Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kåsa med problem  (läst 6933 gånger)

JoakimS

• -
Kåsa med problem
« skrivet: 22 jan-09 kl 19:26 »
Svärfar ärade mig med en handgjord kåsa häromdagen. Han har ägnat åtskilliga timmar åt att tälja till träklumpen till en snygg mugg.

Efter att ha pratat med honom om ytbehandling så oljade jag in träet. Strax därefter använde jag den för första gången till en kopp hett te. Till min förskräckelse började små sprickor framträda och "flikar" av trät öppnade upp sig, i huvudsak på utsidan men några sprickor gick rakt igenom kanten.  :-\

Är det någon som har en teori om varför detta hände?

Humle

• Västerbotten
SV: Kåsa med problem
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 20:09 »
Den var kanske inte helt torr när du fick den och oljade in den?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

JoakimS

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 21:10 »
Den kändes torr och oljan sögs upp så pass att det trängde igenom till insidan på kåsan.

gopo

« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 08:20 »
Det kan ha funnits små osynliga sprickor i träet. Man utsätter virket för ganska stora påfrestningar när man häller i kokande vatten, alla eventuella brister i träet kommer fram då. Jag har haft liknande problem med en kåsa jag köpte. Men tillverkaren tog tillbaka kåsan och öppnade sprickan med värme och la in lite tvåkomponentslim. Sprickan gick ihop när den blev rumsvarm igen.

magnus.aj

« Svar #4 skrivet: 21 feb-09 kl 23:26 »
Vad är det för träslag?

sub rosa

« Svar #5 skrivet: 26 mar-09 kl 21:15 »
Du kan alltid försöka förtenna kåsan invändigt i sprickbildningen. Det smälta tennet tätar bra och är inte giftigt som tex tvåkomp lim. Gamla koktjärl i koppar är helt förtennade och skyddar maten från den "potensiellt" giftiga kopparen   
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 01:08 »
Lite "fnas" vart det när jag började använda min Ammarnäskosa med. Tog några tag med sandpapper mellan kaffetårarna de första gångerna, sen lugnade trät sig. Nu är det bara slät, och väldigt kaffebrun  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser