Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skala ägg  (läst 10678 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Skala ägg
« Svar #20 skrivet: 28 jan-09 kl 17:13 »
Gällande att kolla om ett ägg är ätbart utan att knäcka det, lärde detta av pappa. Jag har ätit ägg som är 1 och en halv månad efter bäst före och de smakade utmärkt. Så här gör man: Sätt tjocka änden av ägget mot hakan. Det ska kännas varmt när du gör det. Vänd ägget och lägg den smalare delen mot hakan, det ska kännas betydligt kallare här, kylskåpskallt om ägget varit där. Om det känns som jag beskrivit så är ägget ätbart. Än har det inte felat mig.
elliha.blogspot.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #21 skrivet: 28 jan-09 kl 19:06 »
Sätt tjocka änden av ägget mot hakan. Det ska kännas varmt när du gör det. Vänd ägget och lägg den smalare delen mot hakan, det ska kännas betydligt kallare här, kylskåpskallt om ägget varit där. Om det känns som jag beskrivit så är ägget ätbart. Än har det inte felat mig.
"Alla" ägg är sådana. Fysikläraren i mig inser direkt varför också: Ägg har en liten "luftkudde" i den tjocka änden av ägget. Luft leder värme sämre än vatten. Skalet över luftkudden värms snabbt upp av din hud och känns därför varmare än den andra änden av ägget där vattnet i ägget kyler skalet innifrån. Alltså inget som har med "färskhet" att göra. Tvärtom så är det nog så att detta känns tydligare ju äldre ägget blir eftersom luftblåsan ökar i storlek när ägget åldras. Det är därför som ett gammalt ägg flyter i vatten medan ett färskt sjunker.

Simon

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 jan-09 kl 19:42 »
Låt äggen stå i rumstemperatur ... i åtminstone 1 dygn innan de kokas .. spola dem sedan med kallt vatten. Vid ett tillfälle före jul så kokade jag ett helt flak med ägg, dagen efter de var värpta ..29 av 30 ägg gick att skala .. ;)

Lycka till med skalandet! ;D

chili

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 28 jan-09 kl 20:10 »
Men två-tre månader borde alltså inte vara några problem om man bara förvarar dom rätt alltså?

Jag har ätit ägg som var uppemot ett halvår utan problem. Coop hade ägg med kort datum för 10 kr plattan innan jag skaffade egna höns...

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Prosit

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 28 jan-09 kl 21:11 »
Jag har ätit av mina ägg när de har varit över ett halvår. Lika goda som vanligt.

Vill man ha lättskalade ägg ska de ligga i rumstemp i minst tre dar eller längre tid i kylskåp. När de är färdig kokta ska de kylas fort. Bäst är vatten med isbitar i. Ju mer is desto kallare och bättre går det.

Tycker jag... ;)
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 08:51 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 30 jan-09 kl 01:41 »
Tusen tack för många bra skalar-tips!  ;D Det där med att äggen får stå i rumstemperatur tror jag stenhårt på!
No more busted eggs på smörgåstårtan!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #26 skrivet: 30 jan-09 kl 22:30 »
Använd baksidan på en tesked när du skalar. Följ skalet på insidan med skaftet så går det jättelätt att skala. Gärna under rinnande vatten.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #27 skrivet: 19 feb-09 kl 13:25 »
För att se om ett ägg är för gammalt kan man även fylla en skål med vatten, lägg i ägget om det lägger sig ner på botten så är det inte alls gammalt, om det ställer sig upp så är det lite äldre , men om det flyter, så är det för gammalt = dåligt
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #28 skrivet: 19 feb-09 kl 13:51 »
Nja... Bara för att ägget flyter behöver det ju inte vara dåligt. Däremot så har det legat ett tag och torkat lite.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #29 skrivet: 20 feb-09 kl 15:08 »
näe'ru, det är så pass mycket gas i det . I det skedet brukar det även lukta rätt illa.  :-X
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 21 feb-09 kl 11:24 »
Jag har kokat ägg som lyft från botten av kastrullen, och dom var inte dåliga... Det är klart, flyter dom som en kork så kanske det är en annan sak...  ;)

/Sara

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #31 skrivet: 21 feb-09 kl 11:44 »
då de kokar ja... Men inte då de ligger i en skål med kallt vatten. Och ja, jag menar att de inte bara studsar på botten som de gör då man kokar utan just flyter som korkar
 :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 21 feb-09 kl 12:11 »
En vidrig grej som vi råkade ut för en gång var...

Vi skulle äta ägg till frukost och ett ägg flöt som en kork i kastrullen.. Ingen av oss åt det ägget då.

Senare så skulle min mammas (nu ex) man ta sig ett ägg och tog det där som flöt. Ett vrål hördes i köket... I ägget låg det en svart fullt utvecklad kyckling.  :-X
Dagen innan hade det kläckts kycklingar men ett ägg saknades... Det var min lillebror som var då 6 år gammal som hade varit ute och plockat ägg och hade troligen tagit fel ägg!
De var till och med märkta men troligen kollade vi inte så noga och när det kokade så försvann säkert märkningen...

Han fick inte plocka några mer ägg och min mammas man åt inte ägg på ett tag efter det.  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 21 feb-09 kl 13:11 »
Vi tog lite bilder idag på huggna  ::) ägg... Löskokta!  ;D

Här ser! Inga problem alls, mycket smidigare än att sitta och skala ägg! (Ni som var lite tvivelaktiga om hur det skulle vara  ;D)
Medan en fortfarande sitter och skalar har jag oftast hunnit äta upp mitt första och är inne på det andra!  ;D

Min pojkväns syster satt och skulle skala ett löskokt ägg... Det gick sönder och det rann en massa gula överallt... När skalet är där så kan inte gulan rinna ut. det ligger som i en skål!  ;D

1: Jag hugger aldrig i mitten av ägget... Alltså inte rakt igenom gulans mitt.
2: Jag hugger aldrig hela vägen med kniven... Bara ett jack och sedan bryter upp resten så att det inte hamnar några skalbitar i.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 21 feb-09 kl 13:12 »
  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 21 feb-09 kl 13:13 »
Haha, vad sjukt!  ::)

Rena rama ägghuggar guiden!  ::) ::)

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 21 feb-09 kl 13:22 »
Jag glömde en kartong ägg med speciellt fina skal som jag sparat för Att blåsa ur. Dom låg längst inne i ett skåp minst ett år. När jag tog kartongen var äggen helt 'tomma' förutom på gas som gjorde att det blev en riktig smäll när man kastade dom, och vilken stank!        Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Prosit

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 21 feb-09 kl 13:29 »
Jag gillar att pyssla med ägg och blåser därför ur. Ibland kan jag dock torka ägget istället. Man låter det helt enkelt stå i rumstemp och de kan målas och sparas som urblåsta ägg. Det är klart att det är en period när äggen inte får gå sönder men det torkar helt så småningom.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 21 feb-09 kl 13:30 »
När vi städade ut hönshuset hos min pojkväns pappa för att han skulle skaffa höns igen, så hittade vi ett 7 år gammalt ägg under det gamla ströet och skiten.

Vi la det åt sidan... Emil, min pojkvän fick för sig att han skulle ha sönder ägget och tog en yxa och knackade lite lätt på det. Det gick itne sönder... Han knackade då lite hårdare ochdet gick inte sönder då eller. Då tog han en grep och punkterade ägget... DEN EXPLODERADE! Det small så högt så man fick ont i örat och en rök kom ur ägget som man snabbt undvek att andas in... Skalet på insidan var alldeles kolsvart... INgenting kvar som gula... Vi kastade snabbt ut ägget genom ett fönster.  :-X

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 22 feb-09 kl 20:15 »
Vi tog lite bilder idag på huggna  ::) ägg... Löskokta!  ;D

Här ser! Inga problem alls, mycket smidigare än att sitta och skala ägg! (Ni som var lite tvivelaktiga om hur det skulle vara  ;D)
Medan en fortfarande sitter och skalar har jag oftast hunnit äta upp mitt första och är inne på det andra!  ;D

Min pojkväns syster satt och skulle skala ett löskokt ägg... Det gick sönder och det rann en massa gula överallt... När skalet är där så kan inte gulan rinna ut. det ligger som i en skål!  ;D

1: Jag hugger aldrig i mitten av ägget... Alltså inte rakt igenom gulans mitt.
2: Jag hugger aldrig hela vägen med kniven... Bara ett jack och sedan bryter upp resten så att det inte hamnar några skalbitar i.

Japp, precis sådär ser det ut när mina kusiner äter ägg. Jag måste nog testa det nån gång... Kanske imorgon bitti passar bra när jag ska koka färska ägg från Bäck.  ;)

Väldigt pedadogiska bilder förresten!  :)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser