Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammning  (läst 3016 gånger)

Susanne & Martin

Lammning
« skrivet: 13 jan-09 kl 10:26 »
Vi är nyblivna fårägare. Vi köpte två tackor med var sitt tacklamm i juni 2008. Aug/Sept köpte vi en bagge till dom. Vad vi förstår så börjar det kanske närma sig lammning. En tacka är nästan lika bred som lång. Vi har gjort iordning lammningsboxar. Men när vet man att det är dags? Vi har försökt att titta henne o dom andra i rumpan men dom ålar sig iväg. Alla tips o råd mottages tacksamt. Fåren går ute o vill bara komma in o äta.   

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Lammning
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 13:43 »
Vad är det för ras på fåren? Är det gotland eller gutar behöver det inte alls vara dax för lammning, då dom gärna brunstar okt-dec.
Annars brukar man se att dom fyller i juvret innan lammningen, allt från någon dag innan till 4 veckor innan, så det kan vara lite klurigt  ;).

Men vore jag ni skulle jag vänta tills tackan lammat och då genast ta in henne i lammboxen. Men går dom andra hellre ute kan tackan vantrivas inne själv med lamm i boxen.... så sköter dom sig bra och verkar ta hand om lammen kanske det är bättre att låta dom gå kvar med dom andra.
Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Birgit

« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 14:46 »
Jag håller med Erica. Angående hur man ser när det är dags, så brukar tackan vara orolig när det närmar sig, inte lika matintresserad. Kanske gå lite för sig själv. Finns plats, så hon kan dra sig tillbaka i ett hörn eller så, brukar det gå bra om de inte är så många.

Susanne & Martin

« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 14:57 »
Tackorna är blandras texel/finull. Kan man ta i lammet när det är nyfött? Stöter inte tackan bort det då?

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 15:49 »
Texel kan lamma vid den här tiden, men de är ju, som alla får, dräktiga i fem månader så kanske inte riktigt än? Man kan ta i lammet efter förlossningen, men låt tackan slicka färdigt det först. Helst ska man lämna de i fred så mycket som möjligt i början (första dagarna), men ibland måste man ju flytta på dem, tex om de lammat ute i snöstorm... Då brukar jag lyfta lammen och långsamt backa med dem så att tackan följer efter dit jag vill ha dem. Vänder hon om och börjar leta efter dem får man gå tillbaka och börja om. Annars kan hon tro att hon tappat ett lamm och ge sig ut att leta efter det medan de andra ligger övergivna. En snabb koll på kön brukar jag förresten alltid göra efter de först timmarna. Har aldrig haft problem med bortstötta lamm av den anledningen. Mitt råd är att låta tackan gå bland de andra och lamma i sin trygga invanda miljö och eventuellt flytta dem till lamningsbox efter lamningen, speciellt om hon får tre lamm (eller fler) och hon verkar ha svårt att hålla koll på dem. Men när de ska lamma...det lär jag mig aldrig. Gissar och gissar och sedan är det alltid någon annan tacka som hinner före.  ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 16:17 »
Ja har ni texel/finull kan dom lamma när som helst på året, så då kan ni få lamm ca 5 mån efter baggen släppts in.
Jag har tagit i nyfödda lamm och gjort precis som Sano skrivit, backat så tackan ser att man går med lammet. Jag har aldrig haft någon tacka som stött bort lammet för att jag burit in dom i lammboxen. Några av mina tackor gillar dock inte att bli "inburade" så dom har jag bara stängt in ett par timmar för att se att dom tar hand om bääbisarna bra. Nu har jag bara haft 5-10 tackor, så jag har ingen stor besättning.

Som Birgit skriver så brukar mina tackor (dom går oxå ute, med vindskydd) dra sig undan från flocken och vill vara lite för sig själv när det börjar närma sig lammning.
Gift, två barn,

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 16:21 »
Vi har fått 13lamm nu i januari.. 2st gute, 4st renrasiga shropshire och 7st shropshire/texel/dorset/päls..

Vi har tagit in tackor med 2lamm i box för att de inte ska tappa bort nåt ute så de blir kalla.. de som haft ett och tagit hand om det har fått gå fritt..

Vi har väntat till efter lamning.. tagit in tackan.. tagit mycket halm och lyft lammet med halm i händerna.. efter att tackan slickat rent och lammet rest sig och diat en gång..

Håller med Sano om att det är svårt att se hur länge det är kvar eftersom det är så olika hur långt innan tackan fyller juvret.. och värkar kan de få dagar innan om de har flera lamm i magen eftersom det då tar lite längre tid innan alla lamm lagt sig rätt..

Här springer vi dygnet runt o kollar tackor nu.. men skoj är det o hittils har alla överlevt trots -26 vid en lamning :o
Vi har dock ett flasklamm.. mamman slickade inte ens rent lammet och vi missade lamningen så lammet var alldeles för klent att lämna ute..

Lycka till.. ni har en spännande tid framför er ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

öbo

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-09 kl 21:57 »
Vi är nyblivna fårägare. Vi köpte två tackor med var sitt tacklamm i juni 2008. Aug/Sept köpte vi en bagge till dom. Vad vi förstår så börjar det kanske närma sig lammning. En tacka är nästan lika bred som lång. Vi har gjort iordning lammningsboxar. Men när vet man att det är dags? Vi har försökt att titta henne o dom andra i rumpan men dom ålar sig iväg. Alla tips o råd mottages tacksamt. Fåren går ute o vill bara komma in o äta.   

Hej ! mitt råd är att ha dom inne nu när det börjar närma sig lammning. framför allt när ni nu är nybörjare´,  kollar man tackorna regelbundet när det börja närma sig lammning så ser man  oftast på dem när det börjar bli dax..

*  på baksidan av juvret så  blir det mer i fyllt inom en vecka   på många tackor samt  slidan sväller och de kan bli lite mörkare rosa precis vid springan.

kolla juver o slida när de precis fått foder, helst kraftoder då brukar det gå lättare..

när det är väldigt nära så brukar de gå med svansen mer lyft, stå i ett hörn o drömma (lammsjuk kallar vi det)  eller vara orolig. äta, lägga sig en stund för att snabbt gå upp o äta
men ibland kanske de inte visar nåt tecken alls.. jag kollar alltid mina tackor minst var 4 timme under lammperioden för att inte riskera att nåt går på tok..

har du nått exakt datum när ni släppte baggen?

mvh o lycka till

Susanne & Martin

« Svar #8 skrivet: 15 jan-09 kl 09:29 »
Tack för goda råd. Ja detta är jättespännande. Susanne

ninna b

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 19:12 »
På LG-produkter finns en bärsele som är förnäm. Har tackan lammat ute och man vill ta in henne i en box så stoppar man bara ner lammet i den här väskan, håller den i lagom noshöjd på tackan och sen är det bara att promenera in i stallet. Är det 2 lamm kan man ta det ena i famnen och det andra i väskan eller om det passar bättre,, ha två väskor.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 08:33 »
IKEA har oxå bra kassar, billiga oxå!  ;)
Jag brukar stoppa ner det nyfödda lammet och hänga upp den i hövågen, så får jag koll på födelsevikter oxå. Praktiskt tycker jag ialla fall.
Gift, två barn,

vallmia

« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 12:47 »
Ja, visst är lamningstiden en spännande tid! :D

Jag har märkt att våra tackor lättare följer efter mig o de lamm jag bär, om jag då o då "ställer ner" det på backen o det bäar lite. Men mina lammar inne, o jag boxar in dem på platsen där de lammar. Där får de oftast vara någon/några dagar tills de har knutit an o det är dags att gå in till de andra m lamm.

För mig har de tydligaste tecknen på att lamningen är på g varit att vulvan sväller o vinklas något, svansen hålls lyft o sen att en del (olika långtid innan) börjar lyfta överläppen (pga av värkar?). En del av våra tackor börjar även svara på andras lamms bäande.

IKEA kassar är även bra då man ska klättra över lamboxar m foder till alla...

Lycka till!

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 18:21 »
Ett annat tecken som jag har sett på ett par av mina är att de slickar i luften, (istället för på lammen som inte anlänt ännu) då är det i regel lamning inom några timmar.
Om jag hinner så tar jag in dem i lamningsbox innan de lammar, men jag har boxarna i fållan där de går, så jag behöver inte skilja dem från flocken.

skum

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 16:01 »
Hur många gånger har vi inte trott att det varit dags att lamma för en tacka och blivit helt lurade. Vi har tittat på allt som tyder på att hon ska lamma, enligt tidigare inlägg. Hos oss lammar de flesta på morgontimmarna när det är lugnt. Vi har även ett par tackor som krafsar med klövarna när det börjar bli dags. Vi håller även extra koll vid tiden runt fullmåne för då brukar det sätta igång.

Våra får går ute men har tillgång till en ligghall med utrymme för lamningsboxar. När lamning sker ute har det gått bra att få in tacka och lamm men vissa svårigheter har uppstått när tackan har fått tre eller fyra lamm. Därför tackar jag för förslaget med väska/kasse.
Skum

Leifharald

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 jan-09 kl 17:33 »
Vi är också nybörjare men har en massa erfaret folk i fårlaget och på ön (Brännö), känner igen det mesta som ni andra sagt. Saknar att betona "anknytningen" mellan tacka och lamm, när hon låter annorlunda, slickar o lammet lyckas dia. Förra våren hade vi en av våra"vilda svarta" som lammade direkt ute på isen tidigt på morgonen , 8-10 minus o blåst o snö(dom går inte frivilligt in i skyddet dessa får som går ute på holmarna resten av året. 1:an hann dö men 2:an tog vi in i boxen med tackan som var på, men lammet var så svagt att vi tvingades sitta med henne i 4-5 timmar under jackan INNE i boxen o ge mjölkersättning, sen var hon stark nog att klara att stå upp o dia och är nu en fin frisk tacka trol gravid. Vi var 2 som turades om o värma henne. Stark upplevelse, men det var solklart enda alternativet o gissa om det kändes bra efteråt ;D o på något sätt blev åtm jag "fast" där någonstans  :-[
Att vi sen fick en hejdundrande influensa veckan därpå får man ta :'(
Lycka till allihopa!
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (2 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser