Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort sten i grunden  (läst 1842 gånger)

davidB

• Västergötland
Ta bort sten i grunden
« skrivet: 16 jan-09 kl 16:26 »
Jag skulle behöva ta bort en sten i grunden för att kunna komma fram med vatten och avlopp.
På andra sidan om stenmuren finns ett utbygge med toalett och hall.
Är det någon fara att ta bort den stora svarta stenen i mitten på bilden?
Stenen är ungefär 60*60cm stor men en utav de mindre i grunden. Stenen är belägen ungefär 1/3 del in på gaveln.

Hydrofor och filter mm finns i ett annat utbygge på långsidan. Idag går vattnet ut i källarväggen på drygt en meters djup och går antagligen i marken utanför huset och dyker sedan upp i toarummet. Det är blandat med järn och kopparrör.
Jag har tagit bort de andra järnrören som gick till köket och där var det nästan bara den yttersta galven som höll samman röret så jag väntar bara på att detta röret ska ge sig. Hoppas därfar att jag hinner byta innan det är kris.

Åter till stenfrågan. Är det bara att gräva ett hål framför sten och låta den kana ner däri.
Behövs stenen?

Hur tror ni att det ser ut på andra sidan. Har de gjutet en sockel på andra sidan stenmuren eller har de spikat golvreglarna till utbygget i timmerstommen?

Huset är byggt 1878. Utbygget vet jag inte riktigt när det skedde. på gamla foton från 40-talet så var där en glasveranda men stilen på toaletten är sent 50- tidigt 60-tal
MVH
David

Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

ersam

• -
SV: Ta bort sten i grunden
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 18:41 »
Gamla hus är robust byggda och troligen har stenen ingen funktion förutom att stänga till grunden. De viktigaste stenarna är de under hörnen eller ovanför timmerknutar vid exempelvis inre väggar.

Det är omöjligt att sia om hur det är gjort men gräv en grop och tippa försiktigt i stenen där. Eventuellt ska du ha lite kolla på att brädorna till trossbotten inte faller ner. Kan behövas stöttas med nån bräda eller liknande.

Lycka till!
ES

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 20:57 »
På mitt hus tog man helt sonika bort en stor huggen sten ur grunden för att dra fram nya ledningar...

Den ersattes med nåt som i vikt o känsla mest påminner om frigolit. Inget hände med huset, och det gjordes för 10 år sedan nu.

Lite farligt att lova saker,men jag tror inte det är nån risk med att plocka undan den där stenen.

Finns det ingen vägg som står rakt över stenen, så tror jag du kan vara lugn.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

davidB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-09 kl 21:52 »
Jag har varit nere och grävt nu.
Anticimex påpekade att det var lite mycket biologiskt matterial på golvet, Nu har jag insett att det var nästan 1 dm med byggavfall...  jag grävde rent knapt en kvadratmeter och det blev ett aaantal hinkar med bös. Mycket jobb blir det om allt ska bort. :(

Det var inga problem att gräva fram stenen och lägga ner den i hålet jag gjort.
Sen insåg jag att golvbjälkarna till utbygget låg på 4 minst lika stora stenar och att två utav dessa måste bort för att jag ska kunna komma fram till vattenrören.

Jag får försöka att hitta en alternativ väg genom ett utav rummen...
« Senast ändrad: 21 jan-09 kl 21:56 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 08:04 »
Tatt bort en del stenar i grunden.. ca 1 meter på ett ställe och 80 cm på ett annat, inget hänt.. bakom alltihopa hade dom slängt ner grus och tegelsten..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser