Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När klipper ni era får?  (läst 5531 gånger)

louise

• Gäst
SV: När klipper ni era får?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-09 kl 12:54 »
När brukar vinterullen släppa på värmland och gotlandsfår?

jag hade ett helvete förra året att få av den och vill hitta en bättre period. Tror jag klippte i april om jag minns rätt.

Och jag lägger mina på rygg, är det lämpligt när de är dräktiga?

Att vräka omkull de så där. Jag vill helst klippa de före lamning, för som en del här säger, det är bra meckigt att ha lamm springandes omkring som bara rymmer in till mamma mitt under klippningen.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: När klipper ni era får?
« Svar #21 skrivet: 28 feb-09 kl 15:19 »
Vår fårklippare kommer på måndag och han sätter tackorna på rumpan när han klipper. De skall lamma om drygt en månad.

Fast jag vet inte om jag skulle fixat att klippa dem så själv, men det beror nog mest på att jag inte har handlaget...

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser