Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya textilier i hönshuset  (läst 5197 gånger)

Flekka

• Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
Nya textilier i hönshuset
« skrivet: 01 feb-09 kl 10:21 »
I veckan som gick fick hönsen lite ny design i sitt hus. Nya sittpinnar närmare taket, stege och - kanske det mest uppkattade av allt - fina röda blommiga gardiner! Det syns verkligen på dem att de tycker att det blev fint och ombonat. De ser t.o.m. lite malliga ut :)
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

torpargubbe

• Gäst
SV: Nya textilier i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 10:32 »
bilder .....BILDER .....  människa ;D ;D ;D

Helle-Mari

• -
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 12:35 »
Ja nu vill vi se!! Mina gillar ochså gardiner, men  då att rycka i dem. För att inte tala om såna med liten frans på, då är lyckan total. Fast de är ju inte så snygga efter ett tag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 23:51 »
Aww vad gulligt, kanske skulle sy gardiner till mina hönor också! Jag har redan funderingar på att hänga upp tavlor åt dem, kycklingarna som små och sånt... Maken tycker redan jag är konstig så...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 02 feb-09 kl 10:06 »
Har också funderat på tavlor...eller iallafall nått fint att titta på och då tänkte jag:-undrar om man kan klippa ut fina bilder ur tidningar och kanske lacka över bilden direkt på väggen...? jag menar tavlor måste man ju damma av...men om man lackar över...kanske det bara går att torka av med en trasa över... ??? ja jag måste nästan testa!! återkommer med resultat!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 11:57 »
Har också funderat på tavlor...eller iallafall nått fint att titta på och då tänkte jag:-undrar om man kan klippa ut fina bilder ur tidningar och kanske lacka över bilden direkt på väggen...? jag menar tavlor måste man ju damma av...men om man lackar över...kanske det bara går att torka av med en trasa över... ??? ja jag måste nästan testa!! återkommer med resultat!

Det går jättebra; det blir ju detsamma som decoupage som man gör på porslin, träaskar mm. Limma upp bilden, låt torka och lacka sedan! Vilken bra idé :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 04 feb-09 kl 14:25 »
Det går jättebra; det blir ju detsamma som decoupage som man gör på porslin, träaskar mm. Limma upp bilden, låt torka och lacka sedan! Vilken bra idé :D

Kan man göra så med foton? ni som kan det här med decoupage, eller blir de för 'tjocka', har för mig att det ska vara tunnt papper, typ silkespapper eller servetter? Kanske om man skriver ut fotot på vanligt papper i skrivaren?

Jag tänkte det kunde vara kul att sätta upp foton i hönshuset på hönorna när de var små, på tupparna som inte finns längre etc...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 14:37 »
Det beror ju lite på vad du ska dekorera. Ett foto på fotopapper på en mugg=lossnar. Vanligt papper går bra. Ska man sätta upp det på en slät vägg tror jag det går bra med ett vanligt foto och bra lim och sedan vanlig klarlack.
Det är just när papperet blir tjockare och föremålet välver sig som det blir svårt att få det att sitta kvar. Och Ni; snåla inte med lacken! Det ska hålla för att skuras av ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 04 feb-09 kl 15:29 »
Går det bra med typ golvlack eller ska det vara en speciell sorts lack? Jag tänker om man sätter upp bilder i hönshuset? Annars vet jag ju att det finns speciellt decoupagelack. Dyrt...

(och jag vet att det är lite fånigt och 'förmänskligande' av hönorna men jag ser det mest som en kul grej, samt att jag faktiskt läste i boken 'Höns' att hönor faktiskt kan tolka bilder, ni som har boken, ni vet den sidan där en tupp tittar på en bild i en bok)

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 feb-09 kl 15:43 »

(och jag vet att det är lite fånigt och 'förmänskligande' av hönorna men jag ser det mest som en kul grej, samt att jag faktiskt läste i boken 'Höns' att hönor faktiskt kan tolka bilder, ni som har boken, ni vet den sidan där en tupp tittar på en bild i en bok)

hi hi ;D japp! den har vi ;) Vad för typ av bilder tänker ni sätta upp? Bilder på andra höns eller på blommor? Berätta gärna :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 feb-09 kl 15:45 »
Så får ni sätta förkläde på hönsmamma, och spela in en Disney.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #11 skrivet: 04 feb-09 kl 15:46 »
Ja, du, jag har inte gjort något decoupage på en vägg, men jag skulle tro att golvlack blir bra. Det är ju lättflytande, så stryk flera tunna lager.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #12 skrivet: 04 feb-09 kl 22:41 »

Men det funkar nog inte att ta ett foto! :'( Färgen är inte hållbar och kommer att smeta ut tror jag.
Plasta in det först kanske :o

Testa på ett litet först...... Nyfiken om det funkar?
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 22:33 av pernilla70 »
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Flekka

• Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-09 kl 15:19 »
Jaa! Vilken bra idé att sätta upp bilder också! Det får bli ett projekt när väggarna har kalkats i vår. Det enklaste borde ju vara att laminera dem för hållbarheten. Vore kul att ha familjebilder på hönsen, men får nog undvika tuppfoton, eftersom han går igång av speglar...

Här kommer iaf en bild (om jag lyckas!) på gardinerna och de nya sittpinnarna över redena. Håller på & lurar på en bra lösning på pruttuppsamlare under.

Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #14 skrivet: 05 feb-09 kl 15:45 »
Så fint..... Kan du inte bara lägga en tunn plastskiva på redena och lite spån uppepå. Lätt att ta ut skivan och skölja emellanåt.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 05 feb-09 kl 17:40 »
Häftigt  :D,såå ska jag oxå göra när mitt nya hönshus blir klart.............nångång ::).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 feb-09 kl 17:56 »
Jag har bilder på väggen hos mina hönor, jag hittade tallriksunderlägg med hönor på som jag satte upp.
Mycket trevligt.
Galna Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Therese K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 feb-09 kl 18:53 »
Jag har bilder på väggen hos mina hönor, jag hittade tallriksunderlägg med hönor på som jag satte upp.
Mycket trevligt.
Galna Louise

Vilken bra ideè! Lätta att rengöra :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #18 skrivet: 07 feb-09 kl 23:06 »
Så här ser ett av mina två hönshus ut inne. Plastade planscher, en inramad tavla med plaxiglas, gardiner framför ruvplatsen. Lätt att göra rent. Ska göra en smartare skitbräda med framsida som kan öppnas med gångjärn. Kronan i taket syns tyvärr inte på bilden.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 08 feb-09 kl 01:09 »
Jag ska inte visa den bilden för mina hönor...

Så jättefint och fräscht! Fast... städar du jämt för att det ska vara så fint?

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare
nordictinkerer, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser