Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stress å transport  (läst 913 gånger)

louise

• Gäst
stress å transport
« skrivet: 21 jan-09 kl 15:06 »
Sitter och ska välja slakteri och inget optimalt. Nära med slakteri som bara tycker grisarna är till besvär eller långt bort och omtänksam slakt.

Därför vill jag lära mig mer om stress och transport. Läste nånstans att grisar stressas mest av lastningen, och att sedan har resans längd inte så stor betydelse. Men om den gick över två timmar, så blev det stress igen. Alltså upp till två timmar bryr sig inte grisen så mycket.

Vad vet ni? Har ni nån forskning å hänvisa mig till?

ingvar2

• Gäst
SV: stress å transport
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 21:56 »
Ingen forskning tyvärr, även om jag vet att det finns sådan, bara egna erfarenheter. Jag har visserligen aldrig kört dom mer än 2 timmar så jag vet inte vad som händer då, men har lite svårt att tro att dom då plötsligt ska bli stressade igen, dom ligger ju och sover när man har åkt en bit.
Stressen vid lastning har jag minskat genom att ställa ut transporten i hagen nån vecka innan och ge dom mat i den, då är dom vana att gå på och det är bara att stänga och åka när det är dags.. Även om dom sen ska lastas på en annan bil så underlättar det otroligt..En gång skulle jag skicka några med lastbil, dom hade jag hämtat hem med transporten nån vecka innan, dom sprang på så fort så chauffören trodde det var nåt fel på dom :)

louise

• Gäst
SV: stress å transport
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 11:25 »
ja den var ju inte dum, att ha transporten såå länge där. Nu hyr ju jag transport så det blir ju svårt.. Men en 12 timmar innan kan ju gå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser