Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grus runtomkring huset  (läst 2354 gånger)

Soffy

Grus runtomkring huset
« skrivet: 29 jan-09 kl 14:25 »
Har ett torp som ligger i kanten av en skog som sluttar ner mot huset. Med andra ord är avrinningen inte bra på den sidan huset - de andra sidorna har bra avrinning. I flera år har det endast varit en stringa jord närmast huset på denna sida, innan gräsmattan börjar. vi har problem med hästmyror & en gammal fuktskada.  Det bästa vore givetvis om vi dränerade, men vi kommer att ha fullt upp med annat nu i vår.
Min tankte är att hiva ut grus runtomkring huset, men är det en bra idé om man inte dränerar under? Gör gruset bara att vattnet tar sig ner i marken ännu lättare? Min tanke är att gruset ska "värma" grunden mer än vad jorden gör nu. Tacksam för svar!

ersam

• -
SV: Grus runtomkring huset
« Svar #1 skrivet: 29 jan-09 kl 22:35 »
Att lägga grus ovanpå löser inget.

Orkar ni inte göra jobbet ordentligt så gräv ett dike (behöver inte vara så himla brett) längs huset nån meter från grunden - så djupt ni orkar - inte för djupt heller. Lägg i en dräneringsslng som mynnar ut i en stenkista eller slänt. Återfyll diket med makadam. Spara de sista 10 cm där ni lägger markduk och jord över.

Ta även bort jorden mot grunden - räcker att ta bort 20-30 cm brett och lika djupt - lägg makadam där också.

Gör ni detta och leder bort vattnet från hängrännorna så har ni kommit långt.

ES

Soffy

« Svar #2 skrivet: 30 jan-09 kl 12:44 »
Tack för ditt svar, då är det bara att beställa makadam och be om grävhjälp!

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 12:01 »
Beställa några backar öl! 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser