1,50 kr/kg och det tycker jag är billigt. Halva priset mot hösten. Köper man direkt från åkern kan man också få det lite billigare men, det är ju här. Det lär ju se ganska olika ut i landet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser