Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken grund skall vi lägga  (läst 980 gånger)

matria

vilken grund skall vi lägga
« skrivet: 25 jan-09 kl 16:40 »
hej.
min sambo och jag står inför att köpa en skogstomt som är något sluttande.
det verkar vara berggrund.
skulle vilja hitta en enkel lösning men seriös förstås. grunden känns ju viktig. har föreställt oss natursttensgrund.
vet nån hur vi kan gå till väga för att göra så mycket som möjligt själva.

det är ett timmerhus vi skall bygga!

Attis

• -
SV: vilken grund skall vi lägga
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 17:55 »
Grunden känns väldigt viktig!
Timmerstommen vilar bara på hörnstenarna och stenar under mellanväggarna. Så det krävs inte så värst många bra och jämna stenar. Gräva själv går ju men det ska vara rejäla stenar. Ner en bra bit i backen (min 50 cm, helt frostfritt). Så du får nog kolla så "berggrunden" du nämner inte ligger för ytligt. Å andra sidan, berggrunden rör sig ju inte så man kan ju förankra hörnstenarna om berget ligger ytligt.
Ett spel som kan lyfta några ton (beroende på stenstorlek) räcker bra för att justera stenarna. Konsten är att få stenarna till spelet (grävmaskin, traktor osv).
/Attis

covboy

• Gäst
SV: vilken grund skall vi lägga
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 18:03 »
Har du en sten på berg då rekomenderar jag att du ser till att alla grundstenar står på berg.. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser