Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbindning, teknikfråga.  (läst 2746 gånger)

Wynja

• Västmanland
Nålbindning, teknikfråga.
« skrivet: 13 jan-09 kl 12:25 »
(flyttad från textilfototråden)

Eller, inte löst men glest beskriver nog bättre.
Kanske syns det på denna bild?
Så en fråga till experterna då, måste det bli så här glest om man sömar med två fastsyningsmaskor och tre maskor bakom tummen?
« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 21:40 av Wynja »

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
Skapat i textil - FOTOTRÅD - Nålbundet
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 15:30 »
Jag vet inte vem experten är men jag kan ju svara ändå tänkte jag :)
Det beror mycket på om du drar åt trådarna särskillt när du släpper av sista tråden sas. Jag drar alltid åt rätt hårt så oftast blir det jag nålbinder väldigt kompakt.
Men så beror det ju på garnet också, du använder 2 trådigt va ?
Jag använder oftast 3 trådigt men plockar med 2 bakom tummen då.
Just nu håller jag på med en stor herrtröja som inte skulle inte göras så kompakt och det blev genast svårare eftersom det går av bara farten att jag drar till tråden.
Testa att dra åt tråden mera.
Fast jag måste säja att jag tycker att det blir snyggt som sjutton när det är lösare.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Evendim

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 15:32 »
Måste måste det ju inte...... tjockleken på det färdiga plagget beror ju på en massa saker. Dels tjockleken på garnet och vilken teknik du använder. Sen kan det ju bli tjockare om man valkar plagget förstås, men då ska du inte dra åt trådarna. Och räkna med krympmån!
Inte mycket till hjälp kanske... men....

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 16:52 »
Eller, inte löst men glest beskriver nog bättre.
Kanske syns det på denna bild?
Så en fråga till experterna då, måste det bli så här glest om man sömar med två fastsyningsmaskor och tre maskor bakom tummen?
Kanske det blir tätare om du vrider någon maska bakom tummen dvs sticker in nålen från andra hållet? Annars kan du spara några maskor på tummen så du har två eller flera runt tummen istället för en som är "vanligt". En annan strategi rent stygn-mässigt för att öka tätheten och/eller tjockleken kan vara att plocka maskor längre ner från föregående varv så varven blir lägre och går in i varandra typ :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 17:07 »
Jag tror föresten jag gör nåt "fel" när jag binder. Insér att det kanske inte finns något fel bara olika tekniker men jag vill ju att bindningen ska bli så där tjock och kompakt som jag sett en del bli, men jag binder bara löst och blåsigt.

Jag tycker att det beror väldigt mcket på "hur mycket tumme" man använder.
Prova att nålbinda på tumspetsen, så blir det nog fastare!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 17:40 »
Det finns rätt så kompakta vävstolar också...;)

Jo, men det är redan alldeles för trångt i lägenheten. Skulle nog bara bli stressad av en sak till  :-\.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Wynja

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-09 kl 19:52 »
Jag tycker att det beror väldigt mcket på "hur mycket tumme" man använder.
Prova att nålbinda på tumspetsen, så blir det nog fastare!

Mja det har nog inte med tummen att göra iallafall. Ibland drar jag ju åt så mycket på nålen som det går och det gör inte någon tjockare bindning, bara mindre maskor och därför mindre hål.
Hur ska jag förklara. Mina maskor lägger sig som platt, men så har jag en mysse här som någon annan bundit (ej valkad) där maskorna lagt sig mer på tjocken. Förstår någon? Ska försöka fota.

Wynja

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-09 kl 19:53 »
Äsh, karln ha rju tatt med sig myssen hem till gävle så det bidde inget med det.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #8 skrivet: 15 jan-09 kl 20:04 »
Mja det har nog inte med tummen att göra iallafall. Ibland drar jag ju åt så mycket på nålen som det går och det gör inte någon tjockare bindning, bara mindre maskor och därför mindre hål.
Hur ska jag förklara. Mina maskor lägger sig som platt, men så har jag en mysse här som någon annan bundit (ej valkad) där maskorna lagt sig mer på tjocken. Förstår någon? Ska försöka fota.

Men, det beror väl på tekninken?
Om du trär in nålen långt in på det föregående varvet eller ej.
Hänger du med?

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 20:37 »
För tunn nålbindning?

Hur tjockt garn använder du? Tjockt garn ger tjockare nålbindning.
Hur många maskor plockar du bakom tummen? Plockar man många, t.ex. 7 stycken blir det rejält tjockt.
Hur många maskor har du runt tummen, med fler maskor om tummen blir det tjockare.

Och sen förståss - jag bor också i Sandviken, det kan vara enklare att ta det "live". Hör av dig i så fall.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Wynja

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 20:46 »
Men, det beror väl på tekninken?
Om du trär in nålen långt in på det föregående varvet eller ej.
Hänger du med?

Ja okej. Det var just nåt sånt jag var ute efter. Men, det är väl så man minskar maskor? Genom att trä in fler maskor i det föregående varvet.
Och angående mitt exempel med mössan som jag har här hemma så har vi båda använt tvåtrådigt garn av densamma tjocklek. Det jag menar är att det är uppenbart att det är något med tekniken. Och det är de tjag vill lär amig. Lite klurigt här på forumet kanske, allra särskilt i FOTO-tråden. ;)

Wynja

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 20:51 »
När jag binder blir det alltså som flätor men också som "stolpar" mellan flätorna. Dvs ser man på bindingen efteråt så sitter inte flätorna alldeles intill varandra. När jag nu tittar på den här bindningen som någon annan gjort med samma grovlek på garnet så är flätorna kant i kant med varandra vilket de också är på de felsta bilde rjag ser eller på hantverk jag sett på handelsbodar osv. Gör ingen annan som mig? Och hur får jag flätorna att gå kant i kant?

Tvärslå

• Närke
« Svar #12 skrivet: 15 jan-09 kl 22:00 »
Ställer frågan här eftersom det är en foto-tråd, vet inte vart jag ska ställa den annars :(
Hur lägger man upp foton här ?
Går det inte direkt från datorn ? Måste de ligga på nåt album utanför ?
Hoppas nån förstår för jag kan inte förklara någe vidare värst.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 jan-09 kl 22:44 »
Ställer frågan här eftersom det är en foto-tråd, vet inte vart jag ska ställa den annars :(
Hur lägger man upp foton här ?
Går det inte direkt från datorn ? Måste de ligga på nåt album utanför ?
Hoppas nån förstår för jag kan inte förklara någe vidare värst.

Klicka på Fler alternativ (under och till vänster om textfönstret), så får du upp en rad där det står "Bifoga:".
Klicka på Bläddraknappen till höger i den raden så kan du ladda upp bilder där (till en viss gräns).

Wynja

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-09 kl 06:54 »
Okej, nu ska vi se här...

Som den första bilden ser min bindning ut. (obs, inte min vante)
Som den andra bilden vill jag att det ska se ut. Kan jag bestämma? (ja, jag insér ju att detta blir lite tjatigt men ha överseende med det är ni söta.)

Evendim

• -
« Svar #15 skrivet: 16 jan-09 kl 09:47 »
Är nog tekniken! Men kontakta Louise - Spångmurs, så kan hon nog visa dig "live"  :D

Tvärslå

• Närke
« Svar #16 skrivet: 16 jan-09 kl 15:31 »
Instämmer i att det verkar vara tekniken, det ser ut som det men det finns ju mängder av olika sätt så.

Wynja

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-09 kl 15:57 »
Annat pyssel nu!
Dessa är alltså inte armband som flera trott när de sett dem på bild, utan de är små fickor för små prylar.  :)

(detta skulle förstås vara i tråden för bilder på skapat i textil men råkade bli medflyttat)
« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 21:43 av Wynja »

Jordefamn

• Skåne
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD - Nålbundet
« Svar #18 skrivet: 16 jan-09 kl 16:34 »
Annat pyssel nu!
Dessa är alltså inte armband som flera trott när de sett dem på bild, utan de är små fickor för små prylar.  :)

Oj, jättevackert! Hur sätter du fast dem på kläder, eller hur gör du?

Wynja

• Västmanland
SV: Skapat i textil - FOTOTRÅD - Nålbundet
« Svar #19 skrivet: 16 jan-09 kl 16:55 »
Jag har inte gjort något försök att sätta fast dem på kläder nej. Då skulle baksidan, den som jag broderat mest på, försvinna in mot kläderna.
Dock har jag inte en aning om vad jag ska göra med dem. Det var ett tidsfördrivande projekt med överblivna tovrester som jag sysslade med mest för att det är roligt att brodera.  ;D  Nu ligger de bara här på hyllan och skräpar. Jag vet som inte vad jag ska stoppa däri. Knappar och annat smått från sylådan kanske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser