ISödertälje kommun sotar de 1 gång /år och anser att det räcker? Min kakelugn började ryka in efter 4mndr. Då de gör extra sotning tar de 4ggr så mycket som den ordinarie taxan, varpå jag försökte mig på att självsota, Hittade en gammal järnkula som medfoljde huset och klättrade upp till skorstenen och letade rätt pipa halade ner kulan några ggr och upptäckte att sotaren flyttat tegel vid sin sotning? Jag lade dem till rätta och gick ner och sög ur sotluckan med dammsugare utan munstycke. Ja den slutade med sina besvärande rökpuffar från luckan och rök från spjälet trots att jag ej gått kurs utan jag följde någon slags genetisk sotarådra och till trots att jag är tjej. Men under brandkontrollen 6 mån tidigare påtalades vilken utmärkt skorsten och vad fina de övriga eldstäderna var. Jippie huset är ju ändå 94 år! Som vanligt sotades allt frampå hösten och då säger en annan sotare att ena kakelugnen sitter lös och den blev omsatt av erkänd k-makare för 5 år sedan och den andra rörspisen var i dåligt skick. Rörspisen har han sotat väldigt brutalt så flera stenar har LOSSNAT !Känns som sabotage vill de inte att man skall elda längre och att man skall gå over till luftvärmepumpar? Är förbrydd!Skvattram