Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor angående vaktlar! :D  (läst 3147 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Frågor angående vaktlar! :D
« skrivet: 18 jan-09 kl 22:02 »
Gick under hösten och funderade på att skaffa vaktlar mot våren men tankarna började försvinna lite med tiden eftersom jag inte visste vad mamma skulle tycka.

Igår blev jag väldigt förvånad då jag av någon anledning började prata om vaktlar och mamma studdsar till och utbrister: "Åh, sådana har jag velat haft länge!".

Så nu sitter jag här igen inne på vakteltråden och har lite frågor.

Vi har ingen kläckare och dv hönor skulle tydligen inte fungera... Då tippar det mot levande små fladdrande fjäderbollar då. Men jag känner mig osäker på grund utav smittorisker.
Vaktlar är ju små hönsfåglar och de lär ju kunna bära på sjukdomar som kan gå över till hönsen... Pirrigt i magen det här.  :-\ Om man har dem i olika byggnader och inte använder samma kläder som hos hönsen... Hur mycket minskar risken då?

På vintern, hur mycket kyla tål de?
Har sett bilder på folk som har vaktlar i stora burar som liknar lite gnagarburar eller akvarium... Fungerar det? Hur mycket bajsar dem? Fungerar det att ha dem inne i huset på vintern eller kommer rummet stinka vaktelskit då?

Hur många hönor borde en tupp ha?

« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 22:06 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Frågor angående vaktlar! :D
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 23:40 »
Hej .
Beroende på vilken sorts vaktlar du tänker dig så blir det lite olika svar....spec ang boendet...så jag börjar med en motfråga ;D...Kineser el Japaner?  ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 00:44 »
Japaner. :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 10:09 »
Jag tror inte att vaktlar sprider några sjukdomar till hönsen. Jag har mycket vaktlar och jag köper även in nåt djur ibland av nån kul färg för att få in lite nytt blod även om jag oftast köper ägg och kläcker. Jag har aldrig haft några sjukdomar på vaktlarna, visst dör det nån iblande men de lever ju inte så länge och det är alltid bara ett djur som dör åt gången.

Så visst kan man köpa in kläckta vaktlar utan att vara rädd för smitta. Köper man dem som daggamla är ju risken ännu mindre förstås. Sen har man ju oftast inte vaktlarna heller med hönsen om man inte ha stora utehägen med så små maskor att vaktlarna inte tar sig ut genom dem. Fast ajg ahr ändå mina för sig själv för jag tycker att de kommr lite i kläm mellan hönsen ibland.

Men om man vill fortsätta ha vaktlar så är det ändå att rekommendera att köpa en liten kläckare. Vaktlar lever ju inte så länge, de blir gamla redan efter 1 år ca så man behöver föryngra dem ca 2 ggr/år om man vill ha en liten beständig stam. Mina vaktlar lever oftast ca 1½ år, nån blir 2 år men de blir sällan äldre. Har man dem svalt på vintern så de håller igen med värpningen då kan de leva nån månade till.

Kinesisk dvärgvaktel är mindre och de lever längre men så värper de heller inte riktigt lika flitigt som japanerna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 19 jan-09 kl 10:31 »
Tack så mycket Nettis!  ;D
Skönt att höra att det inte verkar vara så stora smittorisker... Vi hade tänkt som du har, inte ha ihop dem med hönsen utan låta dem ha ett eget hem i ett helt annat rum eller annan byggnad. Även en utebur till dem skiljt från hönsen.  :P

Hm... Eftersom vi aldrig haft vaktlar innan så hade vi tänkt och börja med bara några stycken och ha... Sedan får vi se hur det går.  ::) Tycker de ser så charmiga ut... Även om det sägs att de ska vara väldigt fladdriga utav sig.

Du har inte några länkar till kläckare?  :-[

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 19 jan-09 kl 13:03 »
Det låter ju som en bra planering för vaktlarna. Vaktlar behöver lugn och ro och en trygg lugn miljö för att trivas. Mina älskar att få rent men de hatar den stunden jag städar åt dem och sen straffar de mig genom att låta bli och värpa nån dag.

Det är smart att börja med några få djur och se om man trivs med dem. Gör man det så kan man sen i lugn och ro börja titta efter en kläckare. Det finns flera som säljer kläckare på nätet. Jag rekommenderar en med fläkt och värmeslinga för de går jämnare än de pyttesmå med lamor i. Kolla med andra vad de har för sorts kläckare och vad de tycker om sina. Sen kan ni söka på nätet och se hur priser och så ligger. Jag har en Covattuto 24 som jag tycker funkar bra till vaktel, men sen har jag även en Covattuto 54 och ett hembygge och jag kläcker ju i alla 3.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 19 jan-09 kl 15:38 »
Tack igen!  ;D

Har hittat två uppfödare nu, en börjar kläcka på fredag och en annan lite senare mot våren.  ;D

Om det vore så att vi skulle skaffa kläckare sen så... Nettis...  :-[ Var det du som hade vita?  :-[
Man kanske kan få köpa ägg av dig någon gång i framtiden i sådana fall?  :-[

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 19 jan-09 kl 15:47 »
Du ser det ordnar sig  :D

Jag har vita, blåa, röda, gula, mörk bruna, viltfärgade, såna med vitt bröst, gråa, ljusljus blåa bland andra färger. Sen har jag både vanliga och jumbovarianten också, den finns i vitt och viltfärgat än så länge.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 19 jan-09 kl 16:05 »
Ojojoj, det var många!  ;D

Skickar du ägg eller? (För jag antar att vi bor lååångt ifrån varandra)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 19 jan-09 kl 16:13 »
Det finns lite olika :D

Jag gissar att du bor söderut, jag bor i Hälsingland menj ag skickar ägg i mån av tillgång och om vädret är stabilt för äggtransport  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 19 jan-09 kl 16:25 »
Mjo, Uppland så en ganska rejäl bit ifrån dig.

Okej, då vet jag!  ;D Hur mycket tar du per ägg?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 19 jan-09 kl 16:49 »
Du har fått PM  8)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 21:22 »
Kom på en sak till... Cremefärgade och honungsfärgade, är det samma färg?  ??? Är det dem man kan se skillnad på könet tidigare än att klämma kloaker eftersom de får olika färg på huvudet/bröstet eller var det var?
« Senast ändrad: 24 jan-09 kl 21:29 av Linkoso »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 25 jan-09 kl 11:17 »
Viltfärgade och cremefärgade (honungsfärgade) kan man se skillnad på könen genom att titta på bröstfärgen på djuren. Honorna har prickiga bröst och tupparna har mer enfärat orange bröst. Alla andra färger måste man vänta tills man kan se könet på kloaken. En bullig kloak som det kommer vitt skum ur är tupp och en avlång kloak är höna, hönorna blir också lite blåsvarta runt kloaken när de värper.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 25 jan-09 kl 13:35 »
Okej, så bra...  ;D För jag har räknat ut att vaktlarna komemr vara ca 4 veckor när jag ska hämta dem och då lär de väll vara fullbefjädrade redan? Det är honungsfärgade jag ska köpa.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 25 jan-09 kl 15:12 »
Ja, är de cremefärgade och 4 veckor då kan du se skillnad på könen då. Lycka till med de små  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #16 skrivet: 25 jan-09 kl 18:43 »
Tack! ;d

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 27 feb-09 kl 15:54 »
Nu är det knappt en vecka kvar innan jag ska åka och hämta småttingarna!  :D

Ringde uppfödaren förra helgen och hon hade fått fram några stycken åt mig.  ;D
Det handlar om 1 tupp och 3-4 hönor.

Hmm... Nu har jag lite funderingar igen enligt inhägnad...
Jag kommer att ha dem nu under vintern och tidiga våren i en kaninbur inne i ett föredetta dass. Dasset är inne i huset, rummet bredvid där jag sover... Min pojkvän råkade sparka sönder dasshinken när vi skulle tömma den (DEN VAR TOM OCH TVÄTTAD, OKEJ!  :P) så det blev ju inget mera pinkelutt där inne utan hink...

I alla fall så har jag blockerat där hålet är och ställt över kaninburen... Jag har lagt i spån i botten, funkar ett undulatbad som sandbad, för jag ahr ställt in en sådan med sand i? Även en kruka iklädd i mossa och massa skogsgrejer... Och ytterligare en "grotta" ppbyggt av grankvisar och mossa...

Tror ni detta kommer fungera och ha dem så tills vidare?

Annars kom jag ju och tänka på att man kunde ju kanske göra om hela dasset till ett vaktelrum genom att lägga spån och pynta med massa mys... Nackdelen är väll om de smiter ut när man öppnar dörren... (Fast då är de ju instängda ändå i ett annat rum, de kommer alltså aldrig ut ur byggnaden) Men tänkte på att vaktlar tycker ju om stora ytor och om kaninburen blir för liten... Skulle det kunna vara en idé?

Detta är då en plan B ifall de inte skulle gilla buren så mycket.  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 06 mar-09 kl 09:21 »
Okej.. Jag kunde inte låta bli och hoppade direkt till plan B.  :-[

Igår så byggde jag en enkel trappa och ställde så att de kommer att kunna gå upp på "där man skulle sitta" om ni förstår?
Sedan så dammsög jag och torkade golvet där inne och la ut nytt fräscht spån.  ;D

Tog sedan en hink och gick ut till en gran som min mammas sambo fällde i höstas och plockade ris.  ;D
Gick ned till stallet och hämtade lite hö och halm... Sedan så pyntade jag dasset!  ;D

Attans... Jag glömde ta bild.  :(
Men kan lägga upp senare!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare
frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser