Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vågar man ta betalt?  (läst 5766 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hur mycket vågar man ta betalt?
« skrivet: 17 jan-09 kl 20:56 »
Sålde en tupp och en höna idag av blandras...

Jag tog 100kr för båda vilket min mamma såg ut som hon tyckte var dyrt.

De som köpte hönsen var väldigt lyckliga över dem i alla fall och betalade utan att det såg ut som de tyckte det var dyrt.

Vad tycker ni?
Det är inte så ofta jag säljer hönor utan det brukar bara vara tuppar som man nästan skänker bort. (De hade bara en höna kvar hemma och jag kände att jag kunde lämna ifrån mig åtminstone en utav unghönorna från i somras tillsammans med tuppisen)

De såg intresserade ut av våra dv kochin och jag berättade att jag skulle ha kycklingar av dem i vår... Så de skulle återkomma då.

Hur mycket kan man ta betalt per djur utan att skämmas?  :-\ Jag tycker själv att 100 inte kändes något farligt för en 2 årig tupp och en helt fräsch höna som är precis på gång till att börja värpa... Eller?

Och om jag säljer några dv kochin som dessutom är renrasiga, hur mycket kan man ta för dem?

:-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 21:13 »
Det var väl billigt .
Ta du 100-150kr/st om de är renrasiga, och färgrena.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-09 kl 21:14 »
En ettårig höna av god exteriör kvalitet kan kosta 200 kr. Priset sjunker med stigande ålder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 jan-09 kl 21:18 »
Oj!  :o

Ja, då behöver jag inte oroa mig för att jag skulle vara för dyr.

Hm, man vill ju inte att det ska bli som med katterna.  :-\ För mycket katter som bara säljs för billigt eller skänks bort och sedan blir övergivna... Det verkar vara svårt att få upp deras värde också... 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-09 kl 21:23 »
Jag tycker faktiskt att hönsen är underskattade...alldeles för billiga.

Det är ju trots allt en del pyssel och kostnader att föda upp dem, jag hade betalat 200:- för en värpfärdig höna utan att blinka  :) tuppar däremot förstår man ju kan bli svåra att bli av med...det är ju ett stort överskott.
Tupparna skänker jag bort för att slippa nacka dem.

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-09 kl 21:25 »
Jag brukar ta 50kr/st för mina blandisar, eller ännu hellre, ett byte mot ngt jag vill ha. I höstas bytte jag 4 blandis unghöns mot en renrasig hedemoratupp och en blandistupp mot nåra påsar bullar...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-09 kl 21:48 »
Med tanke på de enorma smittoriskerna är det tveksamt om en tupp eller höna från en hobbyflock har något värde alls. Har den rentav ett negativt värde?

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-09 kl 23:39 »
Med tanke på de enorma smittoriskerna är det tveksamt om en tupp eller höna från en hobbyflock har något värde alls. Har den rentav ett negativt värde?

Surt såklart om man köper nya individer som sabbar hela flocken, men första gången måste man ju köpa några djur. Självklart viktigt med karens etc. Annars kan man skaffa dvärgkochin, då behöver man aldrig köpa några mer höns, mer än första gången  ;)

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jan-09 kl 23:42 »
Ja alldeles för billiga! 200 kr minst för en unghöna, ev. mer om den är renrasig och färgren.
Det ska inte vara billigare att köpa en levande höna än en i kyldisken.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 23:43 »

Hobbyflock? Vi vill väl inte köpa fabriksuppfödda sällskapshöns? Eller?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 17 jan-09 kl 23:58 »
40 kr/styck fick vi ge för våra Lohman. Vuxna, unga, ej från hobbybesättning.

Annars tycker jag inte du ska skämmas för något pris, överhuvudtaget, såvitt den du säljer till är en vuxen förståndig person. Det är med höns som med allt annat; marknaden styr priset. Inget tvingar köparen att köpa hönsen, och jag tycker det är köparens ansvar att kolla upp vad skäliga priser är.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jan-09 kl 09:40 »
40 kr/styck fick vi ge för våra Lohman. Vuxna, unga, ej från hobbybesättning.

Annars tycker jag inte du ska skämmas för något pris, överhuvudtaget, såvitt den du säljer till är en vuxen förståndig person. Det är med höns som med allt annat; marknaden styr priset. Inget tvingar köparen att köpa hönsen, och jag tycker det är köparens ansvar att kolla upp vad skäliga priser är.

Armand!
Det förklarar kanske deras knepiga beteende när det gäller boendet! Min granne på landet köpte "industrihönor" för många år sedan, de var faktiskt helt knäppa och visste inte hur man skulle bete sig inne i ett vanligt hönshus, tragiskt.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 10:24 »
Armand!
Det förklarar kanske deras knepiga beteende när det gäller boendet! Min granne på landet köpte "industrihönor" för många år sedan, de var faktiskt helt knäppa och visste inte hur man skulle bete sig inne i ett vanligt hönshus, tragiskt.

Kan vara så! :)  De har aldrig ruvat, ignorerar ibland tuppen när han "tuppar sig", och vill ju inte sova i hönshuset, men annars verkar de helt normala faktiskt. Jag tror aldrig de har varit i produktion.

Min morbror fick höns som hade befunnit sig i produktion en gång... De bara stod i ett hörn och svalt ihjäl, en efter en!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 11:43 »
Hobbyflock? Vi vill väl inte köpa fabriksuppfödda sällskapshöns? Eller?

Nej, verkligen inte. Vi vill köpa ägg, så vi inte samtidigt köper koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster. Och ILT, såklart.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #14 skrivet: 18 jan-09 kl 13:02 »
Nej, verkligen inte. Vi vill köpa ägg, så vi inte samtidigt köper koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, loppor, löss, hönskvalster och fotskabbskvalster. Och ILT, såklart.

Usch, vad du är negativ....du måste råkat ut för mycket skit när du köpt djur.  Tråkigt i så fall men skräm inte upp alla som vill köpa levande djur. Alla har faktiskt inte möjlighet att kläcka själva eller vet någon som gör det åt dem.  Viktigt är som sagt att tänka på karantän. 

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 13:03 »
Och du räknar med att alla har en kläckare hemma?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jan-09 kl 13:11 »
Jag tycker alla skall ha en kläckare hemma, ja. En liten kläckare kostar en struntsumma och betalar sig på första kullen.

Om man tar in levande djur i sin flock kommer man nästan garanterat att förr eller senare göra dem sjuka i mer eller mindre dödliga sjukdomar. Självklart är jag negativ till att orsaka djuren onödigt lidande! Det finns ett enkelt och praktiskt sätt att undvika det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 13:20 »
 En sak jag undrar är att det lät som du klanka ned på just hobbyflockar. Själv köper jag ägg av uppfödare och kläcker... Jag skulle aldrig våga köpa levande djur av dem efter vad jag hört. Så det är inte säkrare att köpa från uppfödare eller tydligen.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 13:35 »
En sak jag undrar är att det lät som du klanka ned på just hobbyflockar. Själv köper jag ägg av uppfödare och kläcker... Jag skulle aldrig våga köpa levande djur av dem efter vad jag hört. Så det är inte säkrare att köpa från uppfödare eller tydligen.
Jag räknar alla som inte lever på sin hönsuppfödning som Hobbyflockar, även "Uppfödare". (Om det inte är fråga om stora "hönserier").
 Och jag köper inte gärna in levande djur annat än av en kompis som jag "alltid" har bytt tuppar med osv, våra fjäderfän har nog samma bakterieflora :)
 Hittills har jag Peppar Peppar klarat mig från sjukdomar och ohyra.
 När man har sparat på sig en fungerande flock som verkar vara "i balans" med sin bakterieflora (eller hur jag ska uttrycka det) så känns det onödigt att köpa in levande djur.
 Om man inte vill ha Kläckare kan man ju skaffa några hönor av ruvvillig ras.
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jan-09 kl 13:38 »
En sak jag undrar är att det lät som du klanka ned på just hobbyflockar.

Det är troligt att det är vanligare med sjukdomar och parasiter i hobbyflockar, men det finns ingen anledning att köpa in levande höns alls.

Den som vill bilda sig en uppfattning om problemets omfattning och varför jag är så "negativ" kan läsa den här tråden:

Ni som fått ILT.../ ILT i genbankerna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser