Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skala ägg  (läst 10676 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Skala ägg
« skrivet: 28 jan-09 kl 00:34 »
Alltså... Nu vill jag veta en gång för alla. Hur gör man för att det ska gå lätt att skala kokta ägg? Alltså utan att hinnan under skalet fastnar i äggvitan.
Som jag har lärt mig så ska inte ägget vara helt pinfärskt. Stämmer det? Hur gammalt ska det vara för att det ska vara lättskalat i så fall?

Det känns så jäkla tråkigt när man ska göra snygga äggklyftor att dekorera smörgåstårtan med och så ser äggen råttätna när man skalat dom...  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Melica

SV: Skala ägg
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 00:36 »
Jag märker mina ägg med det datum då de värps. Jag har insett att efter 7 - 10 dagar går det bra att skala äggen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 00:37 »
Man ska hälla av det heta vattnet, sedan ska man DIREKT hålla äggen under RINNANDE kallt vatten under några sekunder. Man ska INTE bara fylla kastrullen med kallt vatten, för då funkar det inte.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 00:44 »
Minst 7-10 dagar gamla ägg - check
Hålla äggen under rinnande vatten - check

Keep it coming!  ;D

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 00:45 »
Jag skalar dem aldrig.  ;D

Jag hugger dem mitt itu!  ;) ... Och gröper sedan ur de två delarna med en tesked. ^^

Fast det funkar nog inte så bra för att göra klyftor med förstås... xD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 00:47 »
Jag skalar dem aldrig.  ;D

Jag hugger dem mitt itu!  ;) ... Och gröper sedan ur de två delarna med en tesked. ^^

Fast det funkar nog inte så bra för att göra klyftor med förstås... xD

Kan du skära igenom skalet utan att det hamnar äggskalsflisor överallt?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 00:51 »
Min faster och hennes familj gör oxå så när dom käkar ägg. Jag har aldrig förstått mig på det...  ;D

Och nä, det funkar ju inte när man ska göra snygga klyftor...  ::)

Ska jag bara äta äggen så spelar det ju inte så himla stor roll hur dom ser ut (förutom att det är irriterande att inte kunna skala dom ordentligt), men ska man göra en smörgåstårta åt nån annan eller göra en till ett kalas eller nåt så vill man ju att det ska vara snyggt...  ;)

/Sara

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 00:52 »
Min faster och hennes familj gör oxå så när dom käkar ägg. Jag har aldrig förstått mig på det...  ;D

Och det borde ju rimligen inte fungera för löskokta ägg!  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 00:54 »
Och det borde ju rimligen inte fungera för löskokta ägg!  ;D

Ha ha!  ;D Nä, vilken gegga det skulle bli.  ;)

/Sara

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 01:32 »
Lite äldre ägg är bra ja, helst ännu äldre, två veckor eller mer.

Spola med kallt vatten som andra sagt, och gärna skala dem under kallt vatten också, låt dem inte ligga för länge oskalade efter att de kokats, skala dem med en gång.

Är det någon mer än jag som märkt skillnad på hönsraser här? Jag tycker leghornsäggen är mycket mer lättskalade än t ex blommeäggen, som är skitsvåra även efter två veckors lagring.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 02:30 »
Hur gamla kan äggen vara innan man ska börja bli tveksam till att äta dom egentligen?

/Sara

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 28 jan-09 kl 07:17 »
Hur gamla kan äggen vara innan man ska börja bli tveksam till att äta dom egentligen?
De ägg som saluförs i affär får vara upp till 21 dagar gamla, bäst före datum som är stämplat är 28 dagar. I de flesta fall håller sig äggen ännu mycket längre.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 10:18 »
Jodå! Jag äter bara löskokt nästan! Funkar hur bra som helst. Inga äggflisor i eller. :) så himla mycket lättare än att sitta och skala.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Monica H

• Halland
« Svar #13 skrivet: 28 jan-09 kl 11:17 »

/Sara

Man får hitta på ett slags system så att man har lite koll på äggen, helt färska, ätägg (släpper skalet bra), bakägg el. likn.
Äldre ägg kan man ju använda till matlagning el. bakning och kan då knäcka dem ett och ett i en liten skål om man är osäker, ett för gammalt ägg går inte att ta miste på,
låt näsan avgöra. Och även om det är kokt känns det tydligt.

Halland è bäst

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 28 jan-09 kl 11:30 »
Mina blir aldrig så gamla... har nog inte haft något som varit över en månad. Men jag har för mig jag har läst här att om man bara har förvarat äggen kallt så kan de stå upp emot ett halvår. Fast det är inget jag kan ta gift på.... så citera inte mig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-09 kl 11:52 »
Men två-tre månader borde alltså inte vara några problem om man bara förvarar dom rätt alltså? Anledningen till att jag frågar är att jag titt som tätt måste köpa ägg i affären, men jag får oxå ofta ägg från min morbrors plast-dotter och då äter jag ju mycket hellre dom än köpe-äggen.  ::) Sen hittar jag köpe-äggs-kartonen i kylen och datumet är två-tre veckor gammalt och blir då fundersam på om dom funkar att äta eller inte. Men om bäst-före-datumet på köp-ägg är 28 dagar från läggningen så måste man ju kunna äta dom i alla fall en-en och en halv månad efter bäst-före-datumet utan problem eftersom dom stått i sin kartong med spetsen neråt i kylen hela tiden.
Problem solved...  ;D

Men när man kommer igång med egna höns så är det väl bara att stapla upp äggen på ett svalt ställe, skriva en liten datum-komihåg-notering och sen hela tiden ta underifrån. Då borde dom aldrig hinna med att bli gamla som sagt...  ;)

/Sara

Vurre

« Svar #16 skrivet: 28 jan-09 kl 12:32 »
För att snabba på mognaden för att få ägg som går att skala kan man förvara dem lite varmare ett tag.
snus? vad är priset på en pris?

johe71

« Svar #17 skrivet: 28 jan-09 kl 12:56 »
hittade den här när jag sökte (iof ingen lösning på problemet då det känns som att detta bara lär fungera med lättskalade ägg)

en till på samma tema, personen där tycker att man ska ha i bakpulver i vattnet... hade något med ph att göra
http://www.fourhourworkweek.com/blog/2008/07/02/how-to-peel-hard-boiled-eggs-without-peeling/

annan metod
http://www.wikihow.com/Peel-an-Egg

(hittade inte den länken jag egentligen letade efter... har sett en video där de kylde ner äggen med is direkt efter att de kokat och att det skulle funka även på färska ägg... kommer inte ihåg om de gjorde något mer också)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #18 skrivet: 28 jan-09 kl 13:06 »
funkar även att lägga in de i frysen ett litet tag. Inte för länge, så att de blir kalla förståss.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 28 jan-09 kl 14:45 »
Jag tror bäst före datumet gäller om äggen förvaras svalt. Har du dem i kylskåpet håller de flera månader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser