Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är vår Matilda verkligen en minigris??  (läst 3886 gånger)

ome

• Småland
Är vår Matilda verkligen en minigris??
« skrivet: 12 jan-09 kl 17:34 »
Köpte vår "lilla" Matilda uppe i mjölby för 1år sedan.. så hon är 1 år och 3 månader.
hon är världens goaste lilla primadonna.  :D
men tycker att hon är väldigt STOR..
vårt andra nyförvarv som kom till oss sent i höstas, Frasse..  han är en kastrat på 9 månader.
skillnaden är att han är så mycket mindre än vad Matilda var i den åldern.
hon är nu nästan det dubbla av frasse på höjden..
hon kanske inte är någon minigris som jag trott när jag hämtade henne..?

Matilda är verkligen våran go'ing, men det tråkiga är att vi inte kan ha henne inne lite då och då som vi gör med Frasse..
hon är så stor och klumpig att det är omöjligt att lyfta upp henne för trappan (som hon inte kan gå upp för själv.)

det kanske rentav är så att det kan skilja så mycket från gris till gris..?
eller bara vi som har varit för generösa med maten? för lite rultig , det är hon.. :)
men vågar inte dra ner på maten heller då hon bor i sitt isolerade hus utomhus..
fast tänker man efter så kan det väl knappast göra något på höjden är väl mer midjemåttet som minskar isåfall bara..

någon med klokt svar som kan stilla mina funderingar..  ;)
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Är vår Matilda verkligen en minigris??
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 18:09 »
Svårt att se Matilda på bilden men ja det kan skilja väldigt mkt mellan olika minigrisar. En vuxen mini kan ju utan vidare väga mellan 30 och 80, och är de dessutom tjocka så blir de betydligt klumpigare. Matilda ser kanske lite väl rund ut på bilden också, till skillnad från Frasse...

Jag har just nu en 9-månaders som väger ynkliga 8,5kg. Min två äldre grisar har vägt 15 resp. 18kg i samma ålder. Den tungsta av dem är dessutom mamma till den här lille pyttegrisen.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 23:25 »
Matilda ser ut att ha fått lite för mycket av den goda maten ...
men visst kan det skilja mycket i storlek på minigrisar i alla fall
 ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

ome

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 18:51 »
jo..  ;D
får bli en liten bantnigskur till sen-våren eller början av sommaren, när det har blivit lite varmare väder.
jag har funderat på vad hon kan väga, men är ju lite knepigt att väga henne.  ;)
hur gör ni andra?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 19:34 »
Jag ta grisen i famnen och ställer mig på en bra personvåg. (och räknar bort min egen vikt då)

Alternativet är väl en riktig våg för grisar/får, eller om grisen är tillräckligt liten, en transportbur på hövåg...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

AnnaPanna_is_back

« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 22:32 »
Jag tycker nog att Frasse även han har fått lite för mkt mat, i alla fall om man tittar på dubbelhakan :-).
Det är svårt att låta bli att stoppa till dem det där lilla extra, jag vet!

Jag brukar se och känna på kroppen om de får lagom med mat. Man ska inte kunna se revben och höftben, men man ska kunna känna dem. Mina pluttar väger 20, 30 resp. 35 kg. ungefär. Den på 30 har inte vuxit färdigt än :-).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 11:02 »
Håller med ang Frasses dubbelhaka när jag tittar tillbaka.  :)

ome

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-09 kl 19:09 »
hehe hrrm!!
får bli skärpning på mig..
tack snälla för er hjälp..  ;D

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 22:33 »
Visst är Matilda en minigris.
Hon fick nog bara lite för mycket mat under sin uppväxt. Det är därför hon växte lite fortare än "normalt".  ;)
(Sen finns det ju ingen standard på hur en minigris ska se ut eller hur stor den ska vara  ::))

Och Frasse var ju heeelt bedårande!!  :-*
Visst har han en liten dubbelhaka, men han är inte överviktig på resten av kroppen.

Ps. Det råkar inte finnas en Ms Piggy's Tokige Tore i hans härstamningsbevis? (om han har någon)
Den galten brukar nedärva dessa roliga och udda teckningar.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ome

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-09 kl 23:31 »
Ja var nästan som jag anade då. men även att hon är lite större just storleksmässigt spelar ingen roll på så sätt för min del.
hon är lika go' och mysig ändå.. :D
men får banta ner henne lite så hon ligger på en mer hälsosam vikt kanske..

angående Frasse så är  Ms Piggy's Tokige Tore pappa till honom så han var inte så långt bak i ledet..  ;D
har "adopterat"  goingen till Frasse från en tjej som bodde med honom inne i stan innan. men som tröttnat efter någon månad. ledsamt. men på sätt och vis är jag ju glad för det. snuttegrisen i egen hög person.  ;) en äkta kelgris..

det är lite roligt att "spåna" i härstamningen. bla har matilda och Frasse samma farmor (den vackra) bodils Rosette.  :D
har för mig att jag såg henne på bild på din hemsida Eva.  ;D (eller minns jag fel?)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 15:12 »

angående Frasse så är  Ms Piggy's Tokige Tore pappa till honom så han var inte så långt bak i ledet..  ;D

det är lite roligt att "spåna" i härstamningen. bla har matilda och Frasse samma farmor (den vackra) bodils Rosette.  :D
har för mig att jag såg henne på bild på din hemsida Eva.  ;D (eller minns jag fel?)

Vad Kul!!!
Tänk att jag anade att det fanns Tore i honom. :D
Och om de har samma farmor så borde Matildas pappa vara Ms Piggy's Vänlige Valdemar.

Tore och Valdemar är nämligen helsyskon fast från olika kullar.  ;D
Och visst kan du se Bodil's Rosette på min hemsida.
Bodil's Prins Pölsa, Tores och Valdemars pappa, finns också där.

Även Tore och Valdermar som kultingar. (titta under kultingar 2004 & 2005)  ;)

« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 15:17 av Gris-Eva »
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ome

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-09 kl 01:41 »
haha ja men titta..
alla de vackra härstammar från dina grisar Eva..

stämmer att Ms Piggy's Vänlige Valdemar är matildas pappa.  ;D
det märks att du vet vad du håller på med.  ;)

förstår vad du menar nu när jag ser bilden på tokiga tore som kulting.. dragen dom finns verkligen där. så underbart fin..  :D

synd att ni bor en sån bit iväg hade varit kul att kolla in dina vackra grisar annars.
brukar sitta och titta på dina bilder ibland på din hemsida..
att man kan fastna SÅ för dessa goingar till grisar..
det är verkligen ett underbart djur som man inte kan få nog av att titta på och "umgås" med.  ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 29 jan-09 kl 16:19 »
haha ja men titta..
alla de vackra härstammar från dina grisar Eva..

stämmer att Ms Piggy's Vänlige Valdemar är matildas pappa.  ;D
det märks att du vet vad du håller på med.  ;)

förstår vad du menar nu när jag ser bilden på tokiga tore som kulting.. dragen dom finns verkligen där. så underbart fin..  :D

synd att ni bor en sån bit iväg hade varit kul att kolla in dina vackra grisar annars.
brukar sitta och titta på dina bilder ibland på din hemsida..
att man kan fastna SÅ för dessa goingar till grisar..
det är verkligen ett underbart djur som man inte kan få nog av att titta på och "umgås" med.  ;)

Efter så många år med minigrisar (19 år i mitt fall) lär man sig efter ett tag olika drag från olika uppfödare och avelslinjer.  :-[
Och jag har stenhård koll på vilken gris som är såld till vem.
Men visst har det hänt att någon gris har blivit omplacerad utan att jag har fått reda på det.

Det är synd att avståndet är så långt, men som man brukar säga....
Har du vägarna förbi är du välkommen in på en fika.  ;)

ome

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 17:48 »
oj  :o
ja 19 år är ju ett tag.. då förstår jag att du kan det hela..  ;)

ja det får jag göra.. får väl se vad som händer under semestern.. man vet ju aldrig. :) tack för inbjudan iaf.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 19:34 »
Och jag har stenhård koll på vilken gris som är såld till vem.
Men visst har det hänt att någon gris har blivit omplacerad utan att jag har fått reda på det.

Självklart menar jag mina grisar.  :-[
Jag kan ju inte hålla reda på alla andras också....

ome

• Småland
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 21:32 »
ja hehe ne det skulle väl bli lite väl bra.
blir ju några stycken att hålla reda på själv ändå..  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser