Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hönsras för kött??  (läst 9951 gånger)

Weasel

• Skåne
Vilken hönsras för kött??
« skrivet: 13 jan-09 kl 14:39 »
Vilken ras skulle vara lämplig om man inte vill ha broiler swom knappt kan gå? Skulle vilja ha någon hyfsat snabbväxande och "köttig", men ändå hälsosam.

Någon som har sånna ägg till och med?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Vilken hönsras för kött??
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 16:45 »
 :D Faverolle! Jag kan ordna ägg snart... Har mina på utackordering och kan plocka ägg om jag vill ;).
« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 16:47 av mamix »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 23:06 »
Av de raser vi har/haft tycker jag Maran och Australorp är att föredra. Tupparna passar utmärkt i frysen  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 23:10 »
Jag vet inte om det är så med alla, men han som hjälpte oss att slakta, sa att australorperna var mycket lättare att flå än plymouthrockarna som vi tog samtidigt. Om man tänker flå alltså...

Australorp slog plymouth rock i slaktvikt iaf, skulle kunna tänka mig att sussex skulle kunna vara bra också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 20:42 »
Jag har stoppat några austral i frysen, har sånna själv, och dom växer även ganska snabbt tycker jag..
Köttet var lite mörkare än "köpekyckling".

Orpington är oxå gott;) Den vi hade var ljusare i köttet än vad Australen var... Nu har vi New hampshire i frysen, har dock inte smakat dom än men hon växte någolunda fort:D

Så alla dom tycker jag är bra!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 22 okt-09 kl 12:35 »
Att föda upp Brahma för att slakta är ingen ide. De äter mycket och växer sakta. Bättre att satsapå tex Sussex, Australorps, New Hamspire och liknande raser. De både växer fort, värper bra och i vissa stammar ruvar de bra också.

MonicaA

« Svar #6 skrivet: 22 okt-09 kl 13:38 »
Påverkas inte köttets smak av hur snabbt de växer? Borde det inte smaka bättre om kycklingarna växer långsamt och inte behöver en massa extra foder utan klarar bra av att hitta föda i naturen. Det är mer än sådan hönsras jag kan tänka mig, tror jag.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 22 okt-09 kl 14:11 »
Vissa raser kan ha mörkt kött o ben. De smakar lika som de andra men köttet ser mindre aptitligt ut.

Våra rashöns växer så mycket saktare i jämförelse med broiler att även om vi säger att de växer fort så är de betydligt fler månader vid slakt än en broiler och har då hunnit få ett smakrikare kött. En broiler är ju bara drygt 30 dagar vid slakt, våra hinner ju bli en 4-7 måander. De raser jag själv har som växer fortare än tex Brahma är väldigt duktiga på att leta foder ute då de är pigga och livliga och i farten jämt med att leta godsaker..

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-10 kl 18:01 »
En trevlig ras är den franska Faverolle, som avlades fram för att förse Paris med gödkyckling. Hönsen lägger också hyfsat med ägg.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-10 kl 22:05 »
satsa på australorp..maran eller sussex funkar fint oxå...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 14 jul-10 kl 23:43 »
Jag har ett dåligt samvete i min hönsgård :-[ Det är en 1 år gammal broilerhöna som jag har sparat med samma  tanke som du. Att korsa med exempelvis Maran för att få fram djur med fin slaktkropp.

Hönan har värpt 5 ägg totalt, de kom i februari och det var de hela. Hon ligger mest hela dagarna och gick aldrig ut trots att hon kunde. Nu har jag fått skilja av henne för att tupparna aldrig låter henne vara ifred och hon är för tung och klumpig för att värja sig. Istället har jag henne i en box med lite små kycklingar. Hon är helt klart mer påverkad av värmen än de andra hönsen och hon rör sig bara mellan mat och vatten. Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte har slaktat henne :(

Samtidigt har jag Nakenhalsar av fransk typ. Dom musklar enormt snabbt  och när jag vägde mina 11½ veckor gamla tuppar vägde de mellan 2,6 och 2,7kg. Stora och musklade men samtidigt rörliga och sunda som "normala höns".

Jag har därför lagt idén om att avla fram en mer lagom hybrid på hyllan och satsar på fler nakenhalsar  i framtiden istället.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #11 skrivet: 15 jul-10 kl 10:33 »
Angående bra köttras, så är Australorp stora och växer förhållandevis snabbt. Av våra tunga raser så är de störst vid samma ålder jämfört med Maran och Houdan.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

hönsgalen

« Svar #12 skrivet: 18 jul-10 kl 05:14 »
av dom jag har
skulle jag rekomendera bielefeler eller bresse
växer väldigt bra och snabbt båda 2

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 apr-11 kl 06:01 »
Hej

Vilka sorter av höns är bra köttraser ? inte som på industrin dock
Men växer bra och blir bra i köttet?

Tack för idéer

Kenneth

Har provat Maran. australorpington och Brahma. Min uppfattning är att orpingtonen växer bäst tätt följd av maran. Slaktade 20 tuppar i fjol. vägde slaktade mellan 3-4 kg vid 7 månader. Super fina att steka....

/ fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 18 apr-11 kl 08:21 »
Jag säger prova de gamla kombiraserna som Plymouth Rock, RIR,  Sussex, Faveroll mfl. De gamla kombiraserna lär ge vettiga slaktkroppar redan vid 4-5 månader.

Tänk inte på Orpington, Brahama eller Stor Kochin. Dom växer sakta äter som ponnyhästar och det tar lång tid innan dom är mer än fjädrar och ben. Att föda upp slaktuppar i 7 månader eller  länge är dyrt och kräver mycket plats....

Annars är ju en populär blandning Plymouth Rock  och Indiska Stridshöns. Har  man tvärstripiga PRhönor till en Indisk tupp så får man dessutom könsvisande kycklingar och kan sälja hönorna om man inte vill föda upp dem  ;)

Själv har jag en fransk köttras som heter Cou-Nu. Dom ger en väldigt biffig slaktkropp och kan slaktas tidigt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kennetshöns

« Svar #15 skrivet: 18 apr-11 kl 13:05 »
Tack en massa bra förslag =)

Men så svårt att veta vad man skulle satsa på.
Men Plymouth Rock  och Indiska Stridshöns lät ju som en bra idé

Men Cou-Nu har jag aldrig hört talas om.. lät ju också som en bra ras var kan man hitta ägg av dom?

Kenneth

hönsgalen

« Svar #16 skrivet: 18 apr-11 kl 22:13 »
bresse helt klart
mycket ägg och dom växer snabbt
stora maffiga höns och tuppar

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 apr-11 kl 22:20 »
australorp...maran...sussex..faverolle... men även andra raser passar bra.. rir..welsumer...wyandotte..dorking...plymouth rock...

brahma är tämligen usel..korsa isåfall med snabbväxande ras....jag korsade med leghorn/lohman och fick helt okey tillväxt..lår främst..
Fjäderfän och kaniner

Jogar

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 apr-12 kl 15:42 »
Faverolle lär vara delikat.

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 apr-12 kl 16:01 »
Cou-nu (äter ej kött varför jag nu var tvungen och skriva det haha) men kläckt några sådana ägg från azoo-lina och som dom växer  :o
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare (1 dolda)
JohannaKalvhult, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser