Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysna vattenledningar  (läst 2522 gånger)

trebreh

Frysna vattenledningar
« skrivet: 12 jan-09 kl 18:11 »
Nu blev det stopp på torpet. Kollade där ledningen kommer in (torpargrund) och upptäckte att några knagare hade tagit hand om isoleringen som fanns kring rören.
Visst kan man isolera om dem, men skulle det inte vara smartare att installera värmekablar i eller omkring rören. Det är 3/4-tum plaströr som vattnet kommer via. Är det någon som kan komma med tips eller goda råd i detta ämne ???

Herbert

ersam

• -
SV: Frysna vattenledningar
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 19:03 »
Jag anser att man - så långt som möjligt - inte ska ödsla elenergi på onödiga saker. Isolera ordentligt och är det ett känsligt ställe så lägg för all del in en elkabel som kan användas om det verkligen behövs.

ES

trädman

« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 22:53 »
Är råttorna frekventa gäster kanske det är säkrast att lägga värmekabeln inne i röret. Då kan du också få ner den en bit i jorden utan att behöva gräva. Det behövs ett T-rör där slangen kommer in för att skruva i en förskruvning som tätar runt värmekabeln. Det finns färdiga längder av värmekabel komplett med stickpropp att köpa. Jag har också för mig att värmekablar (för nätspänning) alltid ska skyddas av jordfelsbrytare. Det är knappas en nackdel för el och brandsäkerheten att i så fall se till att hela stugan skyddas av en sådan. Med värmekabelns hjälp är det lätt att tina upp ledningen så att vattnet börjar rinna om det skulle frysa trots isoleringen. Börjar väl vattnet att rinna smälts isen så sakteliga, även om temperaturskillnanden är liten.

trebreh

« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 10:12 »
Tack ersman och trädman för tipsen. Jag ska fixa detta fram åt våren.
Jordfelsbrytare finns redan.
Jag har hittat det som behövs i på vuxendagis Clas Ohlson. Jag ska även isolera om och skydda isoleringen med något som inte mössen gillar. ;D

Jonte

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-09 kl 23:06 »
Jag har min elkabel på bara när det är riktigt kallt, och styr den då med en timer. Brukar räcka att den är igång någon halvtimme då och då. Och fryser det ändå, sätter jag igång den och efter en liten stund rinner det igen.

Köp inte längre kabel än du behöver! Det gjorde jag "för säkerhets skull". Problemet är (förutom att man slösar lite el) att man får större mängd varmt vatten i slangen, vatten som man oftast bara spolar bort.

Lycka till!

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 14:07 »
Isolera, billigt enkelt driftsäkert och helt utan driftkostnad, värmekabeln har driftkostnad + obehaget m. uppvärmt vatten. Oavsett vad du väljer se till att hålla striden mot de små odjuren levande men inte dem. Knappast bättre när de börjar mumsa på anslutningen till värmekabeln.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

christian k

« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 18:02 »
En selvregulerende kabel går vel bare i gang når temraturen närmer seg null.
Da brukes det bare energi når det trengs og garantert mindre energi en mann bruker for å tine opp röret igjen....

Christian

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser