Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindsnurra - SKATT?  (läst 2741 gånger)

sub rosa

Vindsnurra - SKATT?
« skrivet: 19 jan-09 kl 19:27 »
I vårt avlånga land med jämngrå väderlek och ständiga lågtryck från Atlanten har man utmärkta förhållanden för Vindkraft. Skatteklimatet är inte lika gynsamt i jämförelse.

-Jag undrar om ni vet/jag har hört talas om:

Påstående! 
  Om man med egenbekostad vindsnurra producerar el för "husbehov" och även vill kunna sälja överskott till el-nätets övriga kunder måste man först sälja all producerad el till ditt lokala elbolag för att sedan köpa tillbaka din egen el ......med givetvis sedvanlig skatt och moms som tack för besväret ::).

Jag läste om detta!, -tror det var i LRF:s tidning om en mjölkbonde som ville driva gårdens elförsörjning med el från egen investerad snurra, men det skolle kosta mer än vad det smakar så han gav upp hela projektet - inte ihjälskrattad men nästan ihjälskattad.

Rätta mig gärna, ni som vet, och kanske har egen snurra, eller läst på, eller bara har synpunkter på inlägget, eller läst om bonden själva!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Vindsnurra - SKATT?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-09 kl 08:42 »
Ärligt talat så driter jag i skatt eller ej.. Jag skall snart montera snurran och hoppas på god förtjänst.. tänker ej sälja överskottet utan då hellre se till att använda all el eller låta elmätarn backa så man ej får nåra räkningar alls.. det bjuder jag på.. men nån jäkla skatt skall jag ej betala för att jag producerar min egen el..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 09:00 »
Har Du bra försäkring om Du skulle "steka" någon elektriker ute på linjen vid service?  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 09:14 »
Jag skulle nog råda Palleman och andra att fixa avtal eller verkligen se till att anslutningen till övriga nätet är bruten. Olyckor eller skador på övriga nätet kan bli mycket dyrt.

ES

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 09:15 »
Har Du bra försäkring om Du skulle "steka" någon elektriker ute på linjen vid service?  ;D

Försäkring, vad är det?  :-[ , däremot en bra frånslagare som stänger av elen ut på nätet när det fasta nätet blir strömlöst.. ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 17:25 »
Sköter den sej automatiskt? Eller det måste vara någon hemma och passa det när strömmen går?

K.A.J

sub rosa

« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 19:43 »
För alla nyfikna har jag hittat skatteverkets utlåtande avs. egen producerad vindkrafts-el

Enligt 11 kap. 5 § första stycket LSE är bl.a. den skyldig att betala energiskatt som i Sverige yrkesmässigt framställer skattepliktig elektrisk kraft (producent) eller yrkesmässigt levererar av honom framställd skattepliktig elektrisk kraft eller av annan framställd elektrisk kraft (leverantör).

Av 11 kap. 2 § 1 LSE framgår att elektrisk kraft inte är skattepliktig om den framställts i Sverige i ett vindkraftverk av en producent som inte yrkesmässigt levererar elektrisk kraft.

Enligt 1 kap. 4 § LSE är en verksamhet yrkesmässig om den

1. utgör näringsverksamhet enligt 13 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), eller

2. bedrivs i former som är jämförliga med en till sådan näringsverksamhet hänförlig rörelse och ersättningen för omsättningen i verksamheten under ett kalenderår överstiger

30 000 kronor.

Mer av detta återfinns på: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/aldrear/2005/stallningstaganden2005/13036075105111.5.2132aba31199fa6713e80003299.html
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 21:02 »
Då borde det väl vara fritt fram att skattefritt tillverka sin egen hushålls el? Om jag inte tolkat detta fel...

ollebolle

« Svar #8 skrivet: 20 jan-09 kl 22:18 »
Asynkrongeneratorn kräver elnätet för att kunna generera ström. Utan nät eller lagom stora kondensatorer slutar asynkrongeneratorn att generera energi.

Alltså ingen fara för linjemän att felsöka efter nedfallna ledningar. Vindkraftverket måste också bromsas för att inte skena och gå i bitar så nödstopp måste till.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 jan-09 kl 22:40 »
Ser inte att det står vad för slags generator det handlar om?

K.A.J

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 08:55 »
De vindsnurror som håller en konstant rotorhastighet är asynkrongeneratorer kan man säga. De är "låsta" till nätfrekvensen på 50 Hz eller någon procent över när de genererar ström. Eller något under när vinden slutat blåsa då generatorn byter till att vara en vanlig trefasmotor.

Det är klart att det ska vara en brytare emellan vindsnurran och nätet och en hel del reglerutrustning som har koll på tillståndet, t.ex effekten, vindhastighet osv och en brytare är ju inte nån svår sak.

För nätarbetarens säkerhet ska den ju till för det finns en viss liten risk att nätet som blivit spänningslöst innehåller kapacitiva komponenter som skulle kunna hålla det reaktiva (kan man säga så) "motstånd" som behövs för att asynkrongeneratorn ska fortsätta att generera ström.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jan-09 kl 09:12 »
Ja det vet jag mycket väl, men fortfarande ser jag inte i texten att det är en asynkronmotor/generator. Det är det saken gäller.

K.A.J

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 22 jan-09 kl 20:28 »
Då borde det väl vara fritt fram att skattefritt tillverka sin egen hushålls el? Om jag inte tolkat detta fel...

Jo....ja - jag tolkar det så, men om man säljer överskottet kanske Sv har en annan åsikt? svårt att säga! :-\

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-09 kl 13:45 »
I vårt avlånga land med jämngrå väderlek och ständiga lågtryck från Atlanten har man utmärkta förhållanden för Vindkraft. Skatteklimatet är inte lika gynsamt i jämförelse.

-Jag undrar om ni vet/jag har hört talas om:

Påstående! 
  Om man med egenbekostad vindsnurra producerar el för "husbehov" och även vill kunna sälja överskott till el-nätets övriga kunder måste man först sälja all producerad el till ditt lokala elbolag för att sedan köpa tillbaka din egen el ......med givetvis sedvanlig skatt och moms som tack för besväret ::).

Jag läste om detta!, -tror det var i LRF:s tidning om en mjölkbonde som ville driva gårdens elförsörjning med el från egen investerad snurra, men det skolle kosta mer än vad det smakar så han gav upp hela projektet - inte ihjälskrattad men nästan ihjälskattad.

Rätta mig gärna, ni som vet, och kanske har egen snurra, eller läst på, eller bara har synpunkter på inlägget, eller läst om bonden själva!

Om du ska blanda in jorbrukare ( och vissa andra företag ) i det hela så blir det genast mer komplicerat. De flesta får nämligen tillbaka elskatten, och momsen drar man ju ändå av. Så i slutänden blir det en bättre affär att sälja hela sin vindkraftproduktion och sen köpa tillbaka ström. Detta beror på systemet med elcertifikat där producenten får runt 40 öre/kw, medan när man köper så betalar man bara 8 öre för den el som är producerad med certifikat eftersom den slås ut på hela produktionen...

Och om man bara sätter dit ett vindkraftverk så att elmätaren tidvis stannar eller går bakåt, så behöver man ju inte skatta för den produktionen, men säljer man ett överskott på ett yrkesmässigt sätt så blir det ju en inkomst och då är det väl inget konstigt att skatta för den, men först ska ju avskrivningarna på vindkraftverket,och andra sedvanliga avdrag dras bort, och sen lär det ta ett tag innan man får ett överskott...

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser