Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skyddsbyxor till ung dam?  (läst 7799 gånger)

Vurre

Skyddsbyxor till ung dam?
« skrivet: 27 jan-09 kl 20:56 »
Min unga systerdotter ska komma och hjälpa mig med lite röjning och bland annat köra motorsåg. Jag har lovat att köpa skyddskläder till henne men hur fan hittar man skyddskläder till unga, nätta damer? Det finns nåt slags one-size-fits-all på Huskvarna men de är alldeles för långa till henne, för att inte tala om hur breda de är.

Finns det kvinnor här eller småvuxna män som har tips på bra byxor som ändå inte kostar... skjortan?
snus? vad är priset på en pris?

alexthesaint

• Västergötland
SV: Skyddsbyxor till ung dam?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 22:02 »
Vilken storlek?
Har en bekant som ibland får in begagnade motorsågsskyddskläder, vanligtvis byxor och stövlar.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Pong

« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 22:24 »
Det går utmärkt att röja och såga utan skyddskläder. Finns det inga lämplig så finns det inga lämpliga. Dessutom är ju de flesta sågolyckor inte sågrelaterade, dvs att de är felaktig sågteknik som är faran. Dvs att man får stockar och grenar över och på sig och där är skyddskläder tämligen verklingslösa förutom, hjälm och stålhettor. Skyddsglasögon är däremot att rekommendera.

trädman

« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 22:57 »
Det går utmärkt att röja och såga utan skyddskläder. Finns det inga lämplig så finns det inga lämpliga. Dessutom är ju de flesta sågolyckor inte sågrelaterade, dvs att de är felaktig sågteknik som är faran. Dvs att man får stockar och grenar över och på sig och där är skyddskläder tämligen verklingslösa förutom, hjälm och stålhettor. Skyddsglasögon är däremot att rekommendera.

Självklart går det utmärkt att röja och såga utan skyddskläder. Det går säkert hyggligt även naken. Men det är knappast rekomendabelt. För röjsåk behövs inga sågskydsbyxor, men väl för motorsåg. Sågskyddsbyxor är ett ganska effektivt skydd mot sågskador under midjan vid arbete med motorsåg. Frågan är hur stor del av alla motorsågsolyckor som skulle vara sågrelaterade om folk inte använde sågskyddsbyxor och do stövlar.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 22:58 »
Storlek? Jag är inte så hemma på damstorlekar, men hustrun viskar 38 C, om det säger något. Jag letar efter något som är rimligt anpassningsbart till andra som inte heller har så långa ben men större mage än min niece.

Hos mig är det bara jag som får såga utan skyddskläder, och då bara när ingen ser det och jag brukar undvika det ändå. Visst, det går utmärkt att såga utan skyddskläder men går det åt helvete spelar det ingen större roll att det var tekniken det var fel på. Min niece eller andra som hjälper mig gör det med byxorna på!
snus? vad är priset på en pris?

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 23:01 »

Hos mig är det bara jag som får såga utan skyddskläder, och då bara när ingen ser det och jag brukar undvika det ändå. Visst, det går utmärkt att såga utan skyddskläder men går det åt helvete spelar det ingen större roll att det var tekniken det var fel på. Min niece eller andra som hjälper mig gör det med byxorna på!

Helt rätt å riktigt!!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 23:29 »
Det är väl bara å köpa det minsta du kommer över å kavla upp byxorna.. C46 är det minsta jag sett på byggena men det finns säkert mindre ändå.. Så det borde ju gå å kavla upp.. Eller missar man skyddet då kanske? Jaja, en tanke bara..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Mysse

« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 11:00 »
Hej,
Jag är en småväxt kvinna, 153 cm. Jag provade min sambos sågarbyxor storlek 48 / D96, de funkar - fast man kan knappast kalla det att de passar. Uppvikt och bylsigt blir det, men det får man leva med. ;)
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 12:26 »
Skogma har sågskyddsbyxor i damstorlekar, vet dock ej ifall de är bra eller inte.

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jan-09 kl 12:46 »
Motorsågen skiljer inte på trä och träskalle, sågar lika fint i bägge.

