Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla jordnötter  (läst 10178 gånger)

Max matte

odla jordnötter
« skrivet: 30 jan-09 kl 14:59 »
Är det någon som vet ifall man kan odla jordnötter i Sverige, hur man gör och var man hittar utsäde. Antar att alla nötterna i affären är rostade? De växer väl som ärtor ungefär, fast borrar ner sig i jorden?
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

Lucidor

• Västmanland

Skytten

• Skåne
SV: odla jordnötter
« Svar #2 skrivet: 30 jan-09 kl 15:50 »
Provade i en blomkruka, det gick utmärkt inomhus på fönsterkarmen, de borrade ner sig och blev 40 "nötter" (för det är ju inte riktiga nötter).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jan-09 kl 16:53 »
inga nötter? hmmm vad hör dom till då? man ska lära sig något varje dag och i dag är det tydligen dax för jord"nötter" ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-09 kl 16:59 »
Jordnöten är en ärtväxt.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jan-09 kl 17:19 »
sedär ja...ärtväxt..hmmm det hade jag kanske inte gissat på....tur man inte odlar ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 18:23 »
Och helt off topic så är bananen ett bär som växer på en stooooor ört...  ;D  (Appropå roliga grupp-tillhörigheter.)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 18:37 »
Har för mig att man kan hitta frö hos www.impecta.se (eller är det .com?)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 19:37 »
Jag åt mina egenskördade jordnötter, vetandes att är en ärta, men va dau, det gällde att få ätbara grejor. Kallde icke nötter, ja om man bara är  teoretiker.    Jag försöker kombinera erfaenhet och praktik med boklärdhet.
Alltid häftigare att smaka och odla än använda bokens kunskap,  jag föringar inte därmed bokens värde.
Diskutera gärna teoretiska spörsmål, men egna erfarenheter smäller bättere,
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Max matte

« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 23:36 »
Tack för tipset nu har jag beställt från fröfirman, kunde inte låta bli att beställa jordmandel också, det verkar spännande. Som ett slags jordärtskockor ungefär. Och så har jag läst en tråd om sötpotatis så det ska jag köpa imorgon för att gro och få långa vackra slingror. Åh vad jag längtar efter våren!
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

saint206

• Småland
« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 17:01 »
nån som vill vara snäll och förklara om man ska låta baljan sitta kvar eller om man ska planera bara nötterna?? har oskalade hemma och vill sätta en i kruka NU!!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Max matte

« Svar #11 skrivet: 31 jan-09 kl 17:16 »
hoppas det står på påsen hur man gör, men eftersom det är en ärta borde det ju vara nöten med bara det tunna bruna innerskalet som man planterar. De växer visst främst i Virginia och Carolinas, så kanske är det inte tillräckligt ljust än ens för det soligaste fönstret. Men snart är det väl 10 timmars dagsljus i alla fall!

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-09 kl 17:24 »
jag tänkte mig en lampa över... lyckades jag kläcka kycklingar under en 40w så borde jag kunna få upp en ärtväxt väl??!!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser