Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Gökfärgad Maran?  (läst 18688 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Könsbestämma Gökfärgad Maran?
« Svar #20 skrivet: 21 jul-09 kl 23:25 »
Får jag snylta och lägga in ett litet foto med fråga på Martin?

Han är en snabb rackare, sex veckor i söndags. Vad tror ni?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 21 jul-09 kl 23:28 »
Höna
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 21 jul-09 kl 23:30 »
Haha, då hade det inge med några konstiga gener att göra. Böckerna stämmer fortfarande, höna säger jag med ;) Får bli en Martina! ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 21 jul-09 kl 23:35 »
Vad snopet  ??? Inte för att jag har något emot en höna, men vi har alltid liksom tagit för givet att Martin är en kille, vet ej varför, Husse hade till och med bestämt att han skulle bli en av de tuppar vi sparar bara för att han tycker så mycket om honom.

Men vad kul, då för jag ju bruna ägg framigenom! Martina får det bli! Helt klart!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 02 sep-10 kl 22:05 »
Läste i något inlägg att man kan se väldigt tidigt på gökfärgade maraner om det är en tupp eller en höna. Hur då? Jag har två st som är kläckta för en vecka sen. Hade ju varit kul att veta redan nu vad det är för något.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Weasel

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 02 sep-10 kl 22:16 »
Tuppen har en stor rund vit fläck på huvudet. Hönan har en lite mindre, och inte så skarp "kant".
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 sep-10 kl 22:38 »
tupparna är ofta ljusa i färgen dessutom..
Fjäderfän och kaniner

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #27 skrivet: 31 mar-12 kl 21:54 »
Har hört att man kan se på kycklingarna redan då de har kläckts vilket kön det är. Hur???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #28 skrivet: 31 mar-12 kl 22:06 »
Det går att kolla på alla tvärradiga raser.

Tuppar = stor ljus fläck på huvet och brukar ha ljusare kropp

Hönor= Liten ljus fläck eller en mycket liten suddig ljus fläck och de brukar vara mörkare i kroppen

Så kollar jag på mina tvärrandiga Dvärg Orpington
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 31 mar-12 kl 22:32 »
Alla ljusa kycklingar är tuppar,tupparna kan bli både ljusa och mörka,hönorna blir bara mörka. Sen får man gå efter huvudfläcken för att gallra ut resten av tupparna..
Fjäderfän och kaniner

zeina66

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 06 apr-12 kl 06:10 »
Hej. Jag ska kläcka gökfärgad maran.
Finns det någon som har foto på gökfärgade marankycklingar,dom ska vara könsvisande. Skulle vilja veta skillnaden mellan höna & tuppkyckling ??? Någon...?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 06 apr-12 kl 08:17 »
Jag har ingen bild men alla kycklingar med stor ljus fläck på huvud/nacke är tuppar.  Hönor har en avsevärt mycket mindre ljus fläck eller i vissa fall ingen alls.

Tyvärr är det så med Maraner att det finns rätt många tuppar som är heterozygota för gökanlaget och är det en sådan  tupp som är pappa till dina kycklingar kan du också få tuppkycklingar som ser ut som hönkycklingar när de kläcks.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 06 apr-12 kl 10:40 »
Okej,tack för informationen. Ska bli intressant att se när de kläcks :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
haakonkarlsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser