Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutelamm mitt i vintern igen  (läst 935 gånger)

ulfg

Gutelamm mitt i vintern igen
« skrivet: 26 jan-09 kl 18:15 »
Tiden är sannerligen ur led. Nu har ännu en gutetacka lammat för mig i januari månad.
Den här gången gick det bra, dock endast ett lamm för en äldre tacka som normalt lammar två. Lammet är pigg och kry än så länge. Men det känns lite tufft med vinterlamningar för djuren som går helt utomhus med endast tillgång till ligghall. Får hoppas på någorlunda torrt väder. Fortsättningen blir spännande: två tackor av fjorton har lammat för mig nu i januari, hur många fler kan det röra sig om. I samtliga tackors härkomsttavlor 4 generationer bakåt ser jag överhuvudtaget inga födelsedata före mars månad.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Helena S

SV: Gutelamm mitt i vintern igen
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 11:51 »
Visst är det konstigt! Jag har ju precis samma situation som du...fattar ingenting. ???

Kan det bero på klimatförändringar eller vad kan det vara. Min gamla tacka fick också bara en, hon som alltid får två....

Nu har vi tre stycken kvar som man ska oroa sig för. Den där jobbiga "väntalammperioden" brukar ju sannerligen inte börja så här års.

Hoppas att det går bra !

/ Helena.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 17:57 »
Under januari har två gutetackor har fått 2 och 1 lamm.
Tre gute/finullstackor (betäckt med samma gutebagge) har fått varsitt tvillingpar.
Fler på väg nu i januari som det ser ut.

Konstigt är det..
Men så länge allt går bra så är jag nöjd med mina tidiga lamm.. har ju ändå lamning hos köttfåren nu :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 20:37 »
Kanske det var något skumt med augusti 2008? Kanske det myckna regnandet spökade till saker. Dåligt väder och längre TV-avbrott brukar ju få nativiteten att skjuta i höjden  ;)
Jag håller beredskapen uppe för fler lamningar och försöker att se positivt på det hela. Skulle ett nytt klimat spöka till brunsten för våra pälsfår lär vi väl inte det förrän i backspegeln om ett par år. Det typiska för sommaren 2008 var väl att den var rätt extrem - först väldigt torrt och sen väldigt blött. Hm.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 21:13 »
Vår gotlandsfår (alltså ej gutefår) brunstade i normal tid. Räknar med lamning som börjar i april.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser