Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sota själv?  (läst 6477 gånger)

Elli

SV: Sota själv?
« Svar #20 skrivet: 14 feb-09 kl 15:44 »
ISödertälje kommun sotar de 1 gång /år och anser att det räcker? Min kakelugn började ryka in efter 4mndr. Då de gör extra sotning tar de 4ggr så mycket som den ordinarie taxan, varpå jag försökte mig på att självsota, Hittade en gammal järnkula som medfoljde huset och klättrade upp till skorstenen och letade rätt pipa halade ner kulan några ggr och upptäckte att sotaren flyttat tegel vid sin sotning? Jag lade dem till rätta och gick ner och sög ur sotluckan med dammsugare utan munstycke. Ja den slutade med sina besvärande rökpuffar från luckan och rök från spjälet trots att jag ej gått kurs utan jag följde någon slags genetisk sotarådra och till trots att jag är tjej. Men under brandkontrollen 6 mån tidigare påtalades vilken utmärkt skorsten och vad fina de övriga eldstäderna var. Jippie huset är ju ändå 94 år! Som vanligt sotades allt frampå hösten och då säger en annan sotare att ena kakelugnen sitter lös och den blev omsatt av erkänd k-makare för 5 år sedan och den andra rörspisen var i dåligt skick. Rörspisen har han sotat väldigt brutalt så flera stenar har LOSSNAT !Känns som sabotage vill de inte att man skall elda längre och att man skall gå over till luftvärmepumpar? Är förbrydd!Skvattram

Winnie

« Svar #21 skrivet: 14 feb-09 kl 22:15 »
Saxat från räddningsverket:
Lagen och förordningen om skydd mot olyckor trädde
i kraft den 1 januari 2004. I lagen anges att kommunen
i brandförebyggande syfte ansvarar för att sotning och
brandskyddskontroll utförs.
Tidigare innebar begreppet sotning att både rengöring
och enklare brandskyddskontroll gjordes samtidigt.
Sotningsverksamheten är numera uppdelad i två
separata uppdrag – sotning och brandskyddskontroll.
Lagen ger också kommunen rätt att efter ansökan låta
fastighetsägare själv sota eller överlåta åt någon annan
än den kommunen anvisar utföra sotningen på den
egna fastigheten. Kravet är att sotningen genomförs
på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt.
Kommunen
ska i varje enskilt fall göra en prövning av
den sökandes lämplighet för uppgiften. Möjligheten
att själv sota sin egen anläggning omfattar endast
sotningsmomentet.

Lasse.O

« Svar #22 skrivet: 15 feb-09 kl 02:41 »
Frågan man kan komma att ställa sig är....... När en skorstensbrand sker och man själv står som sotare vad händer då???

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 15 feb-09 kl 06:33 »
Frågan man kan komma att ställa sig är....... När en skorstensbrand sker och man själv står som sotare vad händer då???

Det är främst en fråga mellen dej och försäkringsbolaget, det ska inte brinna i en välskött skorsten, men har du sotat och eldat rätt, bör du få ersärrning.

Skulle någon annas egendom eller liv komma i fara, kan man åka på allmännt åtal för allmänfarlig vårdslöshet. Brottet kräver inte uppsåt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 28 feb-09 kl 15:05 »
Vadå när?  ???
Självgjort är välgjort och då händer inga sotbränder  ;D
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Lasse.O

« Svar #25 skrivet: 28 feb-09 kl 21:19 »
OM jag menade OM förlåt för att jag skrev fel... Såg nu hur fel det blev nu.. ;)
Och nej jag brukar inte förhandsgranska mina inlägg borde kanske börja med det....... ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser