Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogskörning med häst  (läst 10388 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Skogskörning med häst
« Svar #20 skrivet: 19 maj-08 kl 13:38 »
Oväsentligt, hästen äter ju sin mat ändå även om den bara används till nöjeskörning istället. Då är det bättre den jobbar och gör nytta på samma gång för maten  :)

Inte om man istället gör prickig korv och filé av hästen...

Fast jag förstår vad du menar. Även här.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #21 skrivet: 21 maj-08 kl 08:39 »
Oväsentligt, hästen äter ju sin mat ändå även om den bara används till nöjeskörning istället. Då är det bättre den jobbar och gör nytta på samma gång för maten  :)

Undras om en häst lyckas slita ihop till sin mat och dessutom gör nytta... undrar var gränsen går? ???

Räknar på att min häst äter 15 kg hö vintertid per dag... under maj-september endast bete 1häst/ha? = 7 mån utfodras med hö ; 7*30 = 210 dagar * 15 kg = 3150 kg hö. Hur mycket hö får man per ha? Hur mycket tid går det att köra motsvarande ha? Hur många timmar / dagar har man "kvar" för att hästen ska göra annat. Och när hästen jobbar så mycket så räcker det väl inte med hö dessutom utan man måste kanske odla ett fält havre dessutom...

Kul om någon tordes räkna.. ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 21 maj-08 kl 09:40 »
En kompis till mig har en ardenner som används heltid i skogsbruk och odling, den gör av med 15kg spannmål när det är arbetssäsong samt fri tillgång till hö.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #23 skrivet: 22 maj-08 kl 07:31 »
Undras om en häst lyckas slita ihop till sin mat och dessutom gör nytta... undrar var gränsen går? ???

Hästen har historiskt kunnat slita ihop till sitt eget hö och havre under sommarhalvåret, plus mat åt gårdens hushåll och övriga djur. Har fungerat i åtminstone 900-1000 år. Lär fungera nu också, iaf med "riktiga" arbetshästar, typ nordsvensk eller fjording

Vintertid är det inte så mycket att göra på åkrarna, och då har man kört i skogen.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #24 skrivet: 22 maj-08 kl 09:44 »
Hästen har historiskt kunnat slita ihop till sitt eget hö och havre under sommarhalvåret, plus mat åt gårdens hushåll och övriga djur. Har fungerat i åtminstone 900-1000 år. Lär fungera nu också, iaf med "riktiga" arbetshästar, typ nordsvensk eller fjording

Vintertid är det inte så mycket att göra på åkrarna, och då har man kört i skogen.

men för hade man ju tiden också, skulle det fungera idag när många jobbar borta på dagarna. Undrar hur lång tid man behöver lägga  ???

"riktiga" arbetshästar ... räknas väl ardenner till i högsta grad  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bevakman

• Götåkra brukshästar
« Svar #25 skrivet: 03 jul-08 kl 23:01 »
Hej på er

Jag kör lite i skogen till husbehov men även på beställning. Visst går det att köra in en hygglig inkomst men som någon sa att det blir svårt om man har en "vanligt" kneg oxå. Här räcker det iallafall till den egna driften. Om man sedan lägger in ett par bröllopskörningar och lite beställningskörningar som man kan ta bra betalt för så går det ihop. Hästen måste användas till mer än en uppgift. Förra året körde han in ca 20 000:- på ett par lunnings-jobb samt en handfull bröllop! Om jag nu bara får igenom mitt förslag på arbetslista på jobbet så att det blir mer till till fritiden så ska vi köra mer.

Kolla gärna in min hemsida: www.gotakrabrukshastar.se

Där beskrivs gården, hästarna, bröllopskörning, skogskörning mm på ett antal sidor med mååånga bilder. På sidan om skogskörning finns ett beräkningsprogram om förtjänsten med häst redan från första gallringen.

Bosse
Två motton att leva efter:
Doris (Hitta Nemo). "Fortsätt simma, fortsätt simma"
Nike: "Just Do It !"

teknobonden

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 02 sep-08 kl 18:40 »
Jag har fått kört ut 50 meter borravirke med häst. Jag har räknat lite på det och kommit fram till att det är lika med att hyra maskiner. Jag vill inte ha för stora maskiner inn i skogen, dom forstör for mycke.

Visst, små maskiner forstör inte lika mycke, men dom är inte mer effektiv än häst. Det är alltid en fråga om hur effektivt man jobbar, om man planerar avvärkningen och hur duktig dom är med hästen.

Jag har nu även 50 meter till som ska ut. Jag manuellhugger och kör ut till väg eller annat lämplig ställe  med häst.

Jag köper inn tjänst och går som hjälper.  http://franssonshastoskog.dinstudio.se/

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 17 mar-09 kl 08:21 »
Livar upp denna tråden igen...

Hej på er

Jag kör lite i skogen till husbehov men även på beställning. Visst går det att köra in en hygglig inkomst men som någon sa att det blir svårt om man har en "vanligt" kneg oxå. Här räcker det iallafall till den egna driften. Om man sedan lägger in ett par bröllopskörningar och lite beställningskörningar som man kan ta bra betalt för så går det ihop. Hästen måste användas till mer än en uppgift. Förra året körde han in ca 20 000:- på ett par lunnings-jobb samt en handfull bröllop! Om jag nu bara får igenom mitt förslag på arbetslista på jobbet så att det blir mer till till fritiden så ska vi köra mer.

Kolla gärna in min hemsida: www.gotakrabrukshastar.se

Där beskrivs gården, hästarna, bröllopskörning, skogskörning mm på ett antal sidor med mååånga bilder. På sidan om skogskörning finns ett beräkningsprogram om förtjänsten med häst redan från första gallringen.

Bosse

Kollade beräkningen på din hemsida och det man sparar på att köra med häst är att man kan minska stickvägsstorleken, iaf om man från första gallringen kör med häst. Kör man med gammaldags timmerkälke räcker det med ca 1 meter mellan träden, kör man med vagn räcker 2 m. Vet inte hur brett man behöver för traktor och andra skogsmaskiner dock. Men för små skogsägare som inte har åkermark att sköta borde det finnas vinning med att välja ett hästekipage att hyra in istället för att köpa på sig maskiner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser