Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jätte kallt ??  (läst 2165 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
Jätte kallt ??
« skrivet: 16 jan-09 kl 12:43 »
Har ett litet dilema vi har -27 grader o jag tycker att det ät för kallt för vår get att vara ute så hon står kvar inne. Gör jag rätt eller fel ? Tänkte att om det blir lite sol och bara -20 ska jag släppa ut henne ett tag vad säger ni som har erfarenhet och mer kunskap om mitt resonemang ?  :)
Nybliven gårdsägare

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Jätte kallt ??
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 14:10 »
Alltså, dom fixar ju kyla bra. Menne.....jag skulle hålla henne inne, ge henne lite extra foder och gulla med henne när det är så här kallt  :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-09 kl 18:56 »
Om geten inte har möjlighet att gå ut och in som hon vill, skulle jag behålla henne inne när det är så kallt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-09 kl 19:14 »
Det är synd att hon är ensam.
Hedemorahöns

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 16 jan-09 kl 21:05 »
Ja, det reflekterade jag inte ens över. Klart ett sånt utpräglat flockdjur ska ha en kompis.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #5 skrivet: 17 jan-09 kl 02:50 »
Tyvärr ingen kompis .hon gillar imte andra djur . BARA MÄNNISKOR. Jätte jobbigt Vad gör man ??
Nybliven gårdsägare

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #6 skrivet: 17 jan-09 kl 02:59 »
Hon är ensam men ändå inte hon bor med grisen Ida  och har tillgång fill oss när hon "hojtar" eller säger BÄÄÄÄ då kommer vi rusande nästan jämt . oftast är hon lös men nu när hon är inne med grisen . OK
Nybliven gårdsägare

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-09 kl 08:16 »
Vad gör man? Det finns många alternativ. 1: Om geten inte är för gammal skulle jag låta betäcka henne genast, så hon får egna killingar och sällskap. 2: Köp en fullvuxen, erfaren bock så det blir ordning på rangordning och identifiering. 3: Köp ett par killingar, de blir automatiskt underställda henne. Men köp fler än bara en, så det blir svårare för henne att trakassera. Varför inte ett par kastrerade bockkillingar som är utmärkta sällskapsdjur?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 17 jan-09 kl 12:03 »
Getter bråkar ALLTID med nya individer. Det är deras natur.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 17:46 »
Om man låter de hållas så kanske det reder upp sig.
Eller tar de livet av varandra ::)
Hedemorahöns

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 17 jan-09 kl 21:13 »
Man får titta i ögonvrån med en förbandslåda bakom ryggen  :-[

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 17 jan-09 kl 22:34 »
Jag har fyra getter med en mindre vinterhage att gå i och en stor plats inne ca 20 kvm, men de väljer att vara inne kalla dagar.
Men då har de ju fått välja iallafall.
Känns ju bra att de får vara där de trivs bäst!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser