Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sota själv?  (läst 6485 gånger)

mr. burns

Sota själv?
« skrivet: 10 jan-09 kl 20:58 »
Vet någon om det finns en "sotarkurs" (dvs utbildningen som krävs för att få sota sin egen skorsten istället för att sotaren skall komma), i Halland eller i GBG området?

Jag retar mig något så hemskt på att det är samma företag som har godkänt mina eldstäder, som sedan sotar skorsten, och som grädde på moset skall göra en brandskyddskontroll dessutom.

kan man komma undan brandskyddskontrollen på något sätt, eller iallafall förlänga intervallet mellan gångerna de kommer?   

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Sota själv?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-09 kl 22:05 »
Studieförbundet vuxenskolan har sotarkurser. Maken har gått den. Han får sota våran skorsten men inga andras. Han tyckte att kursen var bra. Han gick den i Stockholm men den finns på fler orter, kanske i Halland eller Göteborg du kan söka på deras hemsida.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

mr. burns

« Svar #2 skrivet: 10 jan-09 kl 22:24 »
kanonbra, tack för hjälpen.

Det fanns en i Bollebygd som verkar passa, jag skall ringa på måndag.

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-09 kl 22:32 »
I min kommun söker man tillstånd hos räddningschefen, när man har det är det bara att sota.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 23:55 »
Brandskyddskontrollen kommer du nog aldrig undan.
Det är en försäkringshistoria som kräver specialutbildade personal
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 00:35 »
Det finns vissa intervaller på brandskyddskontrollen, det kan gå och få den mindre frekvent, om man kan visa att man eldar då och då i en speciell eldstad.

T.ex. om du har en kakelugn och samtidigt jordvärme.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mr. burns

« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 19:14 »
jag kan väl acceptera att det skall göras en koll då och då, men det borde väl sotaren kunna göra när han ändå är här (eftersom det är samma snubbar).

I min kommun så är det som sagt samma firma som gör godkännande (av nyinst.), sotning och brandskyddskontroll.
Skulle det hända något med anläggningen så håller de förmodligen varandra om ryggen. (Lite som om de omskrivna privata äldrevårdbolagen skulle få kontrollera sina egna "Lex Maria" anmälningar).

Finns det någon som har lyckats få förlängt intervallerna på kontrollerna?

Winnie

« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 01:20 »
jag kan väl acceptera att det skall göras en koll då och då, men det borde väl sotaren kunna göra när han ändå är här (eftersom det är samma snubbar).

Frågan är inte helt enkel det är nämligen så att det ställs olika krav på sotning, nybesiktning och brandskyddskontroll.

En "vanlig" sotare får i viss mån utföra nybesiktningar men för att få förätta brandskyddskontroller krävs en högre utbildning.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 17:17 »
kanonbra, tack för hjälpen.

Det fanns en i Bollebygd som verkar passa, jag skall ringa på måndag.
Då kanske vi ses i Gesebols bygdegård  den 31:e? Jag betalade just avgiften för kursen.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

mr. burns

« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 10:31 »
Då får vi se om två alternativare känner igen varandra.

Sysslar du med gengas som ditt "nickname" säger så har jag nog en del frågor.

Radar

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 03:01 »

Men sotaren ska väl inte komma, sen du lärt dig sota din egen skorsten?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

mr. burns

« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 09:03 »
Nä, snart är sotaren inte välkommen annat än på fika.
Får jag bara förlängt brandskyddskontrollsintervallet till 4 år så är jag nöjd sen, inspektören var här i 20 min, varav 10 min satt han i mitt kök och sysslade med sin dator.

Efter kursen så skall jag ta med våra tre katter upp på taket. De bor ju helst i pannrummet nu på vintern, så det kan vara kul för dom att se resten av skorsten.

annalisa

« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 13:57 »
Hallå! Svarar också. Här på min ort ordnade kommunen en kurs för hugade fastighetsägare. Kursen tog en kväll i anspråk. Du måste köpa vissa redskap (borstar mm) och så får du visa ett kursintyg. Sotningstillståndet gäller fem (eller tio) år. Men sotaren måste komma och göra en brandskyddsinspektion i alla fall. Hos oss är det vartannat år, då vi har vedpanna.
Men visst är det skillnad, med vedeldning skulle jag annars ha sotaren rännande här var åttonde vecka.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 feb-09 kl 17:38 »
Så där. Nu är ansökan postad.
Du mr burns, det blev ju inte att vi hittade varandra. Jag och bror min kom lite sent. Men skall jag ge mig på en gissning så är du han med det största skägget  ;D
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

KjellX

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 feb-09 kl 18:59 »
Sotarskrået retar mig så ini glödheta.
Vilken annan hantverkare kräver att du ska ha stege tillgänglig vid arbete? Ingen vad jag vet, fråga snickarn eller takläggarn, kommer dom så har dom stegen me sej, men inte sotarn inte, där ska stegen stå uppställd när han kommer (Vilket jag vägrat, jag har lagt stegen på marken, så inga barn kan klättra upp å skada sig) Sen klagar den jäveln på att det inte finns fästen för stegen på takåsen >:(
Nä fy fasen för sotarskrået, liknar gammal sovjetkommunism. I vår kommun (Marks kommun) var det tidigare en tokjävel som var "sotarmästare" för nåra år sen "bestämde han att vedeldare skulle sota var fjärde vecka ??? Sicken jävla idiot !!!
Nåja, jag ska inte klaga, jag anlitar sotare av tvång förvisso, men bara en gång om året, ibland undrar han hur mycket jag eldar egentligen, men då säger jag att jag kör på ström för det mesta, å eldar bara de tillfällen jag får tag på ved 8)

I hate them!

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 feb-09 kl 19:18 »
Sotarföretagen sköter inte myndighetsutövningen idag. Brandskyddsinspektionen som är obligatorisk är inte sotning.
Tror inte ens man behöver söka tillstånd att sota, bara säga upp avtalet med sotarföretaget.

När sotaren en gång kom i april, och ville sota i augusti igen, ringde jag och sa att det inte behövdes.
Annars sotar jag inte själv, brukar låta göra det två ggr/år, men det ska då vara på  under eldningsäsongen andra gången på slutet, men inte  vår och höst, med en sommar emellan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mr. burns

« Svar #16 skrivet: 12 feb-09 kl 19:49 »
Bra Gengasarn.
Du har helt rätt, skägget åker när solen kommer.

Attis

• -
« Svar #17 skrivet: 12 feb-09 kl 20:56 »
Sotarskrået retar mig så ini glödheta.
I hate them!

Agree!

Riktigt illa skött monopol.
/Attis

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 feb-09 kl 21:33 »
Här är sotaren inte alls sån. Förr hade vi sotning på spisen 3 ggr om året och 1 gång per år i kakelugnen.
Båda eldstäderna har en varsin skorsten. Sotaren ville dra ner på sotningen till en gång vartannat år på båda eldstäderna. Jag ifrågasatte detta, då vi värmer hela huset enbart med dessa och spisen är igång i stort sett all vår vakna tid under den kalla perioden (han tror vid varje sotning att vi knappt använder eldstäderna) . Då föreslog han att sotning skulle ske en gång per år. Jag godkände detta och sotar nu spisen 1 eller 2 ggr extra själv om året, för säkerhets skull.
Vid brandkontrollen, för något år sedan, påpekades det att det saknades glidskydd till stegen. Dessa kunde enligt sotaren bestå av ett par skruvtvingar från en "billighetsaffär" för ca 30 - 40 kronor stycket, monterade på hängrännan.
En kompis, i en intilliggande kommun, har en takstege av trä, fäst vid ett rep som går vidare och är bundet i en regelkonstruktion ,som är fäst i husväggen en bit bort. Så länge allt material i konstruktionen är friskt, är detta ok.

eka

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 13 feb-09 kl 22:15 »
Jag är inte så överens med myndighetsutövningen som den gamle sotaren gjorde.
Men dagens sotare är helt ok, Mycket bra faktiskt så där skall jag inte klaga.

Men att den gamle förstörde för mig pga jäv med husförsäljaren kan jag inte smälta.

Däremot har jag förståelse att krav på stege m.m. är riktiga.
Hus ser mycket olika ut så det måste vara ägarens skyldighet att ha bra grejor. Det är deras arbetsvilkor och det finns risker med att gå på tak. Syslade själv ett tag med montering av antenner så man såg både det ena och andra.
En gång klagade sotaren på att stegen satt fast med tråd vilket kunde rosta sönder. Efter att jag förklarat att det var 4mm koppartråd som inte rostar så var det aldrig något mer prat om detta.

Just för att det är sotarens arbetsplatts så går jag alltid upp dagen innan och kontrollerar stegen. Sopar rent från snö. Just för att han skall känna sig trygg.
Det får jag tillbaka med bra utfört arbete.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser