Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmbalshus  (läst 12462 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Halmbalshus
« Svar #40 skrivet: 28 mar-09 kl 17:34 »
Jag menar att ett tak liknande bildens skulle passa bra för halmhusbyggen.
Såna hus är mycket vanliga i Amerika och i tropikerna jorden runt, men på våra breddgrader exponerar man väggarna i mitt tycke onödigt mycket för väder och vind.
Man kan ha lite högre väggar än på bilden, så att solen kommer åt att lysa direkt in genom fönstren från vår till höst, medan takutsprånget skuggar under sommaren.
Likadana takutsprång runt hela huset.
Ganska praktiskt utrymme under taket också - året runt, många bygger skärmtak med ungefär samma funktion mot enstaka väggar på vanliga hus.
Ytterväggunderhållet borde kunna minska drastiskt, oavsett väggmaterial, med en sånt skyddande tak.

Squashblomma

« Svar #41 skrivet: 28 mar-09 kl 19:50 »
Tack för intressant svar, Chaan!

Frostsprängningar o stort takskägg, är det att man vill inte väggen ska bli blöt? (och sen frysa)

Vad spännande att du varit med och byggt och varit runt och tittat. Tror du det skulle funka uppåt Norrland också?

Ja visst, det låter ju smart med den där tjocka norrväggen och söderfönstren... har du sett några exempel på nån som gjort så?

Vad menar du med ett förband; att varannat lager ligger de åt ena hållet och varannat åt andra, i en vägg lika tjock som en bal är lång, eller?

Jaha mössen ja. Är det därför man vill ha fröfria balar tro? eller hårt pressade... och de äter lera alltså...!

Jag tror de i Simonsdale hade motorsågat väggarnas yta för att få dem lagom jämna.

Squashblomma

« Svar #42 skrivet: 28 mar-09 kl 19:54 »

Det ser lite japanskt ut tycker jag.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 28 mar-09 kl 20:11 »
Med en lanternin eller några lunettfönster kan man få mycket ljus till mitten av huset.

Squashblomma

« Svar #44 skrivet: 29 mar-09 kl 09:29 »
Vad är lanternin eller lunettfönster?

De runda halmbalshus o andra rundhus som jag känner till (som Simonsdale o That Roundhouse) har ofta ett fönster mitt i takspetsen, och ett rejält utskjutande tak, med även några fönster i ytterväggen, men också ibland lite förvaringsutrymmen under det utskjutande taket.

Ja mkt spännande, ekobyggearkitektur. Funktion före form och så vackert det råkar bli sen. :-)

Bo

« Svar #45 skrivet: 29 mar-09 kl 10:26 »
Ett runt halmbalshus kan ges en enkel taklösning om man lägger ett kraftigt armeringsjärn i ring uppe på balarna och låter radiella stockar stödja mot järnet så att man får en konisk takform.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #46 skrivet: 30 mar-09 kl 12:51 »
Tack för intressant svar, Chaan!

Varsågod. Är du övertygad om att halmbalshus är klokt?

Frostsprängningar o stort takskägg, är det att man vill inte väggen ska bli blöt? (och sen frysa)

Om det är lervägg (vilket det oftast är i Sverige och även resten av Norden) så är själva vätan ett tillräckligt problem för att tvingas ha ett rejält takutskjut. Vad jag vet är det dock bara två svenska hus med lerväggar som verkligen fått problem av i alla fall tiotals. Det ena var det dåligt takskägg+havsnära. Det andra var det felaktig putsblandning och havsnära. Jag har skrivit om det här tidigare. Ja en enda vinter med frostsprängningar i lerputs så är putsen borta.

Vad spännande att du varit med och byggt och varit runt och tittat.

Ja det är något helt annat än att bygga med mineralull. I stort sett allt jag skrivit av värde på forumet är om halmbalshus.

Tror du det skulle funka uppåt Norrland också?

Ja särskilt i Norrland, om du menar inland. Torrt klimat och samtidigt behov av rejäl isolering.

Ja visst, det låter ju smart med den där tjocka norrväggen och söderfönstren... har du sett några exempel på nån som gjort så?

Visst det måste vara ypperligt i vårt klimat. Jag har inte sett det med halmbalar. Därmed inte sagt att det inte finns. Jag har en massa litteratur och videos men har inte allt i huvet förstås. Idén med tjocka norrväggar och mycket glas åt söder används ju i jordskepp. Men det finns nog en chans att bli först med just den konstruktionen jag föreslår. Jag tror i alla fall inte att någon byggt så i Sverige.

Jag menar också att tjock isolering är bättre anpassat till vårt stränga klimat än att som i jordskeppen ha en tjock termisk massa. Däremot halmbalshuset jag var med och byggde i Danmark hade rejäla höga fönster mot söder och i stort sett bara det (det var rätt litet och öppen planlösning). Det komiska var att de skulle ha det till keramikverkstad och själv bodde de kvar i ett lågt mörkt gammalt korsvirkeshus. Eller rättare sagt "hus med fackverksväggar" då korsvirkeshus egentligen (ursprungligen) betyder korslagda taksparrar.

Vad menar du med ett förband; att varannat lager ligger de åt ena hållet och varannat åt andra, i en vägg lika tjock som en bal är lång, eller?

Javisst - det bygger dock på att balarna är precis dubbelt så långa som breda. Men vanliga svenska halmbalar brukar ligga i ungefär det intervallet.

Jaha mössen ja. Är det därför man vill ha fröfria balar tro? eller hårt pressade... och de äter lera alltså...!

Största anledningen till att balarna ska vara hårdpressade är ju att de blir bättre att bygga med. Men det är nog pga gnagare de ska vara fröfria ja. Det kan i alla fall inte vara en nackdel. Ja jag har själv varit med och lagat 3 decimeter stora hål i lergolv som råttorna gjort. Lera bor de ju i naturligt (människor också).

Jag tror de i Simonsdale hade motorsågat väggarnas yta för att få dem lagom jämna.

Vanligast häromkring är grästrimmer. Men visst motorsåg måste ju vara effektivare på riktiga ojämnheter. Dock borde det vara svårt att få väggarna helt jämna då inte en motorsåg går att hålla jämte väggen. Bättre vore därför en lång häcksax men jag vet inte hur den tar halm, eller om det går att hantera ett så långt blad mot ett så hårdpackat material. Finns också de som använder vinkelslip med ett speciellt blad - måste vara rätt effektivt till just detta med utslätning av ojämnheter!

Det är också en avvägningsfråga. Hur mycket tycker man det är värt att lägga ned på arbete på att få väggen jämn? De flesta tycker inte det är värt det helt enkelt. Ligger balarna riktigt fel när väggen är uppbyggd får man dock i efterhand sparka dit dem eller slå med basebollträ. Det finns åtminstone en svensk som byggt helt jämna halmbalsväggar.

Har du bilder/filmer eller länkar, till bygget?
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 16:36 av Chaan »

Squashblomma

« Svar #47 skrivet: 30 mar-09 kl 16:18 »

I stort sett allt jag skrivit av värde på forumet är om halmbalshus.

Ok, det visste jag inte. Jag får ta o kolla in dina gamla inlägg då!

Jag tar och skriver mera här också lite senare.

Citera
Har du bilder/filmer eller länkar, till bygget?

http://www.simondale.net/house/straw.htm

(om väggjämning en bit ner på sidan... det står där också att de använt motoråg men tror att häcksax tex nog vore bättre (inte för att just jämna väggar kanske var det allra mest centrala i denna funderings-fas men när vi nu råkade prata om det... :) ))

sen finns ju oxo de här som gör kubbhus; http://www.thatroundhouse.info/courses.htm och även halmbalshyddor

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #48 skrivet: 30 mar-09 kl 16:43 »
Ok, det visste jag inte. Jag får ta o kolla in dina gamla inlägg då!

Ja jag har skrivit en del helsidesinlägg om byggteknik men inte alla handlar om halmbalar. Sista 100 inläggen handlar mest om musik och vardagliga saker dock.

Det var lite roligt - jag har liknande funderingar men det ska vara skalade trästammar. Det finns ett avsnitt om ett liknande hus i två våningar som har höga sådana stockar (i Grand Designs, Discovery travel&Living) och jag har varit på studiebesök i ett lerbrödshus med flera våningar höga träd... min idé är att det faktiskt ska se ut som träd när det är klart, detta (ljust trä utan överdrivet mycket sågning) ihop med lera borde vara väldigt snyggt. Dock tycker jag bärande stommen bör byggas av något mer eldhärdigt såsom stålbalkar (övergivna järnvägsspår).
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 16:47 av Chaan »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #49 skrivet: 31 mar-09 kl 00:44 »
Dock tycker jag bärande stommen bör byggas av något mer eldhärdigt såsom stålbalkar (övergivna järnvägsspår).

Måste bara säga att vid en brand så är en trä stomme säkrare än en i metall.
En järnkonstruktion ger sig utan att man får någon förvarning medan en trästommen står betydligt längre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #50 skrivet: 31 mar-09 kl 07:35 »

Ja man blir väldigt förvånad när stålet ger sig runt 1000 grader  ;D
« Senast ändrad: 31 mar-09 kl 08:00 av Chaan »

Bo

« Svar #51 skrivet: 31 mar-09 kl 10:36 »
Det där med gamla räls som stomme i ett halmbalshus, - kan du inte bara backa nu när du nyktrat till.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #52 skrivet: 31 mar-09 kl 10:43 »
Det där med gamla räls som stomme i ett halmbalshus, - kan du inte bara backa nu när du nyktrat till.

Japp jag tar tillbaka det, finns bara ett sätt att bygga hus på, bärande halmbalar.

Bo

« Svar #53 skrivet: 31 mar-09 kl 11:50 »
Med den tjocklek man ändå måste ha för att isoleringen skall räcka, blir det inga problem med att inte bärkraften skulle räcka till. Eventuella sättningar bör väl ha samma storleksordning som för ett timrat hus.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #54 skrivet: 31 mar-09 kl 12:27 »
Med den tjocklek man ändå måste ha för att isoleringen skall räcka, blir det inga problem med att inte bärkraften skulle räcka till.

Man spänner ned väggarna med ex stängselspännare innan taket åker på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
ärt, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser