Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggår ?????  (läst 966 gånger)

Monica H

• Halland
Baggår ?????
« skrivet: 27 jan-09 kl 12:42 »
Är det baggår, i år? Mina ryafår lammar nu, har hittills fått åtta lamm varav sju är baggar. Har fyra till som skall lamma, hoppas...hoppas!!!
De är underbara men jag vill ju utöka min besättning, någon annan som har märkt av sådana tendenser?
Förra året fick vi sju tackor och en bagge, vart annat år-syndromet kanske?
Kommer att ha finfina ryabaggar till salu frammåt sommaren......ifall någon är intresserad!
Halland è bäst

signe

SV: Baggår ?????
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 13:36 »
Här är det 6 av 9 hittills.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 15:14 »
Första året med lamm hos oss så var det flest baggar. Ifjol så var det ungefär hälften hälften. Det jag märkte ifjol när jag hade en lite längre lamningsperiod var att de sista lammen var alla tackor och bagglammen kom i början. Även första året så kom det flest bagglamm i början. Så kanske får ni bagglamm när lamningen ligger så tidigt på året? Ren gissning från min sida. Någon annan som varit med om något liknande?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 18:02 »
Här har vi just nu 10 bagglamm + 7 tacklamm
Upplevde iaf förra året att bagglammen kom först och sen ramlade tacklammen in så det blev jämt upp i slutänden :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 20:41 »
21 hitills, varav 11 tjejer. ;D Fler baggar i början, mer tjejer nu.
Intressant iaktagelse, då skulle man kunna släppa baggen först på de tackor man "bara" vill ha baggar på, och vänta med "godingarna" som man vill ha tackor efter..

Annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser