Tack för intressant svar, Chaan!
Varsågod. Är du övertygad om att halmbalshus är klokt?
Frostsprängningar o stort takskägg, är det att man vill inte väggen ska bli blöt? (och sen frysa)
Om det är lervägg (vilket det oftast är i Sverige och även resten av Norden) så är själva vätan ett tillräckligt problem för att tvingas ha ett rejält takutskjut. Vad jag vet är det dock bara två svenska hus med lerväggar som verkligen fått problem av i alla fall tiotals. Det ena var det dåligt takskägg+havsnära. Det andra var det felaktig putsblandning och havsnära. Jag har skrivit om det här tidigare. Ja en enda vinter med frostsprängningar i lerputs så är putsen borta.
Vad spännande att du varit med och byggt och varit runt och tittat.
Ja det är något helt annat än att bygga med mineralull. I stort sett allt jag skrivit av värde på forumet är om halmbalshus.
Tror du det skulle funka uppåt Norrland också?
Ja särskilt i Norrland, om du menar inland. Torrt klimat och samtidigt behov av rejäl isolering.
Ja visst, det låter ju smart med den där tjocka norrväggen och söderfönstren... har du sett några exempel på nån som gjort så?
Visst det måste vara ypperligt i vårt klimat. Jag har inte sett det med halmbalar. Därmed inte sagt att det inte finns. Jag har en massa litteratur och videos men har inte allt i huvet förstås. Idén med tjocka norrväggar och mycket glas åt söder används ju i jordskepp. Men det finns nog en chans att bli först med just den konstruktionen jag föreslår. Jag tror i alla fall inte att någon byggt så i Sverige.
Jag menar också att tjock isolering är bättre anpassat till vårt stränga klimat än att som i jordskeppen ha en tjock termisk massa. Däremot halmbalshuset jag var med och byggde i Danmark hade rejäla höga fönster mot söder och i stort sett bara det (det var rätt litet och öppen planlösning). Det komiska var att de skulle ha det till keramikverkstad och själv bodde de kvar i ett lågt mörkt gammalt korsvirkeshus. Eller rättare sagt "hus med fackverksväggar" då korsvirkeshus egentligen (ursprungligen) betyder korslagda taksparrar.
Vad menar du med ett förband; att varannat lager ligger de åt ena hållet och varannat åt andra, i en vägg lika tjock som en bal är lång, eller?
Javisst - det bygger dock på att balarna är precis dubbelt så långa som breda. Men vanliga svenska halmbalar brukar ligga i ungefär det intervallet.
Jaha mössen ja. Är det därför man vill ha fröfria balar tro? eller hårt pressade... och de äter lera alltså...!
Största anledningen till att balarna ska vara hårdpressade är ju att de blir bättre att bygga med. Men det är nog pga gnagare de ska vara fröfria ja. Det kan i alla fall inte vara en nackdel. Ja jag har själv varit med och lagat 3 decimeter stora hål i lergolv som råttorna gjort. Lera bor de ju i naturligt (människor också).
Jag tror de i Simonsdale hade motorsågat väggarnas yta för att få dem lagom jämna.
Vanligast häromkring är grästrimmer. Men visst motorsåg måste ju vara effektivare på riktiga ojämnheter. Dock borde det vara svårt att få väggarna helt jämna då inte en motorsåg går att hålla jämte väggen. Bättre vore därför en lång häcksax men jag vet inte hur den tar halm, eller om det går att hantera ett så långt blad mot ett så hårdpackat material. Finns också de som använder vinkelslip med ett speciellt blad - måste vara rätt effektivt till just detta med utslätning av ojämnheter!
Det är också en avvägningsfråga. Hur mycket tycker man det är värt att lägga ned på arbete på att få väggen jämn? De flesta tycker inte det är värt det helt enkelt. Ligger balarna riktigt fel när väggen är uppbyggd får man dock i efterhand sparka dit dem eller slå med basebollträ. Det finns åtminstone en svensk som byggt helt jämna halmbalsväggar.
Har du bilder/filmer eller länkar, till bygget?