Jag sågade upp mina sågskyddsbyxor när en stock föll ur en trave och tryckte svärdet mot mitt lår...

Jäklar hur det såg ut efteråt, men benet klarade sig utan skador.

Efter det sågar jag bara med vedkapen utan att använda sågbyxor...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Bychen

« Svar #10 skrivet: 01 okt-09 kl 18:49 »

Öhh, det är inte lagligt, skyddsutrustningen som du nämner är inga rekommendationer.
Läs: http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf paragraf 8.
Läs bilaga 3 för vägledning angående skyddsutrustning.

Det framgår inte riktigt den unga damens ålder, men är hon ej myndig så är det straffsanktionerat  (medför böter) vare sig skyddskläder används eller ej, ÄVEN om inget händer.

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 01 okt-09 kl 19:29 »
Ja snart ska man väl lämna in en skriftlig ansökan till europarådet och vänta 5 år innan den malts genom alla instanser innan man får såga ved. Varför inte bara ta bort alla säkerhetstexter och låta problemen lösa sig själva?
« Senast ändrad: 01 okt-09 kl 19:34 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Luffsen

• -
« Svar #12 skrivet: 02 okt-09 kl 15:08 »
Varför inte bara ta bort alla säkerhetstexter och låta problemen lösa sig själva?

För att då skulle ÖBV bli utan arbete.

(ÖverBeskyddarVerket)  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 02 okt-09 kl 20:53 »
Öhh, det är inte lagligt, skyddsutrustningen som du nämner är inga rekommendationer.
Läs: http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf paragraf 8.
Läs bilaga 3 för vägledning angående skyddsutrustning.

Det framgår inte riktigt den unga damens ålder, men är hon ej myndig så är det straffsanktionerat  (medför böter) vare sig skyddskläder används eller ej, ÄVEN om inget händer.

Jag trodde det rent juridiskt var så att dessa regler gäller när en arbetstagare utför arbeten för en arbetsgivare.
Själv hade jag skaffat skyddskläder om någon skulle hjälpa mig, men inte på grund av AFS bestämmelser.

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 11:27 »
Förhållandet arbetstagare/arbetsgivare uppstår väl per automatik när man lejer/tar hjälp av annan person att utföra ett arbete?

För vår del tolkas det som "oavlönad arbetskraft" när vi har folk som pysslar om hästarna... även om det sker utan betalning för deras del.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #15 skrivet: 16 sep-12 kl 17:26 »
Väcker upp en gammal tråd, då jag kommer ge mig ut i skogen med motorsåg frampå... samma fråga; Var hittar man skyddsutrustning (byxor, stövlar, hjälm) till dam- modell mindre?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 16 sep-12 kl 17:47 »
Väcker upp en gammal tråd, då jag kommer ge mig ut i skogen med motorsåg frampå... samma fråga; Var hittar man skyddsutrustning (byxor, stövlar, hjälm) till dam- modell mindre?

Jag har köpt http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Personlig-skyddsutrustning/Skyddsbyxor-och-skogsjacka-ForestWear-COMFORT/22031-1621/ForestWear-COMFORT-skyddsbyxa-midjemodell.aspx och http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Personlig-skyddsutrustning/Skyddsbyxor-och-skogsjacka-ForestWear-COMFORT/22032-1621/ForestWear-COMFORT-skogsjacka.aspx

Duktigt dyra, men så förb*nnat sköna att ha på sig. Jag skulle gladeligen gå i dem 7 dar i veckan!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 16 sep-12 kl 18:53 »
Jag är inte så himla stor. Jag letade efter både stövlar o byxor, o det finns! såvitt jag vet är det bara stihl som säljer stövlar i str 36 och byxor i mindre storlekar, dessutom är de snygga.... så det är bara att hitta närmaste återförsäljare för att bli tjusigast i skogen ;D
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #18 skrivet: 16 sep-12 kl 20:27 »
Tack båda för prima svar! Lite svettigt pris... men vem vill inte ha snygga (och hela) ben  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 sep-12 kl 22:36 »
Tack båda för prima svar! Lite svettigt pris... men vem vill inte ha snygga (och hela) ben  ;).

Annars får du glo om Skogma fortfarande har i fruntimmersmodell.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser