Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regler för get/getter?  (läst 2376 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
regler för get/getter?
« skrivet: 26 jan-09 kl 22:43 »
Finns säkert massor av trådar om detta men jag undrar hur stor box en get ska ha? Kan man ha en get eller måste man ha fler för sällskaps skulle? Kan man ha en get och dennes killing i så fall?

tacksam för svar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: regler för get/getter?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 23:13 »
Nu ska jag inte svära på det men du kan kolla på jordbruksverket för säkterhets skull. Jag "tror" det var 1,6 kvm. i lösdrift.

En get ska definitivt inte vara ensam get. En get med killing är väl ett alldeles utmärkt sällskap för varandra.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 23:17 »
Okej en get med killing skulle vara perfekt för mig att börja med! Vill gärna prova på att mjölka så en get som är van att bli handmjölkad, men det är kanske svårt att få tag i?

Jag ska genast kolla upp jordbruksv!

Hur vill geten ha det i boxen? Kan man göra som i hästboxen -  en stöbädd?
Mockar ni varje dag?

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 06:45 »
Finns en hel mjölkbesättning till salu just nu här på Alternativet (Annonser-Djur finns). Jag hade alltid ströbädd, torvströ med halm ovanpå. Ströade nytt ovanpå när det behövdes och grävde ut hela härligheten tidigt på våren och använde i odlingarna. Det blir höspill nar getterna äter och det blir ju också strö. Lycka till!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 19:06 »
Finns en hel mjölkbesättning till salu just nu här på Alternativet (Annonser-Djur finns). Jag hade alltid ströbädd, torvströ med halm ovanpå. Ströade nytt ovanpå när det behövdes och grävde ut hela härligheten tidigt på våren och använde i odlingarna. Det blir höspill nar getterna äter och det blir ju också strö. Lycka till!

Hej!!!
En hel mjölkbesättning bli nog lite väl många för mig  ;)
Jag skulle vilja köpa en get med killing till att börja med gärna handmjölkad. Finns det någon som har en liten  girl tills alu i dalsland eller värmland så kontakta gärna mig . Jag får nog annonsera under djur önskas också.

Jag tar tacksamt i mot gettips!! :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 19:46 »
Hönsmaja, det är inte svårt att mjölka. Och hittar du en hel besättning, så kan du säkert välja ut en individ som passar just dig :-)

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 20:25 »
Jag tror det finns 42 mjölkgetter i den där annonsen att välja på och de killar mars-april.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jan-09 kl 21:03 »
Synd att den besättningen fanns 40 mil enkel väg från mig annars hade det vart jätteintressant!

Jag är jätte inne på get nu!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser