Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinseparerande toalett  (läst 9059 gånger)

signe

Urinseparerande toalett
« skrivet: 13 jan-09 kl 15:49 »
Här är en bild på vår toalett med urinseparering som vi byggde själv för ca 1 1/2 år sedan. Det är klinker på utsidan. Bakom den snedställda väggen går ventilationsröret upp. Ventilationen drivs av en liten datorfläkt som gått konstant hela tiden utan problem. Urinen lagras i en tank till våren då den sprids på hövallar.

« Senast ändrad: 06 mar-09 kl 15:35 av signe »

Attis

• -
SV: Urinseparerande toalett
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 20:42 »
Hmm...
Är det för åretruntboende?
Vad har ni för tank? Sprider ni urinen själva eller tar någon annan hand om det?
Sedan.... Tvåkammarbrunn fär övrig BDT? Eller någon annan lösning? Efter detr, filterbädd eller något annat? Berätta gärna, för jag har precis blivit "blåst" av kommunen. Vi ville ha separerade torrtoalett, men deras krav var allt för höga (=dyrt) för att vara realistiska.
/Attis

signe

« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 18:40 »
Ja, det är vår 2:a toalett, vi har en vanlig vattentoalett också. Men eftersom vi använder den här mycket så samlar vi nog 60 - 70 % av urinen. Tack vare fläkten så blir det ingen lukt som man kanske annars kan tro. Vi har en vanlig enkubikmeterstank utomhus och sprider själva på egen mark, försommar-sensommar. På vilket sätt blev ni "blåst", vad krävde kommunen?

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-09 kl 21:25 »
På vilket sätt blev ni "blåst", vad krävde kommunen?
Vid första kontakten var det inga problem med en separerade torrtoalett. När vi några månader senare hade en kommungubbe här och kollade, då behövdes det helt plötsligt dubbla urintankar (sånadär nergrävbara á 10000 st). Vi hade även tänkt använda en variant på indrän. Totalyta ca 6 m2 på infiltrationen enligt tillverkaren. Kommunen gick endast med på det om vi bekostade en jordanalys och tillverkaren kunde garantera "överdrivet" bra rening. Dyrt och inte säker att resultatet skulle vara till vår fördel. Istället vill dom se en upphöjd infiltration på minst 35 m2.

Så det känns som om vi vart aningen blåsta, jag la ner en del tid på att anpassa grunden till den här torrtoaletten. Inget som gör något så här i efterhand, men tydligen så ska man vara gjord av pengar i Karlskrona kommun för att ha ett mer miljöanpassat avlopp.
Nu blir det troligtvis en vanlig vattentoalett.  :-\
/Attis

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 01:15 »
Går det inte att låta bli att ha torrtoaletten urinseparerande då och kompostera i typ varmkompost biokub? Går visserligen åt mer torvmull o annat kompostströ men ändå o om du sen separerar själv en del av perioden........  Biokub kan t.ex. beställas för botten för lakvatten. Beställde själv av Sansac plus tunnor o dyl som är billigare där än på kommunen.

Har själv torrtoalett med urinseparering o har två biokub latrinkomposter. Fungerar hur bra som helst.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

signe

« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 12:50 »
Om man sprider urinen själv på egen mark så finns inte något krav på ett års lagring. Och då behöver man heller inte ha de stora (och dyra) nedgrävda tankarna. En ev. läcka så småningom i en nedgrävd tank kan ju leda till läckage till grundvattnet. Har man tankarna ovan mark så märker man direkt om de skulle börja läcka = lukt. Vi har två enkubikmeterstankar men har bara behövt använda den ena hittills. Att urinen fryser i tanken under vintern är ingen nackdel, står den dessutom på norrsidan av huset så håller den sig kall ända tills våren.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 22:35 »
Här får man ha tankar(2) ovan jord och det får spridas efter 6 månads lagring av sanitetsskäl.
Det går bra med en liten tank i toan, som man tömmer i de större.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

signe

« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 22:28 »
Vi hade först en dunk i toan som vi fick tömma ofta. Opraktiskt! Bättre med slang direkt ut till tanken.

Tummelisa

« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 10:29 »
Om man sprider urinen själv på egen mark så finns inte något krav på ett års lagring. Och då behöver man heller inte ha de stora (och dyra) nedgrävda tankarna.

Reglerna för lagringtider eller ej lagring verkar skilja från kommun till kommun. I vissa kommuner ska t.ex. urinen lagras i lägst 10 plusgrader, får ej frysa mao. // Tummelisa

signe

« Svar #9 skrivet: 31 jan-09 kl 15:54 »
Jag trodde det var högst 10 grader för annars avges en del av kvävet. Om man har nedgrävda tankar så hålls urinen sval och knappast över 10 grader väl? Var finns reglerna om att urinen inte får frysa, tacksam för en länk till denna kommun.

Tummelisa

« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 22:26 »
Hej Signe!
Har tittat i mina papper o det står bl.a. att behållaren bör vara nedgrävd eller placerad så att dygnsmedel-temperaturen inte understiger +10 grader. Detta för att bibehålla högt PH som avdödar bakterier.
Där har jag uppfattat fel att det ska vara lägst 10 grader så du har så rätt   :).  Ska också hygieniseras först i sex månader utan inblandning av ny urin. Sprides efter spädning med 5-10 delar vatten.
Tror också att det skiljer på hur stora ägor eller hushåll man har. Har också fått uppgiften att egen källsorterad urin kan användas direkt utan lagring - man kan pinka i naturen mao...
Regler om att urinen inte får frysa har jag inte sett.

Brutalblå

• Bohuslän
Urintank - var köpa? isolering?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-09 kl 21:19 »
Vi har fått klartecken för att installera urinseparerande torrtoa. Det verkar inte som att kommunen ställer krav på urintankarna så länge man inte vattenspolar iväg urinen (och vem vill väcka den björn som sover ..?)
Det lurat åt att vi ändå satsar på en tank på cirka 3 kubik - men var hittar man en lämplig tank till ett lämpligt (lågt) pris? (I ett lämpligt inte alltför miljömärkligt material?)

Och så isoleringen. Det brukar ju pratas om nedgrävd urintank som en självklarhet. Men vi har berg runt huset och det gör det lite svårt att gräva. :D
Gör det inget att urinen fryser, Signe? Är det ingen risk att tanken fryser sönder? Iofs lär den väl vara max trekvartsfull och dessutom har vi inte så stränga vintrar i norra Bohuslän.

(Jag får ingen ordning på era temperatur-resonemang, men kväveavgången löser väl en tät tank, och urin är ju praktiskt nog antiseptiskt?)

Alltså - var får man tag på vettiga tankar?

Och hur ska man lösa det med isolering när tankarna lokaliseras utomhus ovan jord? Behöver man lösa det??

Att urinen fryser i tanken under vintern är ingen nackdel, står den dessutom på norrsidan av huset så håller den sig kall ända tills våren.

Jag trodde det var högst 10 grader för annars avges en del av kvävet.

Har tittat i mina papper o det står bl.a. att behållaren bör vara nedgrävd eller placerad så att dygnsmedel-temperaturen inte understiger +10 grader. Detta för att bibehålla högt PH som avdödar bakterier.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 feb-09 kl 21:44 »
Farmartank torde gå bra.

När det är varmt  är du ju i odlingssäsong och kan använda urinen till gödsling.
Här får man gödsla den direkt under odlingssäsong.

signe

« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 13:44 »
Jo jag tycker det är tryggare att ha ovan jord så märker man snabbt ev. läckage. Jag har inte hört att det skulle vara en nackdelen att urinen fryser under lagringen, men rören fram till tanken/tankarna måste vara isolerade så att det inte fryser där. Under sommaren kan man sprida lite eftersom så att det inte står och blir illalukt. Plasttankar fryser inte sönder om de inte blir för fulla.

arvidsson

• Skåne
    • www.verumslilla.se
« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 22:51 »
Eftersom kommunen krävde 6 månaders kompostering av oss var vi tvugna att ha två tankar. När den ena är full får den stå, och då börjar man fylla på nr 2. Vi hade, på ren svenska, ett rent helvete att få vårt separerande avlopp godkänt av kommunen. De kunde inledningsvis inte begripa vad det överhuvudtaget skulle vara bra för, ifrågasatte oss på det mest beskäftiga sätt, sedan framhöll de "smittrisker med hanteringen", kom med försåtliga frågor av typen "Vad har ni egentligen tänkt att ni skulle använda urinen till?" och "Är ni medvetna om hur mycket skadliga ämnen urin kan innehålla?" 
Högt upp på dumkartan var också : "Det är väldigt viktigt att ni förstår att ni absolut inte får sprida ut det på grönsaker som ni ska äta".
Miljöinspektören var här hemma två ggr och inspekterade, kravet var bla att han skulle vara med när vi grävde ner rören "för att se att det går rätt till". Vi fick lämna in ritningar och betala 1000:- för tillståndet. Det var som om det var saltsyra eller arsenik vi skulle ge oss på att förvara hemma på tomten.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 27 feb-09 kl 09:52 »
Vet man vad urin innehåller, ska man definitivt inte skicka ut det i ett gemensamt avlopp, där det kontamineras va tungmetaller.
Urin ska separeras och återföras till jorden som nyttigt näringsämne för växtligheten. Urin är inte en smittkälla, ordentligt hanterat.
Jag skulle nog tycka att en miljöinspektor bör besitta dessa kunskaper.

Att man inte kan äta grönsaker som är gödslade med urin är ett felaktigt och missledande budskap till den redan för allt möjligt redan skrämda befolkningen.

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 13:13 »
Då kör vi tank(ar) ovan jord o bygger en liten låda om det blir för fult  :D
Farmartank, alltså? Var hitta? ???

Vet man vad urin innehåller, ska man definitivt inte skicka ut det i ett gemensamt avlopp, där det kontamineras va tungmetaller.

Just det!
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #17 skrivet: 09 mar-09 kl 10:23 »
Högt upp på dumkartan var också : "Det är väldigt viktigt att ni förstår att ni absolut inte får sprida ut det på grönsaker som ni ska äta".
Miljöinspektören var här hemma två ggr och inspekterade, kravet var bla att han skulle vara med när vi grävde ner rören "för att se att det går rätt till".

JoJo, jag tror nog denne inspektör var väldigt okunnig om hur naturen fungerar. Det som inte är "vanligt" eller står i "reglementet" är skrämmande för dylika byråkrater. Det FINNS ambitiösa kommunala miljöinspektörer som lärt sej mer om naturlig hantering av vårt avfall o d. Jag vet många som har tvingats till vanliga, nedsmutsande, kostsamma trekammarbrunnar med infiltration i st f egna reningsverk som LÖSER PROBLEMET. Leve dem som ändå vill gå före och visa på att ett enkelt, naturligt system fungerar.
Vid längre elavbrott blir vi utan ljus, värme, bensin, transporter, kyl-, kanske frysvaror, vatten och: spoltoaletter blir obrukbara o s v. Dessa primära problem löses inte med ett ack så dyrt JAS-försvar.

JThttp://korta.nu/jt-fb
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 17 mar-09 kl 00:28 »
En lite delikat fråga, men inte helt oväsentlig för en presumtiv spekulant:

Hur pass väl funkar det att "sikta rätt" i såna där urinseparerande toaletter?

Kan tänka mej att det är något lättare för män (om dom sitter ner vill säga...).

Måste man genomgå en inlärningsperiod så är dom väl mindre lämpliga som t ex gästtoaletter?

Själv har jag aldrig hört talas om andra varianter i praktisk användning än Dass-Isak-insatsen, och hur pass väl funkar den?

Jag vet alltså att det finns andra modeller, av porslin och så, men det verkar vara glest mellan användarna.

Har förresten en pissoar av plåt (inte ränna utan enmans) liggandes nånstans, som jag en gång snodde från en container med byggavfall.

Den skulle ju kunna lösa problemet för min egen del, men kanske inte direkt höja mysfaktorn på skithuset.
« Senast ändrad: 17 mar-09 kl 00:53 av Foppas fot »

signe

« Svar #19 skrivet: 17 mar-09 kl 13:57 »
Fungerar bra för kvinnor och män som sitter. Mindre bra för kvinnor och män som står. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser