Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning av liten fårflock  (läst 1061 gånger)

Vilverin

• Skåne
Betäckning av liten fårflock
« skrivet: 25 jan-09 kl 14:36 »
Jag ska skaffa får till våren/sommaren. Har inte bestämt om det blir lamm eller vuxna djur ännu, men jag tänkte i vilket fall inte ha någon stor besättning, bara tre tackor året om, och så deras lamm över sommarhalvåret.
Mina funderingar nu rör hur jag ska få tackorna gravida, eftersom jag inte vill hålla någon bagge själv. Jag har en granne som har en bagge av rätt ras, men om nu hon inte skulle vara sugen på att låna ut honom så vet jag inte hur jag ska göra.
Är det någon här som vet om man brukar kunna låna en bagge på höstkanten? Eller ska man köpa ett bagglamm och behålla honom över betäckningssäsongen, och sen slakta? Tycker det första hade varit smidigast, men om det inte finns någon att låna så vet jag inte...

Tacksam för tips!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

vallhunden

• Västergötland
SV: Betäckning av liten fårflock
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 16:30 »
Det finns två alternativ:
1. Köp ett bagglamm av grannen och slakta det efter betäckningen, stoppa det i frysen...
2. Köp dina får av grannen och fråga om du får lämna tillbaka dom en månad varje höst under betäckningen, så att grannens bagge kan betäcka dom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vilverin

• Skåne
SV: Betäckning av liten fårflock
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 19:22 »
Oh, det var ju faktiskt riktigt smart! Det ska jag kolla upp! =)
Tack så mycket!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Bokohammare, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser