Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildfåglarna tar maten!  (läst 3061 gånger)

kag

vildfåglarna tar maten!
« skrivet: 17 jan-09 kl 19:41 »
Hur ska jag undvika att pilfinkarna m fl tar all mat? Jag tycker det är extra viktigt nu på vintern då hönsen behöver mycket mat. Jag har luckan till hönshuset öppen och dörren till hönsgården för hönsen går fritt i trädgården. Under dagarna flyger en ström av vildfåglar som förser av hönsens mat i foderautomaten inne i hönshuset. Nu börjar jag ledsna...

Har någon ett bra tips så tar jag tacksamt emot det!

Torry

SV: vildfåglarna tar maten!
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 19:58 »
En köldridå av plast hade kanske hjälpt, finns en tråd här på forumet om köldridå ligger nog under "Boende och hägnad".
//Torry

kag

« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 11:16 »
Vilket jättebra tips - tack! Det ska jag nog kunna fixa idag.

tuva-li

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 11:53 »
Jag fixade till en köldridå och har inte haft besök av en endaste kråkrackare i hönshuset sen dess. Så det rekommenderas om du har fågel-problem  :)

(Undrar bara vilket typ av monster-köldridå som krävs för att stoppa hönshus-musen från att tassa in där....  ::) )

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 00:00 »
Ha katt i hönshuset  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 15:01 »
Om du sätter upp en foderautomat till småfåglarna, med solrosfrön t ex, kanske de slutar sno ifrån hönsen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 15:33 »
samma sak här, jag försöker ge de lite mat flera gånger i stället så dom äter upp i stället för att äta en stund ,sen putsa sig en stund (då passar vildfåglarna på )

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 17:47 »
Skulle inte missunna finkarna lite mat, men nog ska de pga smitthygien ha begränsat umgänge.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 17:48 »
Skulle inte missunna finkarna lite mat, men nog ska de pga smitthygien ha begränsat umgänge.

Jag resonerar som du angående maten, men nu skrev ju trådskaparen att finkarna tar all mat. Även om trådskaparen inte menade det bokstavligt tolkar jag det som att tillräckligt mycket mat försvinner för att det ska vara ett problem.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 17:50 »
Minns mina problem i frågan tidigare!? Talgoxarna flög in och ut genom vår lucka för att sko sig på hönsmaten.........

NU är det ett minne blott, eftersom viltfåglarna hittar till sina egna goa matningar i stället. Dessa matar vi enhligt dagens rapport till SOF med solros, havre, jordnötter, hampa, kokosfett, kokosnöt mm.mm och det lockar mera än hönsmat. Jag lovar! I dagsläget har vi 24 arter bara på tomten. Som mest har vi haft 33. Detta är bästa sättet att hålla dem ifrån hönsens mat, helt klart!

Lycka till önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 jan-09 kl 17:52 »
Hur mycket finkar finns det?  Ordförande Mao startade en kampanj mot sparvar och finkar för att han ansåg att de åt upp hela skörden.
Det går väl att skilja dem åt när det ska ätas då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 25 jan-09 kl 18:21 »
Hur mycket finkar finns det?  Ordförande Mao startade en kampanj mot sparvar och finkar för att han ansåg att de åt upp hela skörden.

Vi har säkert hundratalet av var Gulsparv, Pilfinkar, 25 talet Grönfinkar stationära och de på genomresa som Bergfink och Bofink bara på vår fastighet, som alltså föredrar  sinaegna matningsställen och ratar hönsens! Om det nu var detta som din fråga gäller!?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

torpargubbe

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 10:08 »

många finkar blir det...........  ( lorry gänget)

kag

« Svar #13 skrivet: 01 feb-09 kl 13:42 »
Efter en tid med köldridå kan jag bara säga att det fungerar! Nu är det mina höns och inte småfåglarna som får njuta av det goda. Passar dock på att slänga ut lite till småfåglarna nu när det är kallt...

Jag har också börjat ha värme på i hönshuset hela dagarna (mha keramiklampa) och i dag satt hela flocken inomhus när snön föll ute. Mysigt  :)

Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser