Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grus runtomkring huset  (läst 2349 gånger)

Soffy

Grus runtomkring huset
« skrivet: 29 jan-09 kl 14:25 »
Har ett torp som ligger i kanten av en skog som sluttar ner mot huset. Med andra ord är avrinningen inte bra på den sidan huset - de andra sidorna har bra avrinning. I flera år har det endast varit en stringa jord närmast huset på denna sida, innan gräsmattan börjar. vi har problem med hästmyror & en gammal fuktskada.  Det bästa vore givetvis om vi dränerade, men vi kommer att ha fullt upp med annat nu i vår.
Min tankte är att hiva ut grus runtomkring huset, men är det en bra idé om man inte dränerar under? Gör gruset bara att vattnet tar sig ner i marken ännu lättare? Min tanke är att gruset ska "värma" grunden mer än vad jorden gör nu. Tacksam för svar!

ersam

• -
SV: Grus runtomkring huset
« Svar #1 skrivet: 29 jan-09 kl 22:35 »
Att lägga grus ovanpå löser inget.

Orkar ni inte göra jobbet ordentligt så gräv ett dike (behöver inte vara så himla brett) längs huset nån meter från grunden - så djupt ni orkar - inte för djupt heller. Lägg i en dräneringsslng som mynnar ut i en stenkista eller slänt. Återfyll diket med makadam. Spara de sista 10 cm där ni lägger markduk och jord över.

Ta även bort jorden mot grunden - räcker att ta bort 20-30 cm brett och lika djupt - lägg makadam där också.

Gör ni detta och leder bort vattnet från hängrännorna så har ni kommit långt.

ES

Soffy

« Svar #2 skrivet: 30 jan-09 kl 12:44 »
Tack för ditt svar, då är det bara att beställa makadam och be om grävhjälp!

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 12:01 »
Beställa några backar öl! 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser