Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spån eller torv? Fördelar/Nackdelar?  (läst 8309 gånger)

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Spån eller torv? Fördelar/Nackdelar?
« skrivet: 22 jan-09 kl 20:44 »
Ja dom 7 åren som jag varit hönsmamma så har jag alltid använt spån att strö golvet till hönsen, men nu i spån-brist-tid fick jag köpa torv. Sitter här och funderar...fördelar...nackdelar? Kan tänka mig att torv kanske bättre binder bajspluttar? Men dammar det kanske mer än spån? Ja vad tycker ni som provat? Berätta!  :D Tackar på förhand! //Catrin
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Spån eller torv? Fördelar/Nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 20:59 »
Torv dammar större än spån men inte mer. Det är bättre för luftvägarna med stort skräp eftersom det då fastnar och tas ut innan det kommer till lungorna. Smått damm smiter ner med luften och kommer hela vägen till lungorna.

Vi har torv och det är utmärkt! Binder fukten som du säger och dessutom gillar hönsen att bada i det. Det blir även utmärkt blomjord av det efter ett tag ;)
ofrivilligt hönslös

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 21:30 »
Jag kör spån i botten med halm uppepå. Hönsorna blandar ju runt det hela så det är ju en blandning av det båda sakerna. Jag tycker det funkar bra. Vet att det tar ett bra tag att kompostera dock.
Men det är krafsvänligt iaf.

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 00:13 »
Jag bytte vid senaste besöket på Granngården till kutterspån, ifrån deras torv. När hönsen kom blev jag rekommenderad att använda torv just för att smidigt kunna använda det som gödsling etc. Men jag är allergisk mot hönsen, och vill därför varje dag plocka bajs och fjädrar. Det resulterade i en stor torvåtgång då det ofta är klumpar i torven som jag misstog för bajs. Jag tycker helt enkelt att det känns smutsigare, och framför allt ger brunt damm över väggar och dörr som ger ett dunkelt intryck.

Nu med ljust kutterspån försvann det mörka intrycket och det blev betydligt enklare att städa då man klart kan skilja på spån och bajs. Hönsen älskade visserligen att bada i ny torv, men sedan den lokala zoobutiken sålde bursand till fåglar av rätt storlek som hönsen gillade får de hålla tillgodo med en stor sandlåda med bursand i. Jag funderade på att ha torv där istället, men resultatet skulle bara bli att de badade runt torvströt i spånet, så jag avstår. (Finns det duschhytt för höns tro) :)

Kutterspånet gjorde det trivsamt och ger ett torrare intryck. Torven gav trots värme i huset av element ett fuktigt intryck och jag tyckte inte om underlaget det minsta.

Christine

« Senast ändrad: 23 jan-09 kl 00:43 av Bergslagsflickan »
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Melica

« Svar #4 skrivet: 23 jan-09 kl 00:23 »
(Finns det duschhytt för höns tro) :)

En kattlåda med tak kanske skulle fungera? Fast de är så dyra så jag tänker inte prova...

Själv har jag en djup plastback, som är 40 eller 50 cm hög. Den fungerar bra tycker jag.

Jag tänkte byta till ny sand, för att trots att jag rensar den så har den blivit för smutsig. Men var får jag tagi i sand nu på vintern? Säljs bursand i stora påsar? Finns det något annat alternativ?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #5 skrivet: 23 jan-09 kl 00:42 »
En kattlåda med tak kanske skulle fungera? Fast de är så dyra så jag tänker inte prova...

Själv har jag en djup plastback, som är 40 eller 50 cm hög. Den fungerar bra tycker jag.

Jag tänkte byta till ny sand, för att trots att jag rensar den så har den blivit för smutsig. Men var får jag tagi i sand nu på vintern? Säljs bursand i stora påsar? Finns det något annat alternativ?

Jag som bor på landet och är beroende av en massa nätbutiker har funnit att det inte finns någon som säljer bursand på nätet, och att Coop bygg bara har fogsand. Sandlådesand borde funka? men jag hittar inte ens det. Den bör ju vara torr. Påsarna jag köper på zoo är på 25 kilo. Nu har ju jag rätt stora höns (brahma) och sandlådan är rätt så stor så det blir rätt dyrt, men jag har köpt det för att undgå torven.

Jag har en kattlåda med tak till kissarna, men frågan är om mina stora höns skulle gå in där, kanske värt ett försök. Om de inte tycker det är ett nytt gosigt värprede, finns nog risk för det. På bilden är den sand som jag köper som du kan se i förhållande till hönsen. Det var en viss storlek på kornen. Hade sådan tur att zooinnehavaren är hönsägare själv så han visste precis. Annan sand har jag provat med, och de har vägrat.

Men jag skulle också vilja köpa större påsar och kanske till ett bättre pris. Har inte hittat det någonstans. Min sambo var inte så pigg på att med plexiplast bygga tre väggar kring sandbadet, förstår inte det. :)

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 00:14 »
Jag gillar både spån och torv; men de senaste jag köpte var torvmix: alltså en blandning mellan torv och spån. Hönsen älskade de och blev helt saliga, perfekt till mina ankor också tycker jag som grisar ner litegrann.
Så jag kör med lite av varje, men måste jag välja av spån och torv så blir de torv.
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

chili

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 jan-09 kl 19:44 »
Jag är extremt nöjd med kutterspån. Jag har det även i redena och äggen är väldigt rena och fina.

Nu får jag ju kutterspån från svärfar som snickrar, så jag har inte haft problem med att få tag på mer när jag behövt.

simsalabim: Jag ser att det står Norrtälje i din profil. Jag bor i Sättraby och om jag skulle ha svårt att få tag på kutterspån skulle jag ringa runt till sågverken i närheten: Pousettes trä i Edsbro, sågen i Lohärad, Calmängs, etc. Någon här på forumet skrev ju att det funkar utmärkt även med vanligt sågspån.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 16:16 »
Jag har torvströ, det gillar hönsen att bada i. De gräver ner sig allihopa på en gång och har spaeftermiddag tillsammans - hur sjutton ska de kunna göra det i en plastlåda?

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 17:31 »
Jag har spån hos hönsen och torv till hästarna. Alla bor i samma stall, så på dagarna badar hönsen i torven.
Tycker det ser finare ut med spån, blir ljusare. Hos hästarna blir torven lite lite fuktig och dammar inte då, men hos hönsen blir det aldrig fuktigt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 jan-09 kl 17:37 »
Jag har använt torv till vaktlar, och jag fick byta väldigt ofta, då det aldrig bli s¨att det klumpar sig och fastnar på benen.
Torven blir bra trädgårdsgödsel, spån tar tid att bryta ner. Spån behöver nog inte bytas så ofta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 25 jan-09 kl 19:28 »
I en parallelltråd hade jag denna sammanställning:

Några av de olika material som finns:

Torv
  • + suger upp bra
  • + mycket populärt som jordförbättring
  • - kan damma
  • - mörkt
Spån (finns olika kvalité: kutterspån, dammfritt...)
  • + ljust
  • - börjar bli dyrt
  • - inte populärt som gödsel
torvmix, kallas också "spåntorv" är en blandning av torv och spån
  • + ljusare än ren torv
  • + bra uppsugning
Halm
  • + ljust
  • + billigt
  • + bra "sprättmaterial"
  • - suger dåligt
Förädlad Halm (hack och pellets)
  • + suger bättre än långhalm
  • - kan vara svårt att få tag på

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-09 kl 21:01 »
För hönsens del så är nog torv att föredra men för personlig del så vill jag ha kutterspån, en kompromiss blev en båt (barnbåt för sand eller att bada i) som fylldes med torv och lite sand, på golvet så har jag spån.

Sand finns på beijer, sandlådesand 0-4 mm, men den är ganska dyr. MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 jan-09 kl 22:11 »
Sand får man för 200:- för en släp full om man skyfflar själv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 25 jan-09 kl 22:22 »
Jag köpte s k blästersand på Biltema, finns säkert på fler ställen, de finns i några olika grovlekar, den minsta är väldigt fin. Nu gillade hönorna för all del inte att bada i den, men för de som vill ha sand till sina hönor. De säljs i 25-kilos säckar, torrt och fint, tror inte det var så dyrt.

Jag skyfflade upp jord när vi grävde ur en grund åt dem istället, just sån de gillar, torr fin dammig jord... gratis... Fast sen visade det sig att inomhus balar de sig hellre i spån och halm än i jorden...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bovanägare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 08:04 »

Jag som bor på landet och är beroende av en massa nätbutiker har funnit att det inte finns någon som säljer bursand på nätet, och att Coop bygg bara har fogsand. Sandlådesand borde funka? men jag hittar inte ens det. Den bör ju vara torr. Påsarna jag köper på zoo är på 25 kilo. Nu har ju jag rätt stora höns (brahma) och sandlådan är rätt så stor så det blir rätt dyrt, men jag har köpt det för att undgå torven.

Jag har en kattlåda med tak till kissarna, men frågan är om mina stora höns skulle gå in där, kanske värt ett försök. Om de inte tycker det är ett nytt gosigt värprede, finns nog risk för det. På bilden är den sand som jag köper som du kan se i förhållande till hönsen. Det var en viss storlek på kornen. Hade sådan tur att zooinnehavaren är hönsägare själv så han visste precis. Annan sand har jag provat med, och de har vägrat.

Men jag skulle också vilja köpa större påsar och kanske till ett bättre pris. Har inte hittat det någonstans. Min sambo var inte så pigg på att med plexiplast bygga tre väggar kring sandbadet, förstår inte det. :)

Christine

FIINT hönshus!

Jag tycker att det blir så mörkt av torven men att den bidrar till bättre luft eftersom den binder ammoniaken i skiten. Men sen så dammar torven ochså så vattenautomaterna ser ut som ingen har diskat på flera veckor. Sand tycker jag att det är så tungt att jobba med. Spån är ju ljust och fint men blir fortare skitigt än med torv. Svårt val.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 12:51 »
Ja och som jag ser det så gillar hönsen bättre att bada i mull (trots att det heter sand-bada :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 26 jan-09 kl 12:59 »
Sand är ju inte alls enda alternativet för "sandbadet". Anledningen att hönsen ska ha denna möjlighet är att de ska kunna bli av med överflödigt fett ur fjädrarna. Det är alltså viktigast att materialet har en bra uppsugande förmåga (vilket bland annat både sand och torv har).

Spån har en stor nackdel och det är att den inte är speciellt populär när gödseln ska användas som jordförbättring. Det går åt mycket kväve och det tar lång tid för att bryta ner spånet vilket minska gödningens värde.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 27 jan-09 kl 09:49 »
Gör eget spån! ;D Jag har nyligen skaffat en begagnad kompostkvarn, så nu kör jag ner alla smågrenar +lite till får ett fint spån som jag antingen häller i komposten eller i hönsgården.....Kan vid varmare väder torka detta och spara till sämre tider :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #19 skrivet: 28 jan-09 kl 23:42 »
Jag inser att jag är bortskämd, har spån och halm inne i hönshuset och ute i hönsgården är det sand och sen i ena hörnet en hög med halm, som de sprätter ut överallt men jag krafsar ihop det igen.
De kan gräva gropar i sanden och det är vanlig, typ sandlådesand.
Jag har spån ute på golvet och halm under sittpinnarna där den mesta skiten hamnar, på det sättet kan jag mocka nästan som hos hästarna. Jag mockar ut skiten o halmen men låter spånet ligga kvar o fyller bara på med ny halm under pinnarna. Med jämna mellanrum så byter jag spånet också. Jag har komposten alldeles bakom hönshuset så hönsen tar hand om komposten åt mig. JAg bara lägger allt i den och de gräver runt och bökar, till sommaren har jag jätte fin jord. :-)
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser