Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vågar man ta betalt?  (läst 5773 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #20 skrivet: 18 jan-09 kl 14:21 »
.
 Om man inte vill ha Kläckare kan man ju skaffa några hönor av ruvvillig ras.
                                    Mvh
                                  Charlotte

Fast då kommer man ju in på att köpa levande djur igen.  ;)
Själv har man en massa levande ruvmaskiner.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 18 jan-09 kl 14:40 »
Fast då kommer man ju in på att köpa levande djur igen.  ;)
Själv har man en massa levande ruvmaskiner.  ;D
Jag skulle köpa in ägg från en ruvvillig ras.
                   Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 18 jan-09 kl 15:18 »
Vi hade höns av olika raser i ett 20-tal år,
inköpta hos dom med hobbyflockar ,
hade aldrig några problem med dom.

Förutom grävling och räv  >:(
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Weasel

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 jan-09 kl 15:48 »
Förutom grävling och räv  >:(

Är nog faktiskt det som de flesta har problem av, inte sjukdomar eller parasiter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 18 jan-09 kl 15:52 »
Ändå skrivs det massor av trådar om kalkben och annan ohyra och sedan blir det bråk om vem som smittat vem med ILT ;)
 Det går inte att komma ifrån att det är säkrast att köpa in ägg.
                                              Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Weasel

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 18 jan-09 kl 15:56 »
Det går inte att komma ifrån att det är säkrast att köpa in ägg.

Såklart!

Men ofta vill man kanske ha en speciell färg och garanterad höna.
Men frågan var ju egentligen vad man kan ta betalt OM man säljer höns.

Alla ni som kläcker, säljer ni aldrig några?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #26 skrivet: 18 jan-09 kl 16:48 »
Jodå, massor. Brukar kläcka mellan 300- 400 kycklingar ändå räcker det inte till alla som vill ha..  :-[

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #27 skrivet: 18 jan-09 kl 16:50 »
Jag hoppas innerligt att det är någon som vill köpa kycklingar framöver... med 8 dvärgkochinhönor kan det ju bli en del ruvande, minst sagt  ::)  ;D  Men blir de inte sålda, så behåller jag dem själv... trots allt är höns fantastiskt trevliga små varelser :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 18 jan-09 kl 17:13 »
Tack Weasel!   :-[

Jo, jag har märkt att tråden börjar byta ämne från pris på höns till vilka olika sjukdommar de kan få.  :-\

Tuppen hade råkat ut för kalkben tidigare som jag behandlat och jag sa det till köparna. (att vara ärlig är ju ett MÅSTE, något jag hört att många säljare inte är) Trotts att jag berättade detta och man trodde att de skulle bli lite rädda (även om allt var borta för länge sedan och plåtarna var påväg ut igen) så blev det tvärtemot.  :o De var väldigt intresserade och ville höra mer om behandlingar och förebyggande sätt eftersom deras förra tupp som räven hade tagit i höstas hade det men de hade inte gjort något åt det för de visste inte hur de skulle göra.

Jag hade även behandlat hönan som inte hade något i förebyggande syfte. Jag vill ju inte att de ska få med sig den där skiten.
Hm... Frågan är bara om de inte redan hade det hemma. Deras tupp ahde ju det och de har ju en gammal höna kvar hemma som mycket väl kan ha kvalstren också.  :-\ Aja, om det vore så, så vet dem ju hur de ska ta sig till nu i alla fall!  ;D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Taggis

• vänner
« Svar #29 skrivet: 18 jan-09 kl 22:45 »
Jag sålde 3 unghönor förra våren för 75:-/st & så skulle han få tuppen på köpet men han ville absolut betala för honom oxå så jag fick 75:- för honom med. Sen träffade jag ägaren i julas & han var så gla för sina höns som även ruvat fram några kullar under sommaren.
I höstas sålde jag lite yngre hönor & tog då 40.-/st .

Mina höns är av blandras frst.
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 21:58 av Taggis »
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 19 jan-09 kl 21:23 »
Ja alldeles för billiga! 200 kr minst för en unghöna, ev. mer om den är renrasig och färgren.

Men nu var trådskaparens höna en blandras, och betingar då knappast ett värde av 200kr.

Ofta skänker jag bort ungtuppar, men det är olika. Bra vuxna tuppar av renras och färg 100-200kr, Hönor 5mån och upp åt 150-200 ungefär.

Tycker att 100kr för blandrashöna och tupp var ett bra pris, ofta får man nog mindre än så.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

carmen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 jan-09 kl 22:25 »
Hej!

Jag tycker också att 50 kr/st är ok för blandras.
De lägger ju faktiskt ägg som är dyra att köpa annars, och de äggen duger precis lika bra vem det än är som lägger det...

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 21 jan-09 kl 22:32 av carmen »

Tindranu

• Småland
« Svar #32 skrivet: 22 jan-09 kl 06:56 »
Hej!
Jag köpte lite hönor i höstas.
För två av dem betalade jag 200 kr styck. (blå)
De andra tio betalade jag 230 kr styck för. (laxgrupp, lavendelgrupp, björkhöna)
Det var färger som jag gärna ville ha och de är mellan 6 månader upp till 1.5 år.

Hösten innan när jag köpte fick jag en tupp och en höna för 250.
En annan tupp och höna för 200.

Själv sålde jag alla de nio tuppar jag fick "över" förra sommaren, trots att många sa
att "tuppar går inte att sälja".
Det var lite olika vad jag fick betalt för dem, men jag sålde ingen under 30 kr....

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 22 jan-09 kl 10:01 »
Att tuppar inte går att sälja är rena skrocken enligt mig.  ;D Har alltid fått alla mina tuppar som dessutom är av blandras sålda. (folk kanske är för lata för att orka vänta lite ibland och då tar de bort tupparna istället... Eller så försöker de inte ens?  ???) En envisades och betalade frivillig 100 spänn för en tupp för ett antal år sedan!  :o :o :o Annars brukar jag ta 25 kr men många betalar ca 50 kr för att de vill det... Är ju bra förståss, det visar ju att de verkligen vill ha djuret och sätter ett värde på det.
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 10:03 av Linkoso »

Taggis

• vänner
« Svar #34 skrivet: 22 jan-09 kl 12:17 »
Försöker oxå sälja el. ge bort ung tupparna jag får men tyvärr blir det ju inte alltid så . Sen kan man ju inte behålla dom heller tills ev. nån är intresserad dels tar dom ju plats,maten kostar,det kommer nya varje år & sen vill jag ju inte utsätta hönorna för att bli påhoppade heeela tiden.
Jag brukar ha 2 tuppar (fast jag har 3 nu ) till mina hönor ,skulle jag behållt ALLA tuppar som inte blir sålda skulle det gå 5 tuppar/hönavid detta laget  :P !

Weasel

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 22 jan-09 kl 12:20 »
Ni som har tuppar över, som inte är någon speciell färg eller ras, varför äter ni inte dem? Säljer för 30kr eller ger bort, och går och köper fabriksuppfödd kyckling för 100:-/kg. Eller ni äter kanske inte kött?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 22 jan-09 kl 12:31 »
Ni som har tuppar över, som inte är någon speciell färg eller ras, varför äter ni inte dem? Säljer för 30kr eller ger bort, och går och köper fabriksuppfödd kyckling för 100:-/kg. Eller ni äter kanske inte kött?

Precis! Jag har rashöns och jag gallrar mina tuppar och även hönor och överkottet som jag inte tycker är nåt att sälja eller som jag inte blir av med det stoppar jag i frysen och gör goda maträtter av sen. Även en del av mina ankor och gäss som jag inte tycker är lämpliga för vidare avel går också till frysen. Jag såg delar av Jamie Olivers kycklingprogram och jag kan säga det att jag nu mera undviker att äta kyckling som jag inte har slaktat själv.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #37 skrivet: 22 jan-09 kl 14:05 »
Att tuppar inte går att sälja är rena skrocken enligt mig.  ;D Har alltid fått alla mina tuppar som dessutom är av blandras sålda. (folk kanske är för lata för att orka vänta lite ibland och då tar de bort tupparna istället... Eller så försöker de inte ens?  ???) En envisades och betalade frivillig 100 spänn för en tupp för ett antal år sedan!  :o :o :o Annars brukar jag ta 25 kr men många betalar ca 50 kr för att de vill det... Är ju bra förståss, det visar ju att de verkligen vill ha djuret och sätter ett värde på det.

Det beror väl lite på det där... Jag annonserade på två olika ställen och spred på bygden att jag hade tuppar, renrasiga tuppar, till salu, jag begärde bara 25:-, två sussex fick jag sålda, de gav gladeligen 50:- styck för dem för de tyckte de var så fina, de hade ett gäng sussexhönor innan men ingen sådan tupp, men övriga fick jag stoppa i frysen. En månad senare drygt...

En ringde som kunde tänka sig att köpa dem för att slakta, men det kunde jag ju lika gärna göra själv då tyckte jag... det var ju för att de skulle få leva som jag försökte sälja/ge bort dem...

Så jag tycker inte att jag var varken lat eller inte försökte.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 22 jan-09 kl 17:11 »
Ja, det förståss... Beror nog på tur och hur mycket hönsfolk som finns runt trakterna...

Hm.. Fast 3 tupapr flyttade ned till sörmland, ca 20 mil härifrån.  :o

Taggis

• vänner
« Svar #39 skrivet: 22 jan-09 kl 18:36 »
Kanske gott om räv gör att det är efterfrågan på tuppar ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 6 användare (1 dolda)
Ljunghonung, alternaiv, Be, lavendula, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser