Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka blommor fanns runt torpen på 1800-talet?  (läst 16003 gånger)

Hattstugan

• -
Vilka blommor fanns runt torpen på 1800-talet?
« skrivet: 31 jan-09 kl 19:59 »
Har ett torp från tidigt 1800-tal och skulle vilja ha så tidstypiska blommor/växter/örter som möjligt i trädgården. Några idéer?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Norrland

• Ångermanland
SV: Vilka blommor fanns runt torpen på 1800-talet?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 20:28 »
Det beror ju också mycket på var man bor.... :-\
Annars kan du väl kolla i hembygdsgården om sådant finns i din närhet eller fråga på bibblan om det finns böcker om precis din trakt och växterna runt omkring

:)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 00:18 »
Många av de fleråriga brukar ju finnas kvar på gamla torp och andra bostäder, om man inte planat ut tomten, fräst och sått gräsmatta, för då kan de försvinna. De kanske inte syns med en gång, men om man börjar hävda tomten på traditionellt vis och ger akt på vad som dyker upp istället för att bara damma på med gräsklipparen så kan det ena efter det andra dyka upp.

För övrigt så är väl tidstypiska blommor i ert fall inte bara blommor från 1800 kallt, utan allt från dess fram till nu, eftersom ert torp funnits med under hela den tiden. Visst kan man dra en gräns nånstans, inrikta sig på en viss tidsperiod, men det är inte givet att det ska vara eller blir bäst med precis 1800.

En klassisk referens är Maria Flinck, Tusen år i trädgården.

forestman78

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 01:00 »

Så trevligt att någon mer än jag söker samma information! jag bor själv i ett 1800-talstorp och vissa gamla trädgårdsväxter finns kvar, t ex vintergröna i mängder.
Jag fick av en historiker tipset att kontakta "föreningen trädgårdshistorisk forskning".
Det lär finnas någon där som gett ut en bok om just torpväxter under 1800-talet. Ska kontakta dem under veckan och får jag ytterligare information om boktitel osv ska jag skriva ett nytt inlägg här.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 01:07 »
Jag har själv ett gammalt torp av ungefär samma ålder. Nya växter dyker upp ur jorden efterhand. Den kanske senaste var fingerborgsblomma. Den dök upp för några år sen, när jag redan haft torpet i ca 15 år.

Anders

Vurre

« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 02:08 »
Ett torp från tidigt 1800-tal hade nog inte prydnadsblommor.
snus? vad är priset på en pris?

Hattstugan

• -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 10:50 »
Hej och tack. Låter intressant forestman 78. Återkom gärna.

Torpet ligger i södertäljetrakten och jag har tänkt att inrikta mig på blommor/örter/växter som var vanliga runt torpen under 1800-talet.

Vurre, som sagt efterfrågade jag inte enbart prydnadsblommor utan höll frågan ganska omfattande vad gäller blommor, växter och örter.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 10:52 »
Inga Wallenquist har skrivt boken Våra älskade torpväxter och hur vi odlar dem. Prisma förlag 2007 ISBN978-518-4723-8. Den ger en rätt bra bild tycker jag.

Lycka till

Erik

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 01 feb-09 kl 11:33 »
Med risk för att vara tjatig: Om du tar tillvara det som efterhand kommer upp ur jorden på just ditt torp så återskapar (och kanske i viss mån nyskapar) du efterhand en flora som hör till just det torpet. Om du går på en allmän bild av vad som "ska" finnas på ett 1800-talstorp och sår och planterar detta, så är det en lite annan inriktning. I det senare fallet kanske du (om jag hårdrar det) mest återskapar en borgerlig idé om 1800-talstorpet (typ Skansen i Stockholm och de tankar som låg till grund för den), snarare än ditt eget torp. Dock behöver det inte finnas någon motsättning mellan desa förhållningssätt. Jag har t ex en idé om att det borde finnas en traditionell typ av flerårig Rudbeckia (hög, med ganska ljust gula blommor) på mitt torp, fast den inte finns där nu. Den finns på andra torp i trakten, och på andra håll i Sörmland, och skulle troligen passa bra även här. Mitt torp ligger f ö i Eskilstunatrakten.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 13:23 »
Ett torp från tidigt 1800-tal hade nog inte prydnadsblommor.

Jag tror inte på detta, men när jag läser i Tusen år i trädgården, så finns där ett visst stöd för din uppfattning.

mistel

• -
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 13:49 »
Myskmalva fanns ju vid många torp åtminstone vid slutet av 1800-talet - början av 1900-talet , jag tror dock att man odlade den även i början av 1800-talet den brukar ju kallas för klassisk torparväxt.

Sedan så har jag läst att vid soldattorp var det inte helt ovanligt med sånt som brandlilja och krollilja, lökar var lätt att ta med sig hem när man varit ute och krigat.

forestman78

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 feb-09 kl 14:09 »

Två länkar som kanske kan vara intressant i väntan på mer information. En bit från våra torp (mitt ligger utanför nynäshamn) men växtförhållandena där kanske inte skiljer sig så mycket från våra trakter.

http://www.vallbyfriluftsmuseum.se/merinfo.asp?id=264

http://www.skogsstyrelsen.se/vastmanland/biologiskakulturarvet
Biodlande torpare med hund och gäss.

bokmalen

« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 21:02 »
Hej!
Vilken rolig tråd! Jag har ett gammalt torp (på västkusten) som hembygds-studiecirkel tror är byggt 1875.
I trädgården har jag hittat: bondpion, scilla, malva, såpnejlíka, ilsket rosa nejlika (egen artbetämning ;D), tulpan, snödroppar, krokus, doftande och icke doftande pingstliljor samt moderna och gammaldags påskliljor. Jag har ingen aning om korrekta artnamn på någonting men njuter ohejdat av blommorna. :D
Tillsammans ger de en bra bild av vilka blommor folket i detta torp uppskattat genom åren. Och vilka arter som klarat av att överleva en tioårig herrelöshet.
Till min stora sorg försvinner både snödropparna och de gamla påskliljorna mer och mer. Min far har antytt att det kan bero på att jag klippt gräset. Det händer inte ofta det kan jag lova  4 - 5 gånger per säsong bara.... är det någon som vet... kan det stämma? ???
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 21:10 »
Man ska låta lökväxter vara ifred och inte klippa av bladen (med gräsklipparn t ex) efter blomningen. Du kan ha klippt vid fel årstid.

Hattstugan

• -
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 21:09 »
Hej och tack för alla intressanta svar. Jag ser med spänning fram emot vad som ska komma upp ur jorden på mitt torp i vår. Tyvärr tror jag att gräsmattan är hårt klippt under många år.

bokmalen

« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 21:29 »
Jodå, Sommartorparn, så mycket visste jag också...  ;D
Jag har gått i vida svängar runt blasten med klipparn - ända tills den varit gul och legat rakt ner på backen. Men det verkar inte hjälpa. Kan man inte klippa alls, kanske?
Jag kan tänka mej att ta av gräset med lie eller skära en gång om året om det är så. Egentligen är det ingen uppoffring, klipparen är inte min bästa vän utan snarare en eftergift för grannarnas skull. :-\
Jag har själv ett gammalt torp av ungefär samma ålder. Nya växter dyker upp ur jorden efterhand. Den kanske senaste var fingerborgsblomma. Den dök upp för några år sen, när jag redan haft torpet i ca 15 år.

Jag hade haft torpet i 8 år när jag hittade min ilsket rosa nejlika. :o
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Ingemar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 feb-09 kl 21:40 »
Jag är väl knappast påläst i ämnet  :-[, men min far har pratat en hel del om "svearnas ros" som ska ha stått på tunen sen bronsåldern typ. Han har en hos sig som jag fått rotskott av när bopålarna flyttats. Nu har jag ju också mitt soldattorp som åtminstonde går till halva 1800-talet tillbaka enligt de papper jag fick med ;D ;D Blir att sätta igen ;D och inte röra sig mer  :) :) :) :)
Själv koncentrerar jag mig på snickrande och att återskapa beten och så. Trädgården är det inte mycket med och den får vänta ett år eller så.....
Lycka till ;)

Tummelisa

« Svar #17 skrivet: 09 feb-09 kl 22:29 »
Vid mitt 1800-talstorp i Västmanland finns bl.a fingerborgsblomma, Belladonna, mattlummer, malva, ålandsrot, vinka, kvanne, krolliljor, isop Hyssopus officinalis, kardvädd, nyponrosor, Johannesört, vallört, pion, trädgårdsmålla, Gullris,Verbena, kungsljus, borstnejlika, plymspirea, syren vit,blå, kärleksört, pingstliljor, tulpaner, blomman som bara blommar på kvällen/natten, blå duva, styvmorsviol, balsaminer, krusbär, vinbär,vildapel, tibast, kastanj, mm.

Har mest fokuserat på rust av torpet, har haft det i ett par år och ska läsa på lite o lära mig mer om blommorna som jag ser som en gåva. Finns fler än de här o vad man kan se så är många av blommorna gamla läkeväxter vilket intresserar mig ;D ;D.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 10 feb-09 kl 02:26 »
Läs Vilhelm Mobergs Utvandrarna-trilogi! Kristina håller på och köper och sår en hel del blommor, så där står en del arter som de hade i Småland under mitten av 1800-talet.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vurre

« Svar #19 skrivet: 10 feb-09 kl 08:54 »
Läs Vilhelm Mobergs Utvandrarna-trilogi! Kristina håller på och köper och sår en hel del blommor, så där står en del arter som de hade i Småland under mitten av 1800-talet.

Man ska inte vara så säker på det. Det kan mycket väl handla om vad WM trodde man sådde för blommor hundra år tidigare.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser