Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera latrinavfall  (läst 4504 gånger)

Hattstugan

• -
Kompostera latrinavfall
« skrivet: 22 jan-09 kl 10:14 »
Hur många av er komposterar latrinavfall året runt och vad har ni i såfall för kompost/anordning?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Skytten

• Skåne
SV: Kompostera latrinavfall
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 22:22 »
Jag planerar för det, och ska anskaffa urinseparerad  mulltoa.  Tänker (ifall det behövs) kompostera i varmkompost först och nästa steg med mask. Urinen ska tas tillvara för gödsling hemma.

Mulltoan tar lite ström, men är billigare i anskaffning än de flesta andra system, och driften är inte väldigt dyr, samt att det blir kretslopp på näringen.

Min trekammarbrun som nu är i bruk, kommer inom en snar framtid inte att vara tillräckligt enligt bestämmelserna här.
Man rekommenderar en infiltrationsbädd, men ska jag ändra vill jag återvinna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 10:26 »
Man kan använda mullbanken latrin som går att köpa på alltitra.se  där köpte jag
mina. Det låter min kommun mig men man måste ansöka om lov för latrinkompostering.  :o
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-09 kl 10:46 »
Ja, all form av hantering av fekalier anses ju vara "miljöfarlig verksamhet"...  ::)

Men det är klart, gör man helt åt helsike fel så kan det ju faktiskt bli rätt så ohälsosamt till slut...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torpargubbe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jan-09 kl 10:53 »
funderar också i dom banorna... min tanke är ett flyttbart utedass med urinseparation ,anväva urinen till gödsling  och gräva ett djupt hål till det fasta fekalierna,när hålet är fullt så flyttas dasset och ett nytt hål gräves,så slipper man slabbet med tunnor. tänkte mig ha den på den magra ängen(gammal skogs mark) så tillför jag ängen massa näring ,, enda nackdelen som jag ser det är att folk nog kommer att undra varför utedasset fått fötter och vandrar omkring ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 11:13 »
Vill man ha lite besvär och lägre kostnader(samtidigt) kan man skaffa en mulltoa för ca 7000:-, man struntar i stor tank, utan har en sådan med en nedbrytbar säck för bajset och en plastbehållare för urin.  Ganska lätt att tömma, och sedan lägga säcken i en sluten varmkompost. Urinen kan man lagra i en tank.  Alltså inga dyra rörledningar som kan strula.
Det är inga problem att ha denna toa inne.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 18:32 »
Hade inspektion av mitt avloppsystem idag, en trekammarbrunn av ganska stora mått.  Den är underkänd, och jag har två månader på mig att ansöka om nytt enskillt avlopp. Detta besked kostade 700:-, och sen kommer ansökan att kosta 2800:-.

Jag kommer med största sannolikhet att få behålla trekammarbrunnen för gråvattnet.

En urinseparerad mulltoa kommer att anskaffas, och då komposterar jag  fekaliteterna och gödslar med urinen i en utbyggd trädgårdsodling.

Smittorisken elimineras med komposteringen, och urinen ska stå i sex månader i tank för att "hygienas".

Får nog fixa ett växthus oxå på något billigt sätt.

Tänker en trästomme och UV-beständig plast ytterst och på insidan sådan där "bubbelplast" man har när man paketerar, för att få lite isolering.

Man måste visa på en tillräckligt stor odling för att få sprida på tomten.

Man ska ha påbörjat inom två år och ha det klart inom fem år, så jag har två år på mig att sätta en spade i marken och sen kan det dröja tre år till.

Lite slantar går det dock på, men inte i den storleksordning som en ombyggnad eller helt nytt.

Ur miljö och återanvändningssynpunkt är ju detta absolut inte sämre än ett reningsverk.

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 15:37 »
Smittorisken elimineras med komposteringen, och urinen ska stå i sex månader i tank för att "hygienas".

Halaj!

Detta funderar jag över.

Varför måste man lagra urinen i sex mån.?
Såvida man inte har urinvägsinflammation så är väl urinen mer eller mindre steril?

Tvärtom, det är när man lagrar urin som det börjar hända grejer.
Det jäser (eller nåt) och börjar stinka olidligt.

Utan att veta mer om saken än det jag skrivit ovan så känns det som att det skall ner i jorden så fort som möjligt.

//T

signe

« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 18:52 »
Man kan ju inte sprida under vintern på tjälad mark. Detta med 6 månader tror jag inte gäller om man sprider på sin egen mark men det kan vara olika i olika kommuner.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 19:18 »
Man får sprida direkt under odlingssesongen, men man rekommenderar att inte göra det på grönsaker som ätes råa.

Urinen blir av med eventuella patogena bakterier på sex månader.  Bakterier finns förståss efterlagring . Normalt är den steril från start.

Rödjan

« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 20:23 »
Vi slänger skiten i skogen.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